Tekst ritmeester Jessica Bode
Foto ANP

Meer geïnteresseerden voor een baan bij Defensie

Een charmeoffensief tussen de kleding- en schoenenwinkels, zinderende televisieprogramma’s of uitdagende sportwedstrijden… De afgelopen jaren heeft de krijgsmacht van alles uit de kast getrokken om geschikt personeel te vinden, maar in coronatijd blijken webinars het ei van Columbus. Er is zelfs een lichte stijging in het aantal sollicitaties. 

‘Vorig jaar tien procent meer sollicitaties dan een jaar eerder’

“We bereiken met deze live videoverbindingen momenteel meer mensen dan voor de pandemie”, reageert commandant Dienstencentrum Personeelslogistiek kolonel Marijke van der Krogt. “In januari hadden we bijvoorbeeld 1.800 deelnemers. Bij de traditionele, offline voorlichting vorig jaar waren dat er 550.” De drempel om je aan te melden voor een online workshop of voorlichting lijkt lager en deelnemen vanuit je luie stoel aantrekkelijk. “We waren sceptisch, maar het loopt met zo’n zestig bijeenkomsten per maand zo goed dat we er na de pandemie mee doorgaan.” 

‘Het is niet zo dat we nu bijna al de vacatures gevuld hebben’

Webinars?

Tijdens de online bijeenkomsten geven defensierecruiters tekst en uitleg over bepaalde functies en kunnen geïnteresseerden vragen stellen over het werken bij Defensie. Dit wordt bewust óók op regionaal niveau gedaan, zodat men informatie kan inwinnen over functies op defensielocaties in de buurt. Ook zijn er webinars speciaal voor bijvoorbeeld onderofficieren, reservisten of alleen voor vrouwen.”

De drempel om je aan te melden voor een online workshop of voorlichting lijkt lager en deelnemen vanuit je luie stoel aantrekkelijk.

Wat levert het op?

De volgende vraag is natuurlijk wat die bovenmatige belangstelling concreet oplevert. Van der Krogt zegt daarover: “In 2020 hebben 19.300 sollicitanten zich bij ons aangemeld. Dat is tien procent meer dan in 2019. Bovendien hadden we 6.000 meer belangstellenden die zich op de website inschreven voor onder meer digitale bijeenkomsten. Dat is onder meer een voorwaarde om te kunnen solliciteren.” Maar die toenamen zijn niet alleen toe te schrijven aan online werving. Hoe groot dat effect is wordt nog bepaald aan de hand van onderzoek onder sollicitanten.

Ook benadrukt de kolonel dat wat moeilijk is, moeilijk zal blijven. “Het is niet zo dat we nu bijna al de vacatures gevuld hebben. De krapte op de arbeidsmarkt neemt niet af. Zeker niet onder technisch personeel.

Op de website www.werkenbijdefensie.nl staan de vacatures van de krijgsmacht. Er waren vorig jaar tien procent meer sollicitanten dan een jaar eerder.

De toevallige passant wordt nu gemist

IJzersterk

Online informatie, podcasts, YouTube-series, webinars, gesprekken met recruiters via de chat of Whatsapp…Normaliter is de krijgsmacht juist ijzersterk in traditionele, fysieke voorlichting op bijvoorbeeld scholen of infodagen bij de eenheden in het land. “En dat blijft belangrijk!”, geeft de commandant DCPL toe. “Dan kun je ook meer concreet laten zien wat het werk inhoudt. Denk aan wapensystemen of voertuigen. Webinars zijn waardevol, maar niet tastbaar. We hebben het gevoel dat geïnteresseerden niet altijd genoeg beeld en geluid hebben van wat het werken bij Defensie betekent. Dat moet je dus vooral ruiken, voelen en proeven. ” 

Niet voor ogen

Bovendien worden met online werving met name de mensen bereikt die zelf interesse tonen in een functie. Terwijl recruiters tijdens evenementen, bijvoorbeeld op het Circuit van Zandvoort, ook vaak tegen mensen aanlopen die een carrière bij ons eerder niet voor ogen hadden. Wanneer het weer toegestaan is zal de defensiewerving dus een combinatie van facetten worden.

Hoewel online workshops en bijeenkomsten populair zijn, blijft fysieke voorlichting onmisbaar.