Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 03-04 | 2015
Journaal
Serious Gaming
De Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) maakte onlangs voor de eerste keer gebruik van 'serious gaming' tijdens een opleiding. Voor de cursus Air Mobile Protection Team (AMPT) werkte de KMSL met het programma Virtual Battle Space 2 (VBS2). Hiermee kunnen leerlingen en cursisten in een veilige omgeving nieuwe dingen leren en zichzelf ontwikkelen. De KMSL is het eerste onderdeel binnen de KLu die Serious Gaming heeft geïntegreerd in de opleidingen en trainingen.
VBS-2 is een zogenoemde computersimulatie waarin speciaal voor Defensie extra opties zijn toegevoegd zoals de mogelijkheid om acties achteraf terug te kijken. In het programma zitten de juiste voertuigen, wapens en uitrusting. Daarnaast beschikt VBS2 over uitgebreide databases van terreinen en gebieden. VBS2 biedt extra mogelijkheden voor het trainen in geïntegreerd optreden in de lucht, op het water en in verstedelijkt gebied, bevelvoering, gevechtsleiding of het joint optreden. Een bewakingspeloton van het 640 squadron van vliegbasis Volkel kreeg een opleiding tot AMPT-lid ter voorbereiding op hun taken in het missiegebied. De opleiding vond plaats op Schaarsbergen (Basis Helikopter Training), de KMSL (theorie) en op het Defensie Helikopter Commando (praktijktraining).
In de afgelopen decennia nam Defensie steeds meer simulatiesystemen in gebruik. Militairen trainer vaker en goedkoper zonder dat het milieu te belasten en er munitie te verschieten.
Eerste AIR Café succesvol
Binnen CLSK 3.0 neemt ‘innovatie’ een belangrijke positie in om het CLSK de komende jaren relevant, betaalbaar en toekomstbestendig te houden. Maar wat is ‘innovatie’ en hoe werkt het? Het AIR Café heeft als doel om luchtmachters te informeren over innovatie in de breedste zin van het woord. In een informele setting krijgen de aanwezigen inzichten op innovatie aangeboden van sprekers uit binnen het buiten het CLSK.
Uit de reacties op het eerste AIR Café, begin maart in de Grote Kerk in Breda, blijkt het succes van. Zo noemde bijvoorbeeld Steve Justice van Lockheed Martin Skunk Works als richtlijnen "neem aan dat het kan", "voeg geen regels toe die er niet zijn" en "budgetten en planningen zijn geen suggesties". Professor Frans Osinga raakte de aanwezigen door de spiegel die hij zijn collega’s voorhield. Het AIR Café wordt vanaf nu regelmatig georganiseerd door innovatiecentrum AIR. Foto’s: sergeant 1 Joyce Rutjes
Eindhoven centraal bij training NAVO-flitsmacht
De interim-Very High Readiness Joint Task Force, in de volksmond de NAVO-flitsmacht, trainde begin april op snelle acties na een alarmering. Binnen 48 uur stonden eenheden van 11 Luchtmobiele Brigade op de vliegbasis Eindhoven om met militaire transportvliegtuigen naar een conflictgebied te vliegen. De test was een voorbereiding op Noble Jump, de oefening die deze zomer in Polen gaat plaatsvinden. De flitsmacht is een uitvloeisel van de NAVO-top van vorig jaar toen het ‘Readiness Action Plan’ werd aangenomen. Dit omvat maatregelen om snel, flexibel en slagvaardig te kunnen reageren op dreigingen aan de randen van het NAVO-verdragsgebied. Eenheden die stand-by staan voor de flitsmacht moeten binnen enkele dagen gereed zijn voor verplaatsing naar het inzetgebied, de voorhoede zelfs al binnen 48 uur. Nederland levert samen met Duitsland en Noorwegen in 2015 gevechtskracht voor de interim-flitsmacht.
Defensiemuseum is ‘Leukste uitje van Utrecht’
Het Nationaal Militair Museum (NMM) in Soesterberg is door het Land van ANWB uitgeroepen tot het ‘Leukste uitje van Utrecht’. Directeur Hedwig Saam ontving op 30 maart de prijs uit handen van Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB.
Het museum is ruim 3 maanden open en heeft inmiddels meer dan 200.000 bezoekers ontvangen. Saam: “Het is ongelooflijk dat we zo snel na de opening deze mooie prijs in ontvangst mogen nemen. We zijn er ontzettend blij mee”. ANWB-leden zijn erg te spreken over de sfeer, de indrukwekkende collectie en persoonlijke verhalen en zij ervaren het NMM als een echt dagje uit.
Kijk voor meer informatie op www.nmm.nl of volg het NMM via Facebook en Twitter.
Remember Jack Dawson Green
Dit jaar was het op 17 maart exact 70 jaar geleden dat de Australische oorlogsvlieger Warrant Officer Jack Dawson Green op 21-jarige leeftijd sneuvelde. Zijn Spitfire was neergeschoten door Duits luchtafweergeschut bij de voormalige Barendrechtse brug. Op 4 mei wil de Werkgroep Remember Jack Dawson Green (WG RJDG) hem bij zijn monument in Heinenoord herdenken. Hierbij zijn naast zijn nicht uit Australië mrs. Bardwell, de Nederlandse adoptieschool, de burgemeester van Binnenmaas óók 14 leden en de commandant van het RAF 603 (City of Edinburgh) Squadron aanwezig. Dat was Green’s eenheid tijdens zijn laatste missie. Ook is een fly past door de Spitfire van de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische vlucht voorzien. Neem voor meer informatie contact op met Dominic Hoogsteder Jr. via dominic@veteranen.nl.
Succesvolle test mobiele trailer
Het Kantoor Testvliegen voerde begin maart op Gilze-Rijen een succesvolle test uit met de zogenoemde MFAGE-Light Module (MFAGE-LM). In deze door de Nederlandse firma SUN doorontwikkelde Ground Support Equipment (GSE) zijn stroom, hydrauliek en lucht gecombineerd in één mobiele trailer. Daardoor volstaat 1 apparaat in plaats van 3 zoals nu nog.
Speciaal uit Amerika overgekomen Boeing engineers hielden de test scherp in de gaten en controleerden of de MFAGE-LM voldoet aan alle Boeing-voorwaarden. Testvlieger majoor Harm Cazemier had er alle vertrouwen in, ook omdat het volledige testprogramma minutieus met Boeing en Bureau Typemanagement Apache van de DMO was doorlopen. En hij kreeg gelijk; op het einde van de dag waren alle testen succesvol doorlopen. Na goedkeuring van Boeing wordt de MFAGE-LM binnenkort opgenomen in de Apache GSE Catalogus wat ongetwijfeld een boost betekent voor de Nederlandse industrie. De KLu bekijkt of het 301 Squadron de komende jaren een MFAGE-LM in gebruik krijgt. De test was een initiatief van Business Development van Staf CLSK. Foto’s: KLu
Vliegbasis Volkel versterkt band met regionale ondernemers
De ondernemer 3.0: kansen zien in plaats van beren op de weg, nek uitsteken en het onmogelijke mogelijk maken. De luchtmachter 3.0: verantwoordelijkheid nemen, een stap naar voren zetten wanneer anderen terugdeinzen en iedere dag weer streven naar verbetering in teamverband. Parallellen tussen het personeel van vliegbasis Volkel en ondernemers in haar omgeving zijn er volop. Op 28 maart waren ruim 600 ondernemers uit de gemeente Uden te gast in de operationele wereld die al decennia lang zo verankerd is in de omgeving.
Met als thema ‘Secret Mission’ was een onderhoudshangaar op de vliegbasis decor voor het Business Event Uden. Han Gootzen, voorzitter van Stichting Business Events Uden is verheugd over de samenwerking. “Vliegbasis Volkel is 1 van de grootste werkgevers in deze regio en daarom van groot belang voor de economische en sociaal-maatschappelijke ontwikkeling van de omgeving. De voormalige Commandant Vliegbasis kolonel Peter Tankink, droeg op deze avond zijn ondernemersnetwerk over aan de huidige commandant, kolonel Andre Steur: “Samenwerking versterkt ons beiden in de omgeving. Dat onderstrepen we met dit business event.” Foto’s: Bart Nijs Fotografie
6e Luchtmachtmars
De trainingsmars ten behoeve van de 4daagse van Nijmegen vindt voor zowel dames als heren plaats op zondag 14 juni. Starttijdtijden voor 10 km tussen 10.00-12.00 uur, 20 km tussen 9.00-11.00 uur en 30 km tussen 8.00-9.00 uur. Inschrijven kan ter plaatse bij het startbureau. Locatie: MFA ’t Hart (www.hartvanewijk.nl), Den Elt 17, 6644 EA Ewijk.
Verdere informatie via www.wsvklu.nl of via het Landelijk Wandelprogramma op www.wandel.nl
Eindhoven spil in internationaal luchttransport Mali
De internationale samenwerking op het gebied van zwaar luchttransport kreeg met een gecombineerde vlucht naar Mali in maart een nieuwe dimensie. Een C-17 van de Heavy Airlift Wing uit Hongarije transporteerde via Eindhoven materiaal voor zowel de Estse, Finse, Letse, Nederlandse en Zweedse missies. Eindhoven vormt de komende maanden als verzamel- en vertrekpunt de spil in dit verband. “Dit is precies hoe internationale samenwerking bedoeld is”, aldus Commandant der Strijdkrachten generaal Tom Middendorp.
De C-17 is een van de 3 zware transportvliegtuigen die 12 (NAVO)-partners gezamenlijk aankochten. Iedere deelnemer van de Strategic Airlift Capability heeft een aantal vlieguur per jaar tot zijn beschiking. Nederland is met 500 uur een van de grootste afnemers. Majoor Eelco van Beek, belast met de planning: “Samen vliegtuigen gebruiken, maakt transport al efficiënter. Maar nu gebruiken de landen hun vlieguren ook nog eens efficiënter.”
Zoals het er nu naar uitziet, duurt de samenwerking tussen Nederland, Zweden en Noorwegen in ieder geval tot het einde van het jaar. Tot die tijd vliegt er iedere 3 weken een volgeladen C-17 van Eindhoven naar de Malinese hoofdstad Bamako
Roll out eerste in Italië gebouwde F-35
Niet alleen in Amerika maar ook in Italië rollen de F-13’s nu uit de fabriek. De Final Assembly and Check Out (FACO) in Cameri in Noord-Italië, kwam op 12 maart de eerste F-35A gereed. Het is de eerste van 8 die daar nu in productie zijn. Later dit jaar maakt het toestel zijn eerste vlucht. In de fabriek werken meer dan 750 man personeel. Alle Italiaanse F-35A’s en B’s worden hier gebouwd, en zal volgens planning ook de Nederlandse F-35A’s bouwen. Daarnaast bouwt het vleugels voor alle F-35’s die wereldwijd in productie zijn of gaan en wordt het het Europese onderhouds-, reparatie-, overhaul- en modificatiecentrum. Foto’s: LM Aero
Onze missie, uw belang - QRA
“Als het alarm gaat springen 4 mensen tegelijk omhoog. Onze twee crewchiefs (technische specialisten die de F-16’s onderhouden) sprinten al naar de vliegtuigshelters. Mijn collega vlieger trekt zijn vliegeruitrusting aan en ik praat via de telefoon met de master controller van AOCS Nieuw Millingen, van waaruit het Nederlandse luchtruim bekeken en gecontroleerd wordt. Binnen een minuut heeft hij me op de hoogte gebracht van de situatie. Twee strategische bommenwerpers naderen het Nederlandse verantwoordelijkheidsgebied zonder toestemming en zonder met iemand te praten. Ook ik trek snel mijn vliegeruitrusting aan en sprint naar mijn F-16. Samen met de kist van mijn collega vormen we samen de Quick Reaction Alert. 2 volledig bewapende F-16’s staan 24 uur per dag paraat, 365 dagen per jaar om ons luchtruim en Nederland veilig te houden. Anderhalve minuut nadat ik in mijn vliegtuig geklommen ben taxi ik, nog nahijgend van mijn sprint, naar de startbaan van vliegbasis Volkel.
Terwijl we ons richting het noorden haasten, praten we met de gevechtsleider van het AOCS. Hij vertelt ons waar de bommenwerpers zich bevinden en houdt ons vrij van het overige luchtverkeer. Dit is geen gemakkelijke taak omdat we dwars door de aanvlieg en vertrek routes van Schiphol vliegen die precies over het midden van Nederland lopen. Een enorm druk gebied. Iedereen is super geconcentreerd bezig met zijn taak. We passeren Leeuwarden, waar onze collega’s per toerbeurt ook deze taak uitvoeren. Binnen 10 minuten ‘zien’ we de bommenwerpers op onze radar en nog ruim voordat ze Waddeneilanden bereiken hangen we naast ze. Deze keer zijn het twee Amerikaanse B-52 bommenwerpers die voor deze oefening helemaal vanuit de VS naar Nederland gevlogen zijn. Een missie van meer dan 24 uur. Een zeer geslaagde trainingsmissie voor iedereen. Iedere dag van ieder jaar, op die doordeweekse donderdag, maar ook tijdens Kerst en Oud & Nieuw houden militairen van de Koninklijke Luchtmacht de wacht en zorgen ervoor dat ons luchtruim veilig is en veilig blijft. In het belang van Nederland… Meer weten over F-16 vlieger Joost, kijk dan op magazines.defensie.nl/defensiekrant/2015/04/mijnmissieonsbelang-joost. Foto’s: Frank Crébas
‘Nederlandse’ Delta Dagger op schaal
Sinds kort is er voor de modelbouwliefhebbers een nieuw model op de markt. Nu eens niet van plastic maar een bouwplaat-versie van de Convair F-102A Delta Dagger. Het gedetailleerde model (in karton/papier) is uitgevoerd zoals te zien in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. In de jaren 60 vloog het Amerikaanse 32nd Squadron op deze basis met dit type.
Het model is verkrijgbaar in gedrukte vorm en als print-yourself download. De gedrukte versie is schaal 1:50 en kan in diverse variaties gebouwd. De print-youself versie is schaal 1:33, waardoor het model dus aanmerkelijk groter wordt en dus naar verhouding ook wat makkelijker te bouwen. Kijk voor meer informatie op www.zeistbouwplaten.nl, onderaan de pagina naar ‘Luchtvaart’ en dan links naar ‘militaire luchtvaart’ >Paper Trade. Prijs: € 25,00. Voor meer foto’s kijkt u op http://www.flickr.com/photos/zeist_bouwplaten/ en ga naar ‘Album Aircraft’. Foto’s: Billy Leliveld
Zwaar transport
Een C-17 bracht begin maart een Chinook van Gilze-Rijen naar de Nederlandse opleidingseenheid op Fort Hood, het 302 Squadron. Het toestel ging naar de Verenigde Staten om te voorzien in een snellere doorstroming van aspirant-vliegers en -loadmasters. Het transportvliegtuig is afkomstig van de Heavy Airlift Wing op Pápa Air Base in Hongarije. Foto’s: Hans Rademaker
Aanschaf 8 F-35’s en aantrekken motorenonderhoud
Nederland neemt in 2019 8 F-35 Lightning II’s af. De handtekening daarvoor werd op 25 maart in Washington DC gezet. “Het is goed dat er na ruim 12 jaar politiek debat duidelijkheid is over de opvolger van de F-16”, aldus minister Hennis-Plasschaert. “Dit is het point of no return. De luchtmacht heeft nu eindelijk duidelijkheid gekregen. Voor de gehele krijgsmacht is dit toestel belangrijk. Mannen en vrouwen die op missie zijn, moeten kunnen beschikken over het beste materieel. Luchtsteun is daarbij onontbeerlijk.”
Daarnaast stelde Nederland op 22 april zeker dat het ons land vanaf 2019 het Italiaanse F-35 motorenonderhoud mag uitvoeren. Door de zogenoemde Implementing Arrangement met de Italianen wordt werkgelegenheid gecreëerd en blijft hoogwaardige kennis over motorenonderhoud behouden. Voor Nederland is de IA van groot belang. Ons land wil naast het Italiaanse motorenonderhoud dat ook zoveel mogelijk doen voor partnerlanden. Foto: Frank Crébas
Motorenonderhoud F-16 mee naar nieuwe eigenaar
DutchAero Services B.V. dat voor de luchtmacht F-16 motoren onderhoudt, is verkocht aan het Amerikaanse bedrijf StandardAero. Vertegenwoordiger van de nieuwe eigenaar Rick Stine ondertekende op 26 maart een overeenkomst voor de randvoorwaarden om het onderhoud aan de F-16 motoren te kunnen uitvoeren. In de toekomst komt daar naar verwachting de F-35 motor bij. De andere partijen waren het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW), de Koninklijke Militaire School Luchtmacht en de Defensie Materieel Organisatie.
“We werken momenteel al samen met StandardAero voor het onderhoud aan de motoren van de C-130 Hercules”, zei C-LCW commodore Eric Schevenhoven. “We zijn blij met dit bedrijf als partner voor het F-16 en toekomstige F-35 motorenonderhoud. Dit is een goede ontwikkeling voor de werkgelegenheid en ondersteunt het Maintenance Valley/Aviolanda initiatief.” Foto’s: sergeant-majoor Maartje Roos
Zieke kinderen ‘vliegen hoog’ naar Woensdrecht
25 langdurige zieke kinderen van de Openluchtschool in Breda hadden er op voorhand al zin in. Op 17 april vlogen ze vanaf vliegveld Seppe naar vliegbasis Woensdrecht, waar hen een onvergetelijk avontuur wachtte. De 13 deelnemende civiele en gesponsorde kleine vliegtuigen werden door militairen op het platform van de vliegbasis opgewacht. Zo’n 20 militairen van vliegbasis Woensdrecht waren betrokken bij deze Hoogvliegersdag, georganiseerd door de Stichting Hoogvliegers. Op Woensdrecht namen ze de jeugd mee naar diverse demonstraties en activiteiten op het Brandweer Oefencentrum, met hondengeleiders, wagens en motoren van de Koninklijke Marechaussee en in een mobiele schietsimulator. Vlak voor take-off ontvingen de kinderen een vliegcertificaat: het bewijs dat zij voor 1 dag vlieger waren.
Sinds enkele jaren werkt de Koninklijke Luchtmacht samen met Stichting Hoogvliegers om de jongens- of meisjesdroom van langdurig zieke of gehandicapte kinderen in vervulling te laten gaan.
Nieuwe commandovoertuigen voor de CLSK brandweer ten behoeve out of Area operaties
Als aanvulling op de 5 out of area blusvoertuigen, beschikt de luchtmacht sinds 1 mei over 2 On Scene Commander (OSC) wagens. Deze worden aan een uitzendcomponent toegevoegd voor de operationele leiding bij incidenten. De OSC verplaatste zich tijdens oefeningen en in het uitzendgebied doorgaans tot nu toe in een geleende MB.
Vorig jaar is bij MatlogCo de behoefde gesteld die vervolgens 2 standaard witte Nissan Navara’s aanschafte. De firma Veth bouwde op tot operationele commandovoertuigen in de kleur Tundra beige en voorzien van optische en akoestische signalen, oorlogsverlichting, scherfwerende matten en communicatie middelen. De OSC-voertuigen worden samen met de Bulls ingezet tijdens expeditionair optreden van de CLSK-brandweer. Bij verlenging van de missie’s in Mali en het Midden-Oosten worden ze ook daar ingezet. Foto: KLu
KDC-10 brengt hulpverleners en repatrieert Nederlanders
Een KDC-10 van het 334 Squadron bracht op 27 april een Nederlands Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR)-team en 5 ton hulpgoederen naar de Nepalese hoofdstad Kathmandu. Nederland kwam hiermee tegemoet aan een hulpverzoek van de Nepalese overheid en de Verenigde Naties. Een dag later kwam het transporttoestel terug op de vliegbasis Eindhoven. Aan boord waren naast 40 Nederlanders ook 7 buitenlanders aan boord.
De KDC-10 vertrok op 2 mei weer naar Nepal met 12,5 ton aan hulpgoederen voor Artsen zonder Grenzen, het Nederlandse Rode Kruis en Cordaid. Op de terugweg nam het toestel het USAR-team en het Belgische reddingsteam B-FAST mee en Nederlanders die gerepatrieerd willen worden. De KDC-10 kwam op 4 mei weer aan op Eindhoven. Foto’s: sergeant 1 Eva Klijn