10

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 03-04 | 2015

“Net iets anders dan onze gebruikelijke klussen”

Chinook vervoert dak voor Atlantikwall Museum

Een uitzonderlijke klus, zo kun je het rustig noemen. Op 19 maart transporteerde een Chinook van het 298 Squadron twee dakdelen voor het Atlantikwall Museum in Noordwijk. Gewicht per stuk: 8000 kilo. Het komt niet vaak voor dat defensiehelikopters bijzondere landingen voor derden vervoeren. Vicevoorzitter Jan Heus omschrijft zijn gevoel krachtig: “Ik heb duimen te weinig om aan te geven hoe blij wij zijn met de hulp van de luchtmacht.”

Vlak voor het transport spreken sergeanten 1 Sjors (MAOT-specialist) en Niek (Chinook loadmaster) en sergeant-majoor Ed van Bureau Helikopterladingen van de School Grond- Lucht Samenwerking de laatste zaken nog even door. Foto’s: Louis Meulstee

Gewapend met verrekijkers en fototoestellen staan honderden toeschouwers ongeduldig in de duinen van Noordwijk te wachten op het transportspektakel. “Mam, ik hoor hem al”, schreeuwt een klein jongentje. Enkele secondes later is de Chinook niet alleen hoorbaar, maar ook zichtbaar. Grote wolken duinzand waaien op terwijl de helikopter dichterbij de landingszone komt. Onder de transporthelikopter hangt een immens groot dakdeel. Op de grond staat deel van het van het Mobile Air Operations Team (MAOT) klaar om de lading rap los te koppelen. Vechtend tegen de wind bewegen zij zich naar de haast stil hangende heli. “We zijn gewend om zware objecten te vervoeren, maar dit is toch nét iets anders dan onze gebruikelijke klussen”, zegt Hoofd-MAOT sergeant-majoor Paul Hulscher naderhand.

Bij het opstijgen van de Chinook komt veel kracht kijken. De mannen aan de grond moeten dus letterlijk stevig in hun schoenen staan. Foto: Louis Meulstee

Sergeant 1 Niek staat klaar met de static probe, zeg maar een aardkabel. Deze haak moet als eerste aan de Chinook gekoppeld worden voor het ontladen van statische elektriciteit. Foto: Louis Meulstee

Met een ‘speelruimte’ van zo’n 2 meter onder de Chinook, is het koppelen van een vracht aan de transporthelikopter precisiewerk. Binnen enkele secondes moet de lading vasthangen. Foto: Louis Meulstee

De loadmaster houdt van het koppelen van de lading tot het opstijgen nauw contact met het MAOT-team op de grond. Als eerste worden de groene ‘slings multiple leg’ bevestigd. Foto: Louis Meulstee

2 aanhakers maken de 3 slings vast aan de external hooks van de Chinook. De rode zijn de ‘redundant’ voor het geval dat 1 van de 2 groene strops mocht breken. De redundants worden alleen gebruikt bij exceptionele ladingen. Foto: Louis Meulstee

8000 kilo beton hangt in de slings. Op naar Noordwijk. Foto: Louis Meulstee

Zonder schade

Een andere klus in verschillende opzichten. Allereerst is het niet een opdracht die de luchtmacht normaal gesproken op zich neemt. “Het bunkercomplex van het museum ligt midden in de duinen en is met zware kranen niet te bereiken zonder dat de natuur schade ondervindt”, vertelt vicevoorzitter Jan Heus. “Om die reden hebben wij de luchtmacht om hulp gevraagd.” Voor het krijgsmachtonderdeel was het behoud van de natuur dan ook reden genoeg om de klus uit te voeren. “We hebben de dakdelen in 2 vluchten op bestemming gekregen”, vertelt Chinook-gezagvoerder majoor Sjoerd. “Voor deze lading is er speciaal goedkeuring aangevraagd, omdat het geen militair materieel is dat wij gewend zijn te vervoeren. Met dit soort opdrachten werken wij nauw samen met het MAOT. We doen gezamenlijk de voorbereidingen, waardoor de vlucht veilig uitgevoerd kan worden.”

De Chinook plaatst de dakdelen direct op de bunker. Alleen de groene slings staan strak gespannen. De rode redundants hangen zonder spanning aan de middelste external hook die 12.700 kilo kan tillen. Foto: sergeant-majoor Gerben van Es

Overzee

Tijdens de voorbereidingen is er gekozen om het transport zo veel mogelijk over zee plaats te laten vinden. De bemanning heeft om die reden over onbewoond gebied omgevlogen naar zee. En vanaf daar naar de locatie in Noordwijk. “We zitten hier dicht bij bewoond gebied”, legt de commandant MAOT uit. “Dit vergt extra voorzichtigheid, omdat er altijd een kans bestaat dat het object te veel gaat bewegen in de lucht. Door over zee te vliegen, kan de piloot in een noodgeval besluiten de lading te ontkoppelen. Hierdoor lopen zowel de bemanning als omwonenden geen enkel gevaar.” 

Perfect

Het transport is zonder moeilijkheden verlopen. Gezagvoerder Sjoerd: “ We kijken met z’n allen terug op een mooie klus die goed en veilig uitgevoerd is. Daarnaast hebben we als organisatie ook een bijdrage geleverd aan het maatschappelijk belang en dat maakt dit soort klussen nog mooier.”

Foto onder: De bemanning van de Chinook werkt bij dit soort klussen nauw samen met het MAOT-team. Binnen slechts enkele secondes werd het dakdeel van de Chinook losgekoppeld. Foto: sergeant-majoor Gerben van Es

Tekst: eerste luitenant Johanna van Waardenberg