landmacht 02-06-2020

Dit artikel hoort bij: Specials 02

Corona bedankt?

Tekst André Twigt
Foto KPL BDAV Greogry Fréni

Vuursteunschool pakt door met onderwijs op afstand

Van schermen plaatsen en werkplekken anderhalve meter uit elkaar schuiven, kijkt niemand meer op. Maar daardoor springt een niet alledaags corona-initiatief op de Vuursteunschool in ’t Harde juist in het oog. Want wat doe je nu de landmacht klassikaal onderwijs heeft uitgesteld en het lesprogramma toch moet doorgaan? Gewoon een eigen studio bouwen en voor de webcam gaan staan.

Op de werkplek gelden strikte coronaregels.

Onderwijs op afstand in deze moeilijke tijd dé oplossing

“We moeten wel”, gaat schooladjudant Paul De Regt in op nut en noodzaak van het inhouse-project, dat binnen de KL veel belangstelling oogst. Hoogste baas Operationeel Ondersteunings-Commando Land brigadegeneraal Joland Dubbeldam staat erop dat geplande functie-opleidingen gewoon doorgaan. Qua inzetbaarheid heeft ons land internationale verplichtingen en die lopen gevaar zodra er geen vuursteunpersoneel wordt opgeleid. Daarom is onderwijs op afstand in deze moeilijke tijd dé oplossing voor het voortzetten van het lesprogramma. “Maar het is nog geen vervanging”, dempt De Regt al te hoog gespannen verwachtingen. “We zijn niet zover dat we praktijkdelen van de opleidingen ook op afstand kunnen geven. Dus bleef de school vanaf het begin van de pandemie open. Gelukkig hadden we in de eerste corona-weken geen lessen gepland. Daardoor konden we veel aanpassingen zonder risico doorvoeren.”

Oosterburen

Gevestigd op de Legerplaats bij Oldebroek verzorgt de Vuursteunschool onder meer de functie-opleidingen voor de Fire Support Teams (FST), voor de bedienaars van het 120 mm mortier en voor de vuurleiders in de gehele vuursteunketen. Tevens doet de school de initiële artillerie-opleidingen voor personeel van KMS en KMA. De functie-opleiding voor de 155 mm Pantserhouwitser vindt plaats in het Duitse Idar-Oberstein. Net als in ’t Harde gaan ook de lessen bij de oosterburen, in een aangepaste omgeving, gewoon door.

Ook voor de nieuwe Delta-simulator voor de Fire Support Teams zijn de werkplekken tactisch weggezet.
Bij de functie-opleiding voor het 120 mm mortier zijn eveneens de nodige maatregelen van kracht.

Kloppend hart

Kartrekkers van het inmiddels in bedrijf zijnde onderwijs-op-afstand-project, sergeant-majoor-instructeur Remco en opleidingsdeskundige adjudant b.d. Jan de Brouwer staan te popelen om wereldkundig te maken hoe zij in een klaslokaal met verouderde, provisorisch aan elkaar ‘geknoopte’ apparatuur een werkende studio bouwden. Toch moeten zij nog even wachten. De Regt wil graag zijn rondleiding door gebouw 206 afmaken. Schermen en tactisch ingerichte werkplekken zijn geen voorpaginanieuws meer. Toch laat hij graag zien hoe de corona-maatregelen vorm kregen. Met dank aan planner opperwachtmeester Marc van Vliet, verantwoordelijk voor dit project.

Op de Vuursteunschool is de looprichting heilig.

'iedereen moet veilig naast elkaar lessen kunnen volgen'

Opvolgen

De plexiglasruiten met daarop de schoolnaam gegraveerd, zijn best mooi en ogen professioneel. “Waar het natuurlijk om gaat, is dat iedereen veilig naast elkaar de lessen kan volgen”, slaat Hoofd Geavanceerde Onderwijsleermiddelen eerste luitenant Ludwig de spijker op de kop. De schermen werken naar zijn oordeel goed.

Om kruisend verkeer op de nauwe gangen te vermijden, geldt in het pand een verplichte looprichting. Daarmee is de kans op tegenliggers zo goed als uitgesloten. Militairen zijn immers goed in het opvolgen van orders. “Dat zou je zeggen ja”, zegt De Regt fronsend. Dat niet iedereen zich strikt houdt aan de rood omlijste pijlen op de vloer irriteert hem. “Het is volstrekt onacceptabel”, roept hij. “Ga ‘asjeblieft’ volwassen met de maatregelen om. Iedereen weet precies wat ik bedoel.”

Zonder het te beseffen, stond schooladjudant Paul de Regt aan de basis van het onderwijs op afstand.

Beleving

Als nestor van de school houdt De Regt zich bezig met alles wat het functioneren ervan beïnvloedt. Zonder het te beseffen, legde hij daarmee de basis voor het studioproject. Op Facebook zag de adjudant een foto van een marine-instructeur die instructie gaf voor een webcam. Hij stuurde het plaatje meteen door aan Jan en Remco die al een tijdje experimenteren met onderwijs op afstand. Bij hen viel meteen het kwartje en ze gingen in gedachten nog een stap verder ook. Een instructeur voor de webcam is een goed plan. Maar dan moet hij wel het gevoel van klassikaal onderwijs kunnen overbrengen. “Dat is een grote plus voor zowel de interactie als de beleving”, aldus Jan.

Het virtuele leslokaal trekt vooral belangstelling van de OOCL-eenheden, die ondanks corona doorgaan met opleiden.

Ali

Beide heren slaagden erin met niet 1 maar 3 oude webcams en gebruikte randapparatuur een heel acceptabele presentatie in beeld en geluid aan de andere kant van de lijn te krijgen. “De oortjes zijn van Ali Express, de microfoon is het exemplaar dat we hier voor de spinning les gebruiken”, benadrukt Remco het houtje-touwtje-karakter. Hoe lang het ‘samenraapsel’ mee moet? Er loopt een aanvraag voor de verwerving van een toegepast, professioneel systeem. Eenvoudig in gebruik kan deze apparatuur zonder al teveel hulp van een expert functioneren. Wel moet de instructeur natuurgetrouw een les kunnen aanbieden.

'Instructeur kan vrijelijk door de ruimte bewegen'

Om de instructeur de gelegenheid te bieden vrijelijk door de ‘klas’ te lopen, werken de instructeurs met drie camera’s.

Standpunt

“Juist daarom zijn die 3 camera’s zo belangrijk”, benadruk Remco. “Daarmee is de instructeur niet gebonden aan één en hetzelfde standpunt, maar kan hij vrijelijk door de ruimte bewegen. Net als in het echt.” “Zolang het duurt blijven cursisten voor vervolgmodules hier terugkomen”, gaat De Regt verder. Zoals gezegd kunnen praktijklessen in de simulator of op het 81 of 120 mm stuk niet op afstand worden gegeven. “Maar met al die hedendaagse technieken is qua mogelijkheden de sky the limit. Zeker nu er zoveel druk op zit. Corona Bedankt?”