Tekst Tweede luitenant Johanna van Waardenberg
Foto Defensie Werving en Selectie
“Veel mensen denken dat dit een soort ‘Top Gun-functie’ is”
De Koninklijke Luchtmacht is op zoek naar nieuwe vliegers. Met een spectaculaire wervingscampagne ‘Ben jij born to fly?’ zoekt het krijgsmachtdeel geschikte kandidaten. Maar hoe komt het dat de organisatie een tekort aan vliegers heeft? En hoe worden de nieuwe kandidaten geworven? De Vliegende Hollander ging in gesprek met Robbie Bax, campagnemanager van Defensie.
Een geboren vlieger zoeken. Een lastige opgave. “Uit onderzoeken blijkt dat veel mensen denken dat je een soort ‘Top Gun-functie’ moet vervullen als vlieger bij Defensie”, vertelt Bax. “Ze denken snel dat ze niet geschikt zijn. Met onze huidige wervingscampagne willen wij een realistisch beeld schetsen van vliegerfuncties binnen de organisatie.”
Gewone mensen
Om kandidaten naar de vliegertest te trekken, zijn speciale wervingsvideo’s van 6 minuten ingezet. “We hebben afleveringen gemaakt waarin de kijkers kunnen kennismaken met de vliegers. Die staan dan ook centraal in deze filmpjes. Zo zien geïnteresseerden dat vliegers ‘gewone’ mensen zijn”, legt Bax uit. Discovery Channel zendt deze afleveringen uit. Daarnaast zijn er commercials van 20 seconden te zien op RTL 5 en 7 en Veronica. “Uit de resultaten blijkt dat onze toekomstige werknemers vaak naar deze zenders kijken. Bij iedere wervingscampagne doen we grondig onderzoek naar wie we willen benaderen en op welke wijze dit zo effectief mogelijk kan.”
Inhaalslag
De onderzoeksresultaten tonen ook aan dat jongeren een baan bij Defensie wel zien zitten, maar niet precies weten wat voor functies de organisatie biedt. “Als organisatie waren we een tijdje uit beeld”, vertelt de campagnemanager. “Onze doelgroepen wisten niet wat er qua carrière mogelijk was bij Defensie. Inmiddels gaan we de goede kant op. We zijn met verschillende campagnes bezig en zien dat jongeren ons vaker weten te vinden, bijvoorbeeld bij de vliegers. De prille cijfers laten al positieve resultaten zien en we hopen de komende tijd nog meer mensen te werven.”