06

Dit artikel hoort bij: Landmacht 04

Boxer Geniegroep gaat vreemd

Tekst Evert Brouwer
Foto SGT Sjoerd Hilckmann

“Een monster van een machine.” “Een briljant ding.” “Je springt in één keer van 1970 naar 2015.” Het zijn enkele van de bewonderende uitspraken over de Boxer. Eind april onderging het nieuwe pantserwielvoertuig een zware test op het Franse oefenterrein La Courtine. Een groep van 411 Pantsergeniecompagnie had de primeur om het gevaarte tot over de grenzen te dwingen. 3 kenners over het kunnen van de Boxer Geniegroep.

Korporaal-1 Sven van den Berg, rijdt nog in een YPR bij 411

“Jaloers? Ja, wel een beetje. We rijden met 40 jaar oud materieel. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Wij kennen de YPR van haver tot gort. Het is eenvoudige technologie en dus gemakkelijk te onderhouden. De Boxer is natuurlijk wel een hele verbetering voor ons werk. De boordschutter kan onder pantser blijven. Je hoeft bovendien het voertuig niet uit om wacht te lopen. Met behulp van de nachtzichtapparatuur kun je een eekhoorn van een steen onderscheiden. Laat staan dat iemand je ongezien kan naderen.”

Soldaat-1 Robin Lodder, chauffeur van de eerste Boxer Geniegroep

“Van sticks op de YPR naar een stuur op de Boxer; dat is een behoorlijke overgang. Daardoor rijd je niet meer zo hoekig in de bochten. Met de YPR moet je daarvoor een track stil zetten. En de Boxer is stiller. Door 3 weken opleiding en de ervaringen hier, ben ik al goed gewend. Je moet er zeker in dit grillige terrein in Frankrijk rekening mee houden dat je 40 ton staal een modderige heuvel op moet zien te krijgen. Voor de mensen achterin is het een luxe bus. Dit is echt dé shit!”

Luitenant-kolonel Herman van den Tempel, Hoofd Omscholing & Invoer Boxer, al 7 jaar betrokken bij het project

“Dit is de laatste versie van de 5 varianten die wij invoeren. De gebruikerstest vindt daadwerkelijk plaats tijdens deze oefening. Dat heeft te maken met het strakke leveringsschema. Alle mankementen en problemen die hier naar boven komen, zetten wij door naar producent Rhein Metall. Kleine zaken kunnen ter plekke in het veld worden verholpen. Er komen nu al manco’s aan het licht, zoals de druk op het achterluik. Ik kan me helemaal voorstellen dat de mannen die de Boxer Geniegroep nu in gebruik hebben ermee weglopen. Binnen zit je veel comfortabeler, al is de ruimte niet veel groter dan bij de YPR. Het is aan mijn team om in de euforie rond de overgang van YPR naar Boxer Geniegroep te ontdekken waar het beter kan.”