07

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 02 | 2015

Bommen op bestelling

“Mijn hart ligt meer bij munitie dan bij wapens”

Dagelijks bestrijden F-16’s van de Air Task Force-Middle East (ATF-ME) met diverse soorten bommen – de opmars van – ISIS. Die projectielen moeten ergens vandaan komen. Goed verscholen in de Brabantse bossen ligt het munitiecomplex Alphen met in het veilig afgesloten bunkergebied de opslag van de explosieve voorraad.

Veiligheidsartikelen

Niet alleen bommen trouwens, maar bijvoorbeeld ook Patriot-raketten en patronen voor het Apache-boordkanon. Ook kleiner materiaal ligt hier veilig opgeslagen: chaff en flares voor diverse vliegtuigtypes en veiligheidsartikelen als explosieven voor canopies en schietstoelen. En fuzes (ontstekers) voor Mk.84-bommen waarmee deze logistiek medewerker bezig is. Foto: sergeant Sjoerd Hilckmann

3 ploegendienst

F-16’s vertrekken in september vanaf Leeuwarden en Volkel met een ‘full load’ aan bommen. Op die manier is in het Midden-Oosten direct de benodigde lading voor de eerste missies aanwezig. Maar die moet meteen worden aangevuld. In een 3-ploegendienst die dag en nacht doorwerkt, lukt het het munitiebedrijf om aan de vraag van de ATF-ME te voldoen. Foto: sergeant Sjoerd Hilckmann

Lichamen, neuzen en staarten

Een bom is niet zomaar een bom. Daarvoor moet je orders picken – uitzoeken van bomlichamen, neuzen, ontstekingen, staarten. Voor sommige onderdelen gebruikt ‘Alphen’ personeel uit Den Helder. Dat werkt normaliter aan torpedo’s maar heeft ook een taak voor luchtmachtprojectielen. Dat personeel moet ook hals over kop naar Alphen. Foto: sergeant Sjoerd Hilckmann

In de vingers

In de donkere uren verleent de bedrijfsbrandweer zelfs bijstand met extra verlichting om zo de leveringen mede te garanderen. “Na een paar zendingen heeft iedereen het werk zodanig in de vingers dat de diensten naar een 2-ploegensysteem kunnen”, zegt Hoofd Distributiecentrum eerste luitenant Rick Beimans. “Nu zitten we rond batch 20 en hebben 3 ladingen klaar liggen. Komt de bestelling, dan kan het zo de deur uit.” Foto: sergeant Sjoerd Hilckmann

Retour

In het begin wilde de ATF-ME verschillende soorten bommen. Na een tijd bleek dat ze eigenlijk behoefte hebben aan steeds dezelfde types, geeft Beimans aan. “Daarmee wordt ons werk makkelijker en komen ook niet-gebruikte projectielen retour naar Alphen.” Foto: sergeant-majoor Maartje Roos

Sticker

De ene bom is de andere niet, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld een kist met 9mm-patronen. Ook daarin kan veel verschil zitten. Beimans: “Het is dus niet zo, plak deze sticker er maar op, dan is het wel goed. Vrijwel alles verschilt per levering.” Foto: sergeant Sjoerd Hilckmann

Verscheidenheid

“Gevaarlijk werk hier, of eng?”, stelt Beimans hardop de vraag. “Nee hoor. Ik heb meer schrik van een brand van buitenaf of dagjesmensen in de zomer.” Specialist munitietechniek sergeant 1 Wil Waijers vat het kort samen: “Superleuk om hier te werken. Mijn hart ligt meer bij munitie dan bij wapens. De verscheidenheid is zoveel groter en voor mij dus veel leuker.” Foto: sergeant-majoor Maartje Roos

Gekkenhuis

Blik op de bunkers – ook wel huizen en of shelters genoemd – aan 1 van de straten (of banen) van Alphen. Tot 2007 werken hier wel 50 man, inclusief de Explosieven Opruimingsdienst en munitietechnici. Nu werken nog 14 man op het munitiepark – burgerambtenaren al heel lang: de jongste is 55, de oudste 60. Beimans: “Normaal is het hier vrij rustig. De laatste maanden van 2014 was het een gekkenhuis.” Foto: sergeant-majoor Maartje Roos

Patriot

Vervoer van projectielen is aan veel regels gebonden, rekening houdend met de explosieve kracht. Daardoor mogen soms maar 2 bommen per transport mee.

In maart komen de Patriot-raketten van de uitzending in Turkije terug naar Alphen. Wederom volop werk voor het munitiecomplex dat in mei 2014 60 jaar bestond.

Small Diameter Bomb

Vorige maand in de Vliegende Hollander nog het verhaal over de test, nu al in de opslag in Alphen: De GBU-39/B Small Diameter Bomb. Willem van Veen is als voorman eindverantwoordelijk en stuurt logistiekelingen aan, in dit geval bediener intern transport Antoon Brekelmans. Klik hier voor het verhaal over de SDB in het januarinummer.