Tekst KAP Marlous de Ridder
Foto Tommy & Lance
Indringende wervingscampagne brengt commando’s dichtbij
Hoe maakt een sniper in een split second zijn beslissing? Wat zit er écht onder die groene baret? In 4 realistische video’s volgen we het werk van commando’s van heel dichtbij. De nieuwe wervingscampagne van het Korps Commandotroepen (KCT) rekent definitief af met het imago van de commando als bikkelharde rambo.
Hoewel de heroïek van de commando’s nog steeds tot de verbeelding spreekt, loopt het in Roosendaal allesbehalve storm met potentieel. De spookverhalen over de opleiding zijn een belangrijke reden, geeft kapitein Louis Wesselink, hoofd van het bureau Werving, Selectie en Communicatie KCT, toe. “Net als de angst om ‘zwevend’ en dus zonder functie te komen zitten.” In 2012 gaf Commandant Landstrijdkrachten hiertoe zelfs een ‘return-to-unit’ garantie af, waardoor de uitvaller te allen tijde terug kan naar zijn voormalige eenheid. Maar ook dat bracht de vulling onvoldoende op stoom.
Beeld bijstellen
Tijd voor actie en dus lanceerden de groene baretten samen met DienstenCentrum Werving en Selectie onlangs hun eerste officiële wervingscampagne. “Uitgangspunt is het beroepsbeeld bijstellen”, vertelt campagnemanager Robbie Bax. “Vergeet de gespierde krachtpatser, maar denk eerder aan een slimme, tanige lange-afstandsloper. Een MacGyver met zeer veel vakkennis bovendien.” Bax, veel ervaring met doelgroepcampagnes, kent de triggers op de arbeidsmarkt. Dicht op de belevingswereld zitten en de doelgroep er actief bij betrekken, luidt zijn devies. Op werkenbijdefensie.nl/commando kunnen geïnteresseerden daarom in een experience-omgeving hun eigen ‘special forces’ ontdekken.
Meebeleven
In 4 afleveringen van 4 minuten leren we het Korps Commandotroepen van binnenuit kennen. In elke aflevering staat één specialisme centraal. We zien de demolition specialist aan het werk, die het team met explosieven toegang geeft tot een gebarricadeerd rebellenonderkomen. En we volgen de communicatiespecialist, die verbinding met het hoofdkwartier houdt, ook onder bizarre omstandigheden. We zien voor welke vakinhoudelijke en morele keuzes commando’s soms worden gesteld. Aan de kijker de vraag: wat zou jij doen? Bax: “Hun vakmanschap is wat deze mannen pas echt bijzonder maakt. We willen met dit programma mensen aanspreken die wellicht overwegen commando te worden.”
Het profiel
Voor wie zich na het zien van de campagne nog steeds afvraagt of hij aan het profiel voldoet. Dit zien ze in Roosendaal graag. Wesselink: “Dat commando’s gehard zijn, klopt, maar het gaat uiteindelijk meer om denkkracht en onder hoge druk kunnen presteren. Onze ideale kandidaat is hoog opgeleid, liefst ook nog technisch én mentaal hard. Zowel ‘spijkerbroeken’ als militairen zijn welkom. Een gezonde geest en lichaam en een juiste instelling zijn natuurlijk wel een vereiste. Alleen diegenen die echt willen, halen de eindstreep.”
De campagne is vooral online te volgen. De tv-commercials zijn ook landelijk (National Geographic, FOX, Discovery, RTL 7, Veronica) en voorafgaand aan de bioscoopfilm ‘A most wanted man’ te zien.