Zr.Ms. Tromp op scherp voor Baltic Sentry

CDR Arjen Warnaar met op de achtergrond het NAVO-embleem en het van het Allied Maritime Command.
CDR Arjen Warnaar heeft heel 2025 de leiding over SNMG1.

Nog maar net is de inzet van Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG1) van start gegaan of het vlootverband wordt ingezet voor Baltic Sentry. Met deze nieuwe missie moet het vlootverband onder leiding van het Luchtverdedigings- en Commandofregat Zr.Ms. Tromp de veiligheid in en rond de Oostzee vergroten. Snel reageren bij mogelijke sabotage aan onderzeese infrastructuur maakt hier deel van uit.


Tekst: LTZ 2OC (SD) Djenna Perreijn | Foto: SM Jan Dijkstra, NAVO

Bemanningsleden van de eenheden van SNMG1 hielden rekening met een bomvol oefenprogramma. Maar dat ging kort na de commando-ceremonie meteen overboord. De schepen van de reactiemacht gingen vrijwel meteen richting Oostzee voor deelname aan Baltic Sentry. “Zo’n nieuwe missie zorgt direct voor een constante scherpte en waakzaamheid”, blikt commandant SNMG1 commandeur Arjen Warnaar op de eerste weken terug.

‘Bij incidenten springen we er bovenop’

Portretfoto van de aanwezigen bij een NAVO-bijeenkomst, met onder meer secretaris-generaal Mark Rutte.
Tijdens een NAVO-bijeenkomst in Helsinki gaf secretaris-generaal Mark Rutte half januari het startschot voor ‘Baltic Sentry’.
een schip op zee.
‘Baltic Sentry’ is een samenwerking tussen het land-, lucht- en zeedomein. De aantallen schepen, vliegtuigen en drones variëren van week tot week.

Versleten

De aanwezigheid van het vlootverband moet destabiliserende handelingen afschrikken. Toen eind januari een onderzeese glasvezelkabel tussen Letland en Zweden beschadigd raakte, vermoedde men weer sabotage, vertelt Warnaar: “Onze boordhelikopter spotte een verdacht schip met een versleten anker. Dat rapporteerden we meteen aan de Zweedse autoriteiten.”

Weersomstandigheden

Uiteindelijk namen zij de onder Maltese vlag varende bulkcarrier Vezhen in beslag, die enkele dagen eerder vertrokken was vanuit Rusland. Na grondig onderzoek bleek er geen sprake was van sabotage, maar van een ongeluk. Slechte weersomstandigheden, tekortkomingen in de uitrusting en de manier van varen, droegen daaraan bij. “Een combinatie van factoren dus”, zegt Warnaar. “Eerlijk gezegd, denk ik niet dat het bij dit incident blijft. Doet zich nog een keer zoiets voor, dan springen we er bovenop.”

Grootse inzet

Met Baltic Sentry is de Nederlandse inzet op de oostflank sinds decennia niet zo groot geweest. 4 F-35’s van de Koninklijke Luchtmacht opereren al enige tijd vanuit Estland. Ze waken ervoor dat Russische vliegtuigen niet in NAVO-verdragsgebied komen. Daarnaast maken zo'n 270 militairen van de landmacht deel uit van de Multinational Battlegroup Lithuania.

Baltic Sentry wordt gecoördineerd vanuit het Allied Maritime Command in Engeland, onder leiding van het Joint Forces Command Brunssum in Nederland. De operatie staat onder de leiding van de Supreme Allied Commander van de NAVO, de Amerikaanse generaal Chris Cavoli.

Zr.Ms. Tromp vaart samen met Zr.Ms. Luymes en een Duits schip door de Oostzee voor operatie Baltic Sentry.
Naast SNMG1, met Zr.Ms. Tromp als vlaggenschip, neemt ook SNMCMG1 deel aan de operatie, met als vlaggenschip de hydrograaf Zr.Ms. Luymes.

‘Hier blijft het niet bij’

Doorpakken

Nu de operatie loopt, wil Warnaar doorpakken en volhouden. Dat hoeft volgens hem niet continu door show of force van het vlootverband. “Onze hoofdtaak is niet het beveiligen van infrastructuur, maar zorgen dat we gereed zijn voor optreden bij alle denkbare scenario’s. Er speelt meer dan alleen de Oostzee; we moeten onze aandacht verdelen.”

Volgens de commandeur zit er geen einddatum op de nieuwe operatie. Baltic Sentry gaat voor onbepaalde tijd door. De Standing NATO Minecountermeasures Group 1 (SNMCMG1) neemt eveneens deel aan de operatie. Als vlaggenschip treedt de hydrograaf Zr.Ms. Luymes op.

4 F-35’s van de Koninklijke Luchtmacht opereren al enige tijd vanuit Estland. Ze waken ervoor dat Russische vliegtuigen niet in NAVO-verdragsgebied komen.
4 F-35’s van de Koninklijke Luchtmacht opereren al enige tijd vanuit Estland. Ze waken ervoor dat Russische vliegtuigen niet in NAVO-verdragsgebied komen.

Nieuwe technologie

Naast traditionele eskaders zet de NAVO ook innovatieve eenheden met nieuwe technologie in, vertelde secretaris-generaal Mark Rutte tijdens de persconferentie over Baltic Sentry. De hoogste baas doelde hierbij op een kleine vloot marine-drones, die voor verbeterde verkenning en afschrikking moeten zorgen.