Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 10 | 2015
940 helpt helpen
Instructeurs leren landmacht fijne kneepjes CDS en TALO
“Kijk, zó doe je dat.” Sergeant-majoor Glenn heeft in de hangar van vliegveld Saarbrücken even staan kijken naar de mannen van 11 Bevoorradingscompagnie en steekt vervolgens de helpende hand uit. De landmachtmilitairen trainden tijdens de jaarlijkse Duits-Franse oefening Colibri onder andere in het aanleveren van vracht voor de C-130. Ook deze editie kende weer Nederlanders deelname, net als in 2012 en 13.
De Rode Baretten spannen een net over een pallet met goederen, bestemd voor een combat offload uit een C-130. Zó kan het gemakkelijker, demonstreert Glenn, instructeur cargo handling van het 940 Squadron. Voor hem is het dagelijkse kost om pallets luchtwaardig in te pakken. “Ze zijn gretig en leergierig”, prijst hij ze. Zonder de bijdrage van het 940 en 336 Squadron was Colibri voor de landmachtmilitairen van veel minder waarde. “We hebben door hun hulp meer oefendoelen gehaald dan vooraf gedacht”, retourneert eerste luitenant Wesley, commandant van het 1e peloton de complimenten.
Details
De eenheden bekwamen zich in het aanleveren van vracht voor de C-130 en het verwerken daarvan na het afwerpen, daarbij gesteund door het Pathfinderpeloton. Het lijkt een kleinigheid, het spannen van een net om de lading. Glenn en zijn collega specialist luchtvracht sergeant 1 Freddy weten echter als geen ander dat het bij het aanbieden van de vracht om details gaat. “De oefening draait met zowel onze C-130 als een Duitse C-160”, zegt laatstgenoemde. “Bij de Hercules reken je in Amerikaanse pounds, bij de Transall en straks de A400 in kilo’s. Ik bedoel maar.”
Glenn kent het klappen van de zweep. Bij uitzendingen heeft hij te maken gehad met het beladen van allerhande type vrachttoestellen. “Je moet dan wel goed in je hoofd hebben hoe zo’n vliegtuig er van binnenuit uitziet, hoe hoog je bijvoorbeeld een pallet kunt beladen.”
Ervaring
Voor de collega’s van 11 Bevo staat vooral dit zogenoemde ‘riggen’ nog in de kinderschoenen. Een aantal onderofficieren volgde eerder dit jaar een opleiding op de Italiaanse vliegbasis Pisa voor het klaar zetten en afwerpen van vracht met de parachute, het Container Delivery System. Met de Tactical Air Landing Operation (TALO) is al meer ervaring opgedaan. Bij deze verplaatsing over kortere afstand zetten Pathfinders een landingszone uit, beveiligen hem en begeleiden de landing zodat een C-130 veilig aan de grond kan komen.
Afwijkende vormen
Dit keer levert de C-130 in 4 keer vracht af die essentieel kan zijn als de Luchtmobiele Brigade acties uitvoert in de voorste linies. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met een pallet beladen met 648 liter water in plastic flessen als je die van 200 meter hoogte met een parachute laat landen? Of een kist met een zogenoemde Rapid Airway Repair Set van de genie. Dat is essentieel materieel om een landingsbaan provisorisch te kunnen repareren. “Die spullen hebben afwijkende vormen. Denk maar aan een paar kruiwagens en een kleine shovel”, legt sergeant 1 Albert uit.
Kruipen
Colibri staat een week in het teken van troepenbevoorrading in een gevechtsscenario. “Het is het feestje van 11 Bevo, maar wij leren hier ook”, vertelt Glenn. “Er zijn zaken die bij ons op de automatische piloot gaan, maar nieuw zijn voor de landmachtmilitairen.” Andersom geldt dat net zo. “We staan nog niet eens in kinderschoenen”, vindt luitenant Wesley. “We kruipen nog. Er bestaat geen opleiding voor wat wij willen. Soms is dat misschien wel te veel en kan dat helemaal niet met een C-130. Daar loop je tijdens een oefening als deze tegenaan. Uiteindelijk leren we lopen, rennen en tot slot vliegen”, zegt hij lachend.
Tekst: Evert Brouwer
Foto’s: Evert Jan Daniels
Video en montage: Paris Hidden, Friso Booij en Tim
Koelewijn