Tekst Evert Brouwer
Foto Phil Nijhuis
Multifunctionele doorgunner simulator bij DHC
Zorgvuldig stijgt adjudant Paul Arends op met een NH90 van Marinevliegkamp De Kooy. Niet in het echt in Den Helder, maar in de nieuwe doorgunner simulator op Gilze-Rijen. “Je waant je meteen écht boven De Kooy. Hiermee kunnen we de doorgunners voor zowel de Chinook als de Cougar of de NH90 opleiden. Deze simulator overtreft alle verwachtingen die we aan het begin van dit project hadden.”
Plaats van handeling is gebouw 337 op Vliegbasis Gilze-Rijen. Met de Doorgunner Simulator (DGS) voor loadmasters en boordschutters heeft het Defensie Helikopter Commando sinds 26 februari een opleidingsmogelijkheid die zijn gelijke in Europa niet kent. Daarvan is adjudant Paul Arends overtuigd: "Het spaart schaarse vlieguren; je hoeft niet meer heen en weer naar de schietrange op De Vliehors, wat al 2 uur scheelt. Daarbij vermindert het geluidsoverlast en het gebruik van munitie. Vandaar dat buitenlandse belangstellenden al in de rij staan om een kijkje te nemen.”
Verwisselen
Het resultaat komt voort uit de soepele samenwerking tussen het Commando Luchtstrijdkrachten, de Defensie Materieel Organisatie en leverancier Pathfinder Systems uit de VS. Deze firma leverde eerder simulators aan de US Coastguard. “Ons specifieke eisenpakket zorgde wel voor wat hoofdbrekens, maar er is alleen maar oplossingsgericht gewerkt”, aldus Arends.
Kijk in onderstaande clip hoe eenvoudig de multifunctionele doorgunner simulator is om te bouwen. Beelden: sergeant Henry Westendorp.
Het casco van de statische simulator – het beeld beweegt, niet de ‘helikopter’ – kan binnen een uur van type veranderd worden. Door het verwisselen van panelen staat er ineens een heel andere ‘heli’. “Alles is exact opgemeten; wapens, communicatieapparatuur en alle materialen aan boord zijn een exacte kopie van het echte materiaal in de Apache, Chinook of NH90”, zegt de ervaren loadmaster-instructeur adjudant John Bosch. “Je krijgt echt het gevoel van vliegen als je aan boord bent. Alleen mis je de koude wind in je gezicht.”
Scenario's
De simulator vergt een investering van bijna 5 miljoen euro. “Die kosten hebben we er binnen 2 jaar uit”, rekent Hans Garssen, projectmanager namens DMO, voor. “Maar dat is niet het enige grote voordeel”, vult Arends aan. “We kunnen zelf de scenario’s schrijven voor deze simulator. De doorgunners zijn dus onder alle omstandigheden te trainen, zonder afhankelijk te zijn van het weer en de inzet van echte heli's. Bovendien kan je noodprocedures testen die je nooit tijdens het vliegen in een echte helikopter kunt doen. Hier staat iets waarop we met recht trots mogen zijn.”