12

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 10

Uitgelicht

Laatste dagen voor ‘Grote Beer’

Dansend op de bekende witte koppen voerde Zr.Ms. Amsterdam op 10 oktober in de Oostzee haar 2.000e bevoorrading op zee (BOZ) uit. Een mijlpaal en memorabel moment. Het zal de geschiedenisboeken ingaan, want na 4 december behoren bevoorradingen door de ‘Grote Beer’ tot het verleden. De laatste Nederlandse bevoorrader gaat dan een toekomst tegemoet in Peru. Reden te meer voor een duik in het verleden.

Tekst: LTZ2OC (SD) Vanessa Strijbosch| Foto’s: Nederlands Instituut voor Militaire Historie

De allereerste

Zr.Ms. Amsterdam kent sinds haar indienststelling op 2 september 1995 een rijke geschiedenis als bevoorradingsschip van de Koninklijke Marine. De allereerste bevoorrading op zee vond plaats tijdens de proefvaart op 11 april 1995 met het multipurposefregat Hr.Ms. Willem van der Zaan. Vanaf dat moment heeft de Amsterdam in haar 19-jarig bestaan wereldwijd Nederlandse én internationale eenheden voorzien van brandstof, water, reservedelen, voeding, munitie en andere goederen.

Minister-president Kok op de brug

Op 2 september 1995 werd de toen nog Hr.Ms. Amsterdam in dienst gesteld bij de Koninklijke Marine. De Amsterdam verving Hr.Ms. Poolster, het laatste Nederlandse schip met stoomturbines. Minister-president Wim Kok en echtgenote mevrouw Kok-Roukema, de doopster van het schip, waren aanwezig bij de indienststelling en mochten als één van de eersten het schip van binnen bekijken.

Olie laden

Het lijkt een koud kunstje, maar tijdens het laden van olie moet de bemanning altijd scherp letten op de veiligheidsmaatregelen. Bijzonder waren de drie bevoorradingsoperaties op 25 september 1995 met het Spaanse zusterschip SNS Patiño. Het ontwerp van Zr.Ms. Amsterdam komt voort uit een intensief samenwerkingsproject met de Spaanse marine. Het zusterschip werd rond dezelfde tijd gebouwd en in dienst gesteld.

Generatie op generatie

Na de BOZ met de Patiño werden jaar na jaar diverse bevoorradingen met nationale en internationale eenheden uitgevoerd. Vele bemanningen wisselden in de loop der jaren, maar de ‘skills en drills’ van het bevoorraden werd van generatie op generatie door gegeven.

Over beide zijden

Vele bevoorradingsoperaties waren zogenaamde multi-ship-bevoorradingen, waarbij tegelijkertijd over beide zijden van Zr.Ms. Amsterdam andere eenheden langszij kwamen om brandstof en goederen te ontvangen. Op 4 augustus 2000 werd een eerste mijlpaal bereikt. Deze dag voerde de Amsterdam haar 1.000e  BOZ uit met het fregat Hr.Ms. Van Nes. (Foto: Zr.Ms. Amsterdam)

Laatste binnenkomst

Het laatste operationele optreden van de Amsterdam vond plaats in de Oostzee tijdens de oefening Northern Archer. Een oefening waarin het schip niet alleen haar 2.000e bevoorrading op haar naam zette, maar ook vereerd werd met een bezoek van Koning Willem-Alexander. Op 24 oktober voer de Amsterdam voor de laatste keer Den Helder binnen. Op 4 december wordt de allerlaatste Nederlandse bevoorrader, als gevolg van bezuinigingsmaatregelen, overgedragen aan de Peruaanse marine. Vanaf dat moment zal het schip door het leven gaan als BNP Tacna. Met het Joint Support Ship Karel Doorman houdt de marine echter nog wel haar bevoorradingsfunctie in het takenpakket. (Foto: Koninklijke Marine)