07

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 10

Na 73 jaar weer thuis

Tekst LTZ2OC (SD) Vanessa Strijbosch
Foto John van Helvert

Onderdelen scheepswrakken Hr.Ms. KXVI en De Ruyter boven water

Eerste Kerstdag 25 december 1941, ergens in de Zuid-Chinese Zee. De onderzeeboot Hr.Ms. KXVI vocht dapper tegen een overweldigende meerderheid aan slagkracht. Het mocht niet baten, de KXVI ging met alle 36 bemanningsleden ten onder. Dinsdag 14 oktober 2014, Marinemuseum Den Helder. Tot groot enthousiasme van de aanwezigen wordt de bovenkant van het stuurboord navigatielicht van het wrak van de KXVI aan het museum overgedragen. 

4 scheepsonderdelen, afkomstig van de wrakken van 2 Nederlandse marineschepen die in de Tweede Wereldoorlog tot zinken zijn gebracht, zijn vorige maand overgedragen aan het Marinemuseum. Eén van de onderdelen is de bovenkant van het stuurboord navigatielicht van de in 1941 getorpedeerde onderzeeboot Hr.Ms. KXVI. Verder zijn dat 3 spreekbuizen van de op 27 februari 1942 in de slag in de Javazee tot zinken gebrachte kruiser Hr.Ms. De Ruyter. De objecten werden eerder dit jaar op een veiling in Perth (Australië) aangeboden. Dankzij grote diplomatieke inspanning zijn de spullen teruggekomen in Nederland. 

x

Respecteren

Die diplomatieke betrokkenheid werd meerdere keren aangehaald in de diverse toespraken tijdens de overhandigingsceremonie. Commandant Zeestrijdkracht luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk benadrukte daarbij dat het voor de Koninklijke Marine belangrijk is dat de scheepswrakken van marineschepen gerespecteerd worden. "Het heeft niet veel gescheeld of deze onderdelen zouden geveild worden. Dat mag nooit gebeuren.” 

Marm
C-ZSK luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk is net als schout-bij-nacht b.d. Jan Spoelstra onder de indruk van één van de terug gevonden spreekbuizen van Hr.Ms. De Ruyter.

Emotionele waarde

Schout-bij-nacht b.d. Jan Spoelstra, de voorzitter van het Comité Nabestaanden Nederlandse Onderzeeboten, omschreef de terugkeer van de onderdelen als een uitstekende samenwerking tussen Defensie en de ministeries van Buitenlandse Zaken van Australië en Nederland. “Dit is een terugkeer naar de rechtmatige eigenaren van deze objecten, die diepe emotionele waarde hebben voor de nabestaanden.”

Weer thuis

Eén van die nabestaanden is Katja Boonstra-Blom. Haar vader, Willem Blom, voer op de KXVI en kwam in 1941 om het leven toen de onderzeeboot tot zinken werd gebracht. Boonstra-Blom zocht jarenlang naar de KXVI. “Deze overhandiging is voor mij een bevestiging dat we er goed aan hebben gedaan om te blijven zoeken”, vertelde ze na afloop van de ceremonie. “Er is nu weer een stukje ervan thuis en dat geeft een geweldig gevoel.”  

Marm
Katja Boonstra-Blom zocht jarenlang naar de gezonken onderzeeboot van haar vader, de KXVI. “Er is nu weer een stukje ervan thuis.”

Hoop

Voor de 85-jarige Henk Bussemaker betekent de terugkeer van de onderdelen heel veel. Zijn vader was commandant van Hr.Ms. O16, die op 15 december 1941 in de Golf van Siam op een zeemijn voer en zonk. “Of ik nog hoop heb voor de boot van mijn vader? Nee, ik denk niet dat we daar nog veel van terug zullen zien. Ik ben al oud. Mijn zoektocht zit erop.”  

Marm
Henk Bussemaker (rechts zittend) luistert aandachtig naar de toespraak van de directeur Marinemuseum, KLTZ (SD) Harry de Bles.