Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 10 | 2015
Journaal
F-35A mijlpalen
Na Groot-Brittannië, Nederland en Italië is Noorwegen nu ook gebruiker van de F-35A Lighting II. Op 6 oktober ging de eerste Noorse F-35 de lucht in vanaf Naval Air Station Fort Worth Joint Reserve Base. Het toestel gaat later dit jaar naar Luke Air Force Base waar alle Amerikaanse en internationale F-35 vliegeropleidingen gaan plaatsvinden.
Op 30 oktober vuurde een F-35A voor het eerst het interne kanon in de lucht af, het zogeheten Gun Airborne Unit (GAU)-22/A 25mm Gatling gun-systeem. Om het kanon te kunnen vuren, gaat een klep aan de voorzijde van de 4 lopen open. Daarna sluit het luik meteen weer om de radar cross section van de F-35 niet verder te verstoren. Foto’s: Alex Groves, LM Aero (l.) en Chad Bellay, Edwards F-35 Integrated Test Force (r.)
Jarig Luchtmachtmannenkoor zingt in Duitsland
Duitsland heeft een grote korencultuur en het Luchtmachtmannenkoor (LMK) reist dan ook regelmatig naar Duitsland voor uitvoeringen. Dat doet het koor in samenwerking met de NAVO-partners van de Bundeswehr, onder andere ter ondersteunen van goede doelen. Dit jaar gaf het LMK op uitnodiging van de commandant Werratalkaserne in Bad Salzungen, op 17 en 18 september enkele concerten in die Regio.
Wekelijks oefenen de leden op woensdag op het Walaardt Sacré Kamp in Huis ter Heide. Op 12 november om 20:00 viert het LMK zijn 35 jarig bestaan in de Brugkerk, Schuilenburgweg 2, in Amersfoort. Toegang bedraagt €10. Kijk voor meer informatie op luchtmachtmannenkoor.nl. Foto: Gé Rietveld
EGNOS
Eerst maar even duidelijk maken waarvoor Egnos staat: European Geostationary Navigation Overlay Service. Op 29 en 30 september vond hierover een bijeenkomst plaats in Kopenhagen. Het doel is om satellietinformatie te verstrekken aan diverse gebruikers in de lucht- en zeevaart, landbouw en bij de spoorwegen.
De toepassingen binnen de luchtvaart richten zich voornamelijk op navigatie en de wijze waarop luchtvaartuigen met behulp van satelliet informatie precisie naderingen kunnen uitvoeren op luchthavens. Het project wordt gefinancierd vanuit de Europese Unie, waarvoor 6 miljoen euro beschikbaar is gesteld. Daarnaast levert Eurocontrol een bijdrage door expertise te leveren op het gebied van Air Navigation Services. Momenteel is de voornaamste toepassing op ‘non instrument’ start- en landingsbanen waarbij vaak ook sprake is van vliegvelden zonder verkeersleiding.
Tijdens de meeting nam KLu-vertegenwoordiger majoor Waldo Jacobsen een certificaat in ontvangst dat de luchtmacht de bevoegdheid geeft om deze service te verlenen. Het eerste vliegveld waar deze naderingen uitgevoerd mogen worden is vliegveld Teuge. Foto: Egnos
Wind in de zeilen voor innovatieplatform AEOLUS
C-LSK luitenant-generaal Schnitger en professor Jos Keurentjes, Chief Scientific Officer van TNO zetten op 6 oktober met hun handtekeningen de start van AEOLUS in gang. Dat is een innovatieplatform van het Centrum voor Mens en Luchtvaart (CML) en TNO in Soesterberg dat zich richt op het functioneren van de mens in extreme omstandigheden in de lucht- en ruimtevaart. Het is voor het eerst dat de beide organisaties samen zo’n initiatief tot stand brengen.
TNO en het CML zoeken via AEOLUS (in de Griekse mythologie de hoeder van de wind) samenwerking met andere partijen, waaronder ook kleine start ups, om nieuwe ideeën sneller tot ontwikkeling en uitvoering te kunnen brengen. De kennis en de faciliteiten van zowel TNO als CML vullen elkaar aan en geven dit onderzoek een stevig fundament. Het platform wordt daarmee een ontmoetingsplaats voor bedrijven, kennisinstellingen en overheidsinstanties, die gezamenlijk werken aan de ontwikkeling van nieuwe concepten en producten en zo een grotere meerwaarde voor alle deelnemers creëren. Foto: John van Benten
Hondensectie 640 Squadron zamelt ‘1 miljoen’ in voor Veteranenhond
Maar liefst één miljoen XOF, de Malinese munteenheid, wisten hondengeleiders van het 640 squadron van vliegbasis Volkel op te halen voor collega-veteranen. Sergeant Thomas met zijn diensthond Nick, korporaals 1 Majeed, Steffan en Tim met honden Andor, Rico en Jack waren dit jaar op uitzending voor de missie MINUSMA in Mali. Daar zetten geleiders en honden zich samen in voor (oud-)collega’s die de steun van een veteranen- of PTSS-hond goed kunnen gebruiken. Daarom zette zij een actie op om geld in te zamelen. Zo konden collega’s zich in de Malinese hitte in bijtpak laten bijten door de goed getrainde bewakingshonden, een demonstratie en rondleiding door de kennel krijgen en werden er pluchen honden verloot.
Terug in Nederland kon het omgerekende bedrag van €1.527,40 op 12 oktober officieel worden overhandigd aan Eric Bouwer, directeur van Hulphond Nederland, en Jos Brouwer van Hulp voor Helden. Foto: sergeant-majoor Maartje Roos
PVE Mechanica 901 Squadron zamelt geld in voor Veteranenhond
Ook bij de PVE Mechanica 901 Squadron hield het personeel een inzamelingsactie voor de Veteranenhond. Eens in de zoveel jaar moet het gereedschap en bijbehorende karren vervangen worden. Monteurs blijken echter verknocht aan hun gereedschap en afscheid nemen van hun ‘maatje op vier wieltjes’ blijkt moeilijk. Daarom ontstond het idee de overtollige gereedschapskarren overnemen van de luchtmacht, wat na toestemming van alle autoriteiten mocht. Dat bracht een flink bedrag op voor het project Veteranenhond: maar liefst 3.150 euro.
Op 12 oktober overhandigde adjudant Henri Kos namens de PVE Mechanica de cheque uit aan Jos Brouwer van Hulp voor Helden en Eric Bouwer van Hulphond Nederland. Foto: sergeant-majoor Maartje Roos
Maritiem uitstapje
Soms kom je Nederlandse F-16’s op niet alledaagse plekken tegen. Of in dit geval, voormalig Nederlandse F-16’s, nu in dienst van Chili. De toestellen moesten de Koninklijke Luchtmacht verlaten door diverse bezuinigingen en vonden tussen 2006 en 2010 nieuw onderdak in Zuid-Amerika. Hier vliegen er op 19 oktober 2 samen met een Chileense Block 50M F-16D, en een US Navy F/A-18F (voorgrond) en 2 F/A-18E Super Hornets. De formatie vliegt tijdens oefening Unitas 2015 boven het vliegdekschip USS George Washington. Het brengt herinneringen terug van F-16’s van het (ondertussen opgeheven) 311 Squadron boven de USS Saratoga in 1992. Foto: J.G. David Babka en sergeant 1 Floris Griek
Techniek winnaars de lucht in
Winnaars van diverse techniek promotie evenementen mochten op 21 oktober met de KDC-10 de lucht in vanaf vliegbasis Eindhoven. De Stichting Techniekpromotie organiseerde dit jaar voor de 10e keer de Eureka!Cup met als doel iedere jongere in aanraking te laten komen met wetenschap & technologie. Rijkswaterstaat, Ministerie van Defensie, ASML, G4 en ProRail daagden de leerlingen uit om mee te denken over actuele technische vraagstukken. Binnen het thema Civiele Techniek gingen bij de landelijke voorrondes meer dan 5000 Havo- en Vwo-leerlingen en 1500 VMBO leerlingen in 2015 aan de slag met actuele technisch-wetenschappelijke onderwerpen. Leerlingen van Gymnasium Novum (foto) uit Voorburg en het Jeroen Bosch College uit ’s-Hertogenbosch waren de winnaars. In 2016 is de landelijke Eureka!cup finale dag op 19 mei in het Nationaal Militair Museum.
De andere meevliegers wonnen de vlucht tijdens de Dutch Technology Week waarbij 34.000 studenten zijn bereikt. Ook Defensie nam hieraan deel met techniekdagen voor VMBO/MBO- en HBO-studenten op onder andere vliegbases Eindhoven en Volkel. DTW 2016 is van 22 mei tot 28 mei. Kijk voor meer informatie op http://www.dutchtechnologyweek.com. Foto: KLu
Vliegbasis Eindhoven volledig gecertificeerd
Op de vliegbasis Eindhoven waren de certificeringen voor vliegtuigonderhoud (MLE-145), luchtvaartnavigatiediensten (MLE-ANS) en de luchthaven (MLE-MLH) al binnen. Sinds 2 november kwam daar die voor de operatiën met de KDC-10, C-130, Gulfstream G4 en de Dornier, de zogenoemde Military Aviation Regulations – Operations (MAR-OPS). Deze eisen zijn door de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) gesteld aan de operator. De vliegbasis is hiermee het eerste militaire vliegveld dat is gecertificeerd op alle luchtvaarteisen. Commandant vliegbasis Eindhoven kolonel Johan van Soest ontving op deze dag het Military Aircraft Operator Certificate uit handen van kolonel Lou Hermens van de MLA.
Op Eindhoven is het afgelopen jaar hard gewerkt aan het opstellen van het boekwerk Operating Manual Air Mobility (OM-A). Hierin zijn de eisen (MAR-OPS) vertaald in concrete procedures. Hermens: “Dit is een gedenkwaardig moment, want Vliegbasis Eindhoven is het eerste en meest complexe grote luchtmachtonderdeel dat dit certificaat krijgt. De MLA heeft gezien dat de vliegbasis een goed werkend veiligheids- en kwaliteitssysteem heeft en een enthousiast team dat ermee werkt.” Van Soest is blij met de certificering. “Een mooie prestatie voor een complex vliegveld met vier verschillende vliegtuigtypes, twee locaties en twee initiële opleidingen die we zelf verzorgen.”
Met het opstellen en het werken conform de OM-A is niet alleen de certificering binnengehaald. Het veiligheidsniveau is hiermee op nog hoger niveau komen te liggen. Foto: Leonie Voets, Imaging People
Prijswinnaars fotowedstrijd vliegen in Alouette
In de Vliegende Hollander van februari werden de winnaars al bekendgemaakt, maar het duurde nog even voordat ze hun prijs ‘in ontvangst’ konden nemen. Dat gebeurde op 21 oktober toen Jeroen van Veenendaal (foto l.) en Mike Schoenmaker in de Alouette III konden plaatsnemen voor hun winnaarsvlucht. Jeroen won in de categorie ‘mens en machine’. In de categorie ‘luchtvaart’ had Schoenmaker de beste foto. Ook dit jaar is er een fotowedstrijd met een prachtige prijs: meevliegen in een KDC-10 tijdens een tankvlucht. Kijk daarvoor en voor de inzendingen van deze maand hier. Foto’s: Hans Rademaker