09

Dit artikel hoort bij: Landmacht 07

Stofhappen in Portugal

Hoge temperaturen

Hoge temperaturen en héél veel stof. Het zijn alvast 2 ingrediënten waar militairen in missiegebieden vaak mee worden geconfronteerd. De grote Europese helikopteroefening Hot Blade in het Portugese Ovar biedt uitkomst, zowel in de lucht als op de grond. In het gebied, dat ongeveer de helft van Portugal beslaat, trainden militairen half juli grootschalige luchtlandingsoperaties. 

Tekst: Jan Malschaert   l  Foto's: SGT Hille Hillinga

Veilige plek

Een pathfinder-peloton staat op het punt opgepikt te worden door een Chinook-transporthelikopter. Zij moeten die nacht een vijandelijk bolwerk verkennen en een landingsplek uitzoeken en beveiligen. De dag daarop zal een Portugees transportvliegtuig de hoofdmacht invliegen om de vijandelijke strijders uit te schakelen.

Aanval

De luchtmobiele militairen hebben de aanval inmiddels ingezet. Hierbij zijn 2 (oefen)gewonden gevallen. Een Chinook arriveert voor een medische evacuatie. In totaal oefenen 6 landen, circa 25 helikopters, 10 jachtvliegtuigen en zo’n 3000 militairen. De landmacht stuurde bijna 200 infanteristen van 11 Luchtmobiele Brigade naar Portugal.

Evacuatie

In een hagelwolk van stenen en stof worden 2 zwaargewonde militairen de achterklep opgedragen. De helikopterbemanning evacueert binnen enkele seconden de gewonden onder de zwaarst mogelijke omstandigheden, vergelijkbaar met Mali. 

Zware kist

Een peloton volledig bepakte infanteristen vergroot de trainingswaarde voor de vliegers. Kapitein Sander is één van de vliegers die naar Mali gaat en tijdens Hot Blade onder meer brown-outs oefent. Daarbij landt een helikopter in een stoffige of zanderige omgeving dat een enorme stofwolk oplevert. “Vanwege mijn uitzending heb ik om een zo realistisch mogelijke training gevraagd, zoals vliegen met een zware heli. Er wordt meer vermogen gevraagd, zeker in combinatie met hitte. Dat zorgt weer voor een grotere down-wash (luchtstroom van de rotorbladen) en een snellere en intensere wolk.” 

Markeren

2 Luchtmobiele Pathfinders laten een Portugees CASA C295-transportvliegtuig veilig op een afgelegen landingsbaan landen. Pathfinders zijn gespecialiseerde verkenners die een landingsplek bepalen, veiligstellen en hierover communiceren met de vliegers.  De rode doek aan weerszijde van de baan markeert het punt waar het toestel de grond moet raken voor voldoende landingsbaanlengte.

‘Huddle’

Ook voor luchtmobiele infanteristen brengt een brown-out landing speciale procedures met zich mee. Soldaat-1 Roderick Nelemans: “Normaal ren je de heli uit en neem je gelijk een verdedigende positie in, maar in een brown-out ziet de vijand jou ook niet. Je rent zo’n 5 meter naar achteren. Je gaat verdeeld over 2 groepen in een ‘huddle’ op elkaar liggen. Ter bescherming tegen het opwaaiende stof en zand.”

Posities

“Bij het instijgen hoort weer een andere procedure. Op de landingsplek leggen wij een markering neer. Daar gaan we op een vaste afstand rechtsachter zitten. Als de Chinook moet uitwijken, probeert hij dat namelijk altijd naar links te doen. Wij verdelen ons over 2 ringen. De buitenring stapt links in het toestel en de binnenring rechts. Dat versnelt het instijgen.”