Tekst Arno Marchand
Foto Anke Thesink-van Daelen

Delta is ‘done’

x
Lees- en kijktijd: 4 minuten
Scrol naar beneden voor de video

Ruim 25 jaar was de CH-47D in dienst bij de Koninklijke Luchtmacht. Net geen 26, want tussen kerst en oud & nieuw 1995 komen de eerste twee exemplaren (D-664 en D-665) via Rotterdam (per schip) op Soesterberg (vliegend) aan. Op 22 december 2021 maakt de laatste Delta (D-667) zijn laatste vlucht.

Nederland schaft in 1993 dertien Chinooks aan: zes nieuw gebouwd door fabrikant Boeing Vertol, de andere overgenomen van Canada. Dat zijn C-types die door de fabrikant op dezelfde standaard worden gebracht als de nieuw gekochte D-exemplaren. Groot voordeel: ze zijn veel sneller beschikbaar dan de nieuwe exemplaren.

De wereld van helikopter zwaargewichten

Zo stapt het 298 Squadron in de wereld van de helikopter zwaargewichten. Daaraan is grote behoefte, onder andere door de net opgerichte 11 Luchtmobiele Brigade. De helikopters worden echter al snel ingezet zonder die troepen. In 1999, als de laatste exemplaren net binnen zijn, is er al de eerste uitzending naar Albanië, Kosovo en Macedonië. Daarna volgen er nog vele: 2000-2001 Ethiopië en Eritrea, 2001-2002 Bosnië en Kroatië, 2002 Macedonië, 2003-2004 Irak, 2005-2010 Afghanistan en 2014-2017 Mali.

Het afscheid van de laatste Delta, geflankeerd door twee nieuwe CH-47F's, boven het platform van 298 Squadron.

Dapperheidsonderscheidingen

In 2005 gaan twee Delta’s verloren in Afghanistan: D-105 op 27 juli en de D-104 op 31 oktober. Ter vervanging daarvan en vanwege de grote vraag naar helikopters, bestelt Nederland in 2007 als aanvulling zes CH-47F’s die in 2011 instromen. Drie daarvan gaan dienstdoen op Gilze-Rijen dat ondertussen de thuishaven van 298 is. De andere gaan naar 302 Squadron op Fort Hood voor opleiding en training van niet alleen Nederlands vliegend personeel, maar ook voor gebruik door 11 Luchtmobiele Brigade.

Voor een actie op 23 september 2009 in Afghanistan ontvangt op 7 december 2016 een Chinook-bemanning militaire dapperheidsonderscheidingen. Waaronder een van de hoogste die Nederland kent: het Kruis van Verdienste.

Zien hoe de laatste vlucht van de Chinook en het bezoek aan het Nationaal Militair Museum (NMM) verliep? Bekijk dan deze clip van het museum.

Blusoperaties

Ondertussen worden de Chinooks in Nederland ingezet voor trainingsvluchten, maar bijvoorbeeld ook voor het verplaatsen van een F-16, een kleine vuurtoren en het dak van een bunker. Maar bovenal heeft (niet alleen) Nederland baat bij de zwaargewicht tijdens diverse blusoperaties van natuur- en fabrieksbranden. De laatste daarvan vindt bijna de hele maand augustus plaats in… Albanië. Daarmee is de cirkel voor de Delta rond.

Naar verwachting wordt één CH-47D (D-666) bewaard bij het 298 Squadron op Gilze-Rijen. Een ander exemplaar krijgt een plek in het NMM op Soesterberg. De taken worden overgenomen door twintig nieuwe Chinooks van het type CH-47F MYII CAAS. Daarvan komen er vijftien te vliegen bij het 298 Squadron en vijf bij 302.

Meer weten over de CH-47D? Lees dan
https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2020/04/09_-75-jaar-298-squadron en
https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2020/07/04_langste-loadmaster-van-de-luchtmacht