09

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 09 | 2014

Politiewerk in Baltisch luchtruim

Tekst Arno Marchand
Foto sergeant-majoor Gerben van Es

F-16 detachement beveiligt NAVO-oostgrens vanuit Polen

Eind mei besloot de ministerraad vier F-16’s aan te bieden voor de NAVO air policing taak boven de Baltische Staten. Estland, letland en Litouwen voelen zich bedreigd door Rusland als gevolg van de crisis in Oekraïne. Begin september arriveerde het detachement van zo’n 100 man op de Noordoost-Poolse luchtmachtbasis Malbork. De 4 F-16’s waren binnen een dag na aankomst inzetbaar. En dat blijft de 1 (NLD) Air Policing Task Force tot en met december.

x
Links: De twee F-16’s van de Quick Reaction Alert vliegen over Malbork. Nederland verzorgt de 36ste NAVO-rotatie van de Baltic Air Policing. Die duurt standaard 4 maanden. Rechts: De detachmentscommandant begroet 1 van de vliegers na aankomst uit Nederland.

De NAVO verzorgt al ruim 10 jaar met 1 detachement de luchtverdediging van de Baltische Staten, die daarvoor zelf geen middelen hebben. "Door de situatie in Oekraïne zag de hoogste militaire baas van de NAVO, SACEUR zich genoodzaakt de oostgrens flink te versterken”, vertelt de detachementcommandant. “Zo zijn er nu vier in plaats van 1 detachement actief. 2 op Siauliai in Litouwen, 1 op Amari in Estland en wij dus.”

Bekijk hier de video van het Nederlands Detachement op de Poolse vliegbasis Malbork

Video: adjudant Richard Frigge

x
Tijdens de 1ste week heet een officiële delegatie het Poolse MiG-29 detachement van Malbork welkom na hun eigen BAP-inzet. Meteen worden ook de Nederlanders welkom geheten onder belangstelling van de lokale pers. De Nederlandse detco dankt de Polen voor hun gastvrijheid en tevens voor hun inzet 70 jaar geleden bij de bevrijding van Nederland. Dat valt zeker met het oog op Market Garden in bijzonder goede aarde.

Puzzelstukje

“BAP is duidelijk anders dan onze operatie in Afghanistan”, geeft de detco aan. “Dat was Nederlandse inzet. Dit is NAVO. We zijn duidelijk niet alleen aan de oostgrens. Ook de Koninklijke Marine is hier actief. In de lucht opereren onze KDC-10 en AWACS’en van de NAVO. Tevens zijn er nog andere landen die een bijdrage leveren. In ieder geval profileren we ons hier duidelijk als NAVO.”

Majoor Cees
Majoor Cees is de enige Nederlander in Warschau. Andere nationaliteiten zitten in Litouwen. Hij noemt dit een mooie kans en professionele uitdaging voor een luchtverkeersleider eens een paar weken in het buitenland te kijken. Na 5 weken komt zijn aflossing. “Nederlanders worden gezien als zeer professioneel. Polen hebben ervaring met ons land, bijvoorbeeld door Frisian Flag. Ze roemen onze manier van aanpak. We werken volgens de regels, maar geven daaraan wel een praktische invulling.”

Taal

De luchtmacht zit in Polen niet alleen in Malbork. Majoor Cees werkt in Warschau op het Air Operations Center. Voor de master controller van het Air Operations Center Nieuw Milligen een vertrouwde plek. “Procedures zijn hetzelfde, de snelheid – en dat is met name taal-gerelateerd – anders. Poolse luchtoperaties gaan namelijk in het Pools, NAVO-operaties in het Engels.” Cees zit in Warschau niet in de commandolijn voor de Nederlandse operaties, maar staat ernaast. “Gaat er iets mis, dan grijp ik in.”

x

Air Policing

Als er Russische aanwezigheid is boven de Baltics, neemt 1 van de 4 QRA’s een kijkje. “Het CRC in Litouwen of een AWACS leidt de jagers naar het doel. De vliegers rapporteren wat ze zien. Dat is air policing en dit soort activiteiten vindt maandelijks plaats.” Indien nodig komen er maatregelen vanuit het NAVO-Combined Air Operations Center in Üdem. Dat is verantwoordelijk voor het luchtruim boven de Baltische Staten.”

9 tot 5

In Polen regelt S4 Air kapitein Stephan alles om de vliegtuigen inzetbaar te houden. “Met een groep van 30 man – de grootste eenheid binnen het detachement – verzorgen we avionicatechniek, vliegtuigonderhoud en gereedstelling. En hetgeen we doen, doen we goed.”

“Bij onze jongens heerst gedrevenheid om na een missie de kisten weer gereed te krijgen. Geen 9 tot 5 mentaliteit, want de toestellen moeten klaar. Helaas duurt dat steeds langer doordat de oude F-16 steeds meer onderhoud vergt.”

Force protection

1 van de veiligheden die een detachement standaard inbouwt is force protection. Daarmee is op Malbork 24 uur per dag een team van 10 man belast: 6 beveiligers, 4 hondengeleiders, allen van Volkel. Korporaal 1 Majeed is voor het eerst op missie.

“Een mooie ervaring”, noemt hij het. “Ik ben hiernaartoe gevlogen met de honden. Hoe ze daarop reageren, verschilt. Andor is erg rustig”, zegt hij en aait de 6-jarige Mechelse herder over zijn kop. “Je kunt zó van hem op aan. Als jij een keer je dag niet hebt, voelt hij dat exact aan.”

Site survey

Operaties zijn afhankelijk van communicatie en informaticasystemen, kortweg CIS. Die zijn op hun beurt weer afhankelijk van de Gronduitrusting (GU). “Daardoor gaat er tijdens de site survey dus altijd iemand van de GU en CIS mee”, zegt adjudant Edwin, hoofdopzichter operationele informatievoorziening.

Satellietontvanger

“Een verkenning van wat Nederland op de Poolse basis wel en niet kan gebruiken, is essentieel”, zegt majoor Richard, hoofd PVE CIS van vliegbasis Leeuwarden. “Hier is dat bijvoorbeeld telefoon en internet. Als back up hebben we satellietontvangers.”

“Het is een voordeel dat we hier in een Europees- en NAVO-land staan. Dat maakt veel zaken gemakkelijker. Zaken doen met de Polen gaat erg goed. De middelen die ze ter beschikking hebben, zijn me heel erg meegevallen en ze zijn zeer professioneel.”

90 klanten

Stroom, ground support equipment, water, vloeibare zuurstof, wc’s en wasmachines regelen valt allemaal binnen het takenpakket van de Gronduitrusting. “Hier zijn we voor alles er omheen”, doelt specialist sergeant Mark op de luchtoperaties.

“Er zitten zo’n 90 man in het detachement. Daarmee hebben we eigenlijk 90 klanten. Vliegops gaan uiteraard voor alles. En als alles staat, maken we er ook echt iets moois van om onze Hollandse aanwezigheid te tonen.”

Werkwijze

Majoor Wielko, hoofd luchtverkeersleiding Volkel heeft dezelfde ervaring met zijn Poolse collega’s. “Ze hebben best ontzag voor de Nederlandse operaties omdat we zeer getraind zijn. Ze geven dan ook alle medewerking. Voor de local operations hebben wij zoveel mogelijk de werkwijze van de Fransen overgenomen die voor ons op Malbork stonden. Zo houden we het voor de Polen zo makkelijk mogelijk. Ik heb ze wel moeten bijpraten over emergencies en ook onze scramble werkt anders dan bij de Fransen. We proberen daarin de NAVO-procedures te volgen en de Engelse taal te voeren.”

x
Majoor Wielko in gesprek met tower controller eerste luitenant Wojtek Sidor. “De afgelopen jaren is op dit veld een grote slag gemaakt. De meteo en radio-apparatuur in de toren is hartstikke goed. Ook de Engelse taal gaat steeds beter, vooral bij de jongere generatie die het op school krijgt.”

Aanpassingen

De beslissing om Nederlandse F-16's te laten meedoen aan de strijd tegen IS heeft voor de Poolse missie consequenties. “We moeten zeker wat aanpassen”, zegt de detco. “We leveren onder meer 1 F-16 en onze logistieke reserve in. Daarbij gaat het personeelsaantal terug naar ongeveer 80. Ook doen we minder trainingsvluchten. Deze week trainen we wel veel tijdens het Baltic Region Training Event. Daaraan doen ook andere BAP-partners mee. Het gaat daarbij echt om samenwerken.”

x
Bijkomend voordeel voor de Nederlander is de mogelijkheid te kunnen trainen tegen bijvoorbeeld MiG-29’s en Su-22’s, overdag en ‘s avonds. “Daarbij draaien we mee in Poolse en NAVO-oefeningen, zoals nu BRTE” zegt de Detco. “Grote kansen, nieuwe ervaringen.”
x