Vanaf vreemde locaties flexibel optreden
Landen op een snelweg. Nederlandse straaljagerpiloten deden dit voor het laatst in 1984 met de F-16. Afgelopen maand gingen tien F-35-vliegers opnieuw de uitdaging aan. “Met de huidige dreigingsanalyse is het goed deze vaardigheid weer onder de knie te krijgen.”
Tekst: Jopke Rozenberg-van Lisdonk | Foto’s: sergeant-majoor Cristian Schrik | Video: adjudant Arnoud Schoor
Hoewel voor de buitenwacht de snelweglanding een spectaculair hoogtepunt van de oefening Agile Tiger is, is dit voor 313 Squadron ‘slechts’ een onderdeel van de driedaagse. De uitdaging zit ‘m volgens detachementcommandant luitenant-kolonel ‘Swinger’ vooral in het uitvoeren van een hoogwaardige jachtvliegoperatie met een zo klein mogelijk detachement in een onbekende omgeving. In die setting samenwerken met de eigen vijfde generatie gevechtsvliegtuigen, geïntegreerd met vierde generatie vliegtuigen van een NAVO-partnerland, maakt de bijzondere opgave compleet.
Met minimale aantallen mensen en middelen
Light concept
Met een goede voorbereiding vliegt het behoorlijk uitgedunde detachement – slechts 35 militairen en een hoeveelheid materieel die daarbij in een A330 MRTT passen – maandagochtend 26 mei richting Finland. “We deployen volgens het light concept”, legt Swinger uit. “Dus met minimale aantallen mensen en middelen. Ter vergelijking: met het medium concept opereren we met tachtig tot honderd mensen en bij ‘heavy’ werkt een volledig squadron van twee- tot driehonderd militairen mee. Wat we nu doen, is dus behoorlijk uitdagend.”
Bekijk onderstaande video over de oefening inclusief de spectaculaire snelweglanding.
Dubbel zoveel
Vier F-35-vliegers draaien tijdens de heenreis direct hun eerste operatie met vier Finse F/A-18 Hornets. Als oefenvijand zetten de Finnen nog eens acht van deze gevechtsvliegtuigen in. Het detachement gaat er vanuit dat ze in drie dagen tien sorties kunnen maken, maar in plaats daarvan weten ze het dubbele te vliegen. “We hebben het aan de ondersteuning op de grond te danken dat we zoveel uren konden klokken”, zegt Swinger. “Iedereen heeft keihard gewerkt en zichzelf overtroffen. Daardoor kon elke vlieger twee missies vliegen en twee tot vijf ‘touch and go’s’ op de snelweg maken. We hebben alles eruit gehaald wat erin zat.”
Het maakt vliegoperaties onvoorspelbaarder
Overal ter wereld
Vanaf vreemde locaties opereren, is iets dat het squadron graag vaker wil beoefenen. “Het is nou eenmaal niet slim om alles te concentreren op één plek”, zegt Swinger. Het is één van de lessen die hij en zijn collega’s trekken uit de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. De vaardigheid een snelweg als landingsbaan te kunnen gebruiken, zorgt voor een nog grotere flexibiliteit en mobiliteit. Het maakt vliegoperaties onvoorspelbaarder en minder afhankelijk van landingsbanen op luchtmachtbases. “We hebben een sterke wens om dit concept ook in de Indo-Pacific te beoefenen. De oversteek van zo’n twintig uur – ten opzichte van de twee uur naar Finland – is dan de grootste uitdaging. Onderweg heb je dan drie tankvliegtuigen nodig. Het zit ‘m dus vooral in de externe ondersteuning om zo’n operatie te laten slagen. Ons doel is dit concept overal ter wereld te kunnen uitvoeren.”
Snelweglandingen in Nederland
In Nederland zijn snelweglandingen nog niet aan de orde. Een wirwar van matrixborden en palen maakt het grootste deel van de Nederlandse wegen totaal ongeschikt. Mogelijk komt er een inventarisatie van wegen die als landingsbaan kunnen dienen.