Tekst LTZ 2OC (SD) Alex van Kranenburg
Foto Paul Tolenaar
“Van blue jeans naar navy blue”
Het was een mooi gezicht. Het imposante EYE-gebouw in Amsterdam aan de waterkant omringd door witte marinepetten. Ongeveer 100 militairen, onder wie 60 adelborsten, hadden zich verzameld voor de feestelijke première van de documentaire ‘Adelborsten’.
Bijna 4 maanden liep regisseur Walter Stokman mee op het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM). Nauwgezet volgde hij met zijn camerateam het jongste jaar adelborsten tijdens hun eerste weken in de officiersopleiding. Het jaar ervoor was hij ook al aanwezig, maar dan zonder camera, puur om onderzoek te doen. Na het verzamelen van ruim 100 uur beeldmateriaal en 4 maanden bijna non-stop monteren, mag het eindresultaat er zeker zijn.
Goed beeld
De reacties zijn zeer positief. De commandant van het KIM, kapitein-ter-zee Kees Turnhout noemt de film een realistische weergave. “Ik denk dat Walter Stokman er in geslaagd is met deze film de sfeer van het eerste deel van de opleiding weer te geven. Hij heeft goed in beeld gebracht wat de adelborsten moeten doorlopen”, aldus de marinekolonel.
Niets van gemerkt
De eerste periode in een nieuwe omgeving is altijd wennen, zeker als dat ook nog eens een militair karakter heeft. Als er dan ook nog heel de tijd een cameraploeg op je gericht is, kan dat af en toe lastig zijn. Adelborst voor de logistieke dienst Ebru Yalin vond dat wel meevallen. “Het was bijzonder, maar 9 van de 10 keer heb ik er eigenlijk niet veel van gemerkt. We zijn tijdens die introductieperiode zo met onszelf bezig, dat je de camera niet eens opmerkt.”
“Wie zijn de jongeren die anno 2014 voor deze opleiding kiezen?”
Ontwikkeling
In de film zien we hoe de adelborsten leren marcheren, navigeren en hun eerste stappen als leidinggevenden in groepsverband zetten. Dit gebeurt op het KIM, maar ook tijdens de Maritieme Introductieperiode op Texel en tijdens de Adelborstenreis. Dat is de eerste varende periode van de aspirant-officieren. We zien hoe de ‘personages’ zich ontwikkelen: van studenten naar militairen, van spijkerbroek naar militair. “Van blue jeans naar navy blue, zeggen we ook wel eens”, glimlacht Turnhout.
Keuze
Het is juist die ontwikkeling die Stokman zo intrigeerde. “Ik heb 10 jaar geleden reclames gemaakt voor de marine en het onderwerp is me altijd bijgebleven”, verklaart de regisseur. “Wie zijn de jongeren die anno 2014 voor deze opleiding kiezen? Wat maken zij door? Het is niet de meest voor de hand liggende keuze tussen alle vrijheden die je hebt”, zo verklaart Stokman zijn fascinatie voor het onderwerp.