Tekst Arjen de Boer
Foto sergeant-majoor Maartje Roos
36.000 militairen, zo’n 140 vliegtuigen en helikopters en meer dan 60
schepen. Trident Juncture is duidelijk NAVO’s grootste oefening van de afgelopen
10 jaar. De Koninklijke Luchtmacht levert onder andere met helikopters een
belangrijke bijdrage aan de zeemacht. De Vliegende Hollander nam een kijkje bij
de Cougars en zag een bijzondere vogel landen.
Sierra del Retin, Zuid-Spanje. De motor van de Cougar laat de rotors
‘klappen’ boven het zeeoppervlak van de Atlantische Oceaan en enkele seconden
later flitsen de heuvels en olijfboompjes op het Spaanse vasteland voorbij. Het
is precies deze combinatie van opereren vanaf zee en boven het land, die de
grote NAVO-exercitie Trident Juncture belangrijk maakt voor kapitein Tom
Masseling en zijn mensen van het 300 Squadron.
Op niveau
De vertraagde invoering van de NH90 en de grote behoefte aan heli-capaciteit
gaf de Cougar een nieuw leven. Sindsdien stond vliegen vanaf schepen dan ook met
stip op één. Van het transport van mariniers en hun materiaal tot
luchtondersteuning en van het onderscheppen van andere schepen tot
verkenningstaken, om maar enkele voorbeelden te noemen. “Maar het optreden boven
land dat we in Afghanistan veel deden, was wat achterop geraakt”, zegt
detachementscommandant Masseling. “Bij Trident Juncture kunnen we deze
vaardigheid weer op niveau brengen.”
“Hier oefenen we weer ’s nachts vliegen boven land”, zegt copiloot eerste
luitenant Jordy van Reisen. “Nederland is bekend terrein, maar de heuvels bij
Sierra del Retin vormen best een uitdaging. Dat maakt vliegen hier in Spanje zo
gaaf.”
Communicatie
Een belangrijke training is het ’s nachts afzetten en oppikken van troepen.
Dat vergt de nodige planning en accuratesse, legt de copiloot uit. “Hoe nader ik
de landingszone, hoe kan ik snel, tactisch en veilig aan de grond komen?”
De communicatie met de mariniers van 2 Marine Combat Group vergt daarbij de
nodige aandacht. “Met de Luchtmobiele Brigade of het Korps Commandotroepen
hebben we zo vaak getraind dat we precies weten wat ze bedoelen”, vult Van
Reisen aan. “Met de procedures van de mariniers was dat even wennen.”
NATO Response Force
Trident Juncture staat in het teken van certificering van de amfibische
taakgroep die Nederland volgend jaar levert aan de NATO Response Force (NRF).
Deze snelle reactiemacht moet binnen 5 tot 30 dagen overal ter wereld inzetbaar
zijn. Het 300 Squadron heeft echter een notice to move van 20 dagen en
levert 2 Cougars plus manschappen. Maar dit betekent niet dat de
Cougar-bemanning een heel jaar ‘onder de knop’ zit; er zijn 2 ploegen die elk
kwartaal roteren.
Bonus
“Trident Juncture is een drukke periode”, vertelt Masseling. “We vervoeren
mariniers en halen en brengen VIP’s. De Cougars fungeren ook als oefendoelwitten
voor de Stinger-teams van de landmacht. De jongens vliegen zich suf. Het is een
lange oefening, waarin we de mogelijkheid krijgen om op alle gebieden weer
proficient te worden.” Van Reisen knikt enthousiast. “Het vele vliegen
is een mooie bonus. Er is zoveel te doen. Misschien is niet iedere vlucht
inhoudelijk interessant, maar we zijn constant bezig.”
Eigenlijk had de Flight deck officer aan boord van de De Witt lood
in zijn schoenen moeten hebben tijdens de landing van de MV-22 Osprey. Zo heftig
is de down wash van deze bijzondere vogel. Het is de eerste keer dat dit
Amerikaanse type een landing maakte op het vliegdek van een Nederlands Landing
Platform Dock (LPD). “De doelstelling van de oefening met de Osprey was
interoperabiliteit met bondgenoten”, zegt luitenant-ter-zee 2 OC Rudy Steenhoek,
officier commandocentrale. “Dan loop je tegen allerlei zaken aan. Het was
bijvoorbeeld al duidelijk dat hun tankaansluiting aan bakboordzijde zit en onze
brandstofslang aan stuurboord. Dus moet er een langere slang komen.”
De Osprey is een bijzonder transporttoestel. Het vliegt als een helikopter wanneer de motorgondels verticaal staan, maar de MV-22 kan ze ook kantelen zodat het een vliegtuig wordt. De Osprey kan 24 volledig bepakte militairen vervoeren.
Het is belangrijk om te meten onder welke omstandigheden de Osprey het vliegdek veilig kan naderen en ‘oplanden’. Dit is voor elk type schip, elk type helikopter en per landingsspot verschillend.
Ook de wind verschilt per positie. Vlak achter de hangaar is bijvoorbeeld veel minder wind; aerodynamisch ontstaat daar een luwte. Zo zoeken ze de veilige marges op, de SHOL’ s, Ship Helicopter Operational Limits.
Tijdens Trident Juncture levert het 300 Squadron 2 gezagvoerders, 3 copiloten, 2 loadmasters plus technisch personeel aan boord van het amfibisch transportschip Zr.Ms. Johan de Witt.
Naast de 2 Cougars levert KLu voor Trident Juncture op zee een NH90 en vanaf Sicilië Nederlandse bemanningen in de NAVO AWACS. Daarnaast leiden luchtmachters in het Spaanse Zaragoza de aan- en afvoer van luchtvracht en personeel in goede banen. Daarover volgende maand meer.