10

Dit artikel hoort bij: Landmacht 06

Malamutes geven gas

Tekst KAP Arjen de Boer
Foto KPL Jasper Verolme

Chauffeurs van 110 Transportcompagnie waren onmisbaar tijdens de oefening Noble Jump II, die vorige maand in Roemenië plaatsvond. Want zonder logistiek staat alles stil.

De portofoon kraakt, dat betekent werk aan de winkel. Er moeten vrachten richting het voorterrein, waar de mariniers zitten. Dus springen de mannen van 110 Transportcompagnie achter het stuur van hun Scania en sjezen door de groene heuvels van Roemenië.

De 8 chauffeurs en hun 3 Scania’s maken deel uit van de ‘brandweer’ van de NAVO: de Very High Readiness Joint Taskforce (VJTF). Dit is het snelst inzetbare deel van de reactiemacht van de NAVO en kan binnen enkele dagen naar een crisisgebied afreizen.

De focus ligt hierbij vooral op de oostgrens van het verdragsgebied, waar de assertievere houding van Rusland het bondgenootschap zorgen baart. Oefening Noble Jump II moet aantonen dat de NAVO binnen korte tijd een volledig uitgeruste, internationale gevechtseenheid op de been kan brengen. Nederland levert dit jaar bijna 200 mariniers aan de VJTF, plus ondersteuning onder wie dus de mannen van 110 Transportcompagnie.

Klik op de hotspots om meer te leren over de mannen, hun materieel en taak tijdens Noble Jump II.

Van Alpha naar Bravo

Zonder transport staat alles stil. Dat geldt niet alleen in de burgermaatschappij, denk aan de bevoorrading van supermarkten, maar ook aan en achter de frontlinie. Met de 2 meegebrachte Scania CHU-WLS’en vervoeren de chauffeurs rantsoenen, munitie en andere spullen. CHU staat voor Container Handling Unit, waarmee zeecontainers makkelijk kunnen worden beladen. WLS voor Wissel Laadsysteem, wat betekent dat de wagens een haakarm hebben waarmee de chauffeur zelfstandig kan beladen en lossen.

Hijsen maar

110 Transportcompagnie heeft tijdens de oefening één zogeheten Scania ALK bij zich. De laatste 3 letters staan voor de autolaadkraan die zich achter de chauffeurscabine bevindt. Hiermee kunnen goederen makkelijk worden ontladen. De Scania weegt 32.000 kilo en kan 16.000 kilo aan vracht vervoeren over grote afstanden. De truck is niet alleen in gebruik bij de Koninklijke Landmacht, ook het Korps Mariniers en de Koninklijke Marine hebben deze vrachtwagens.

De Malamute-mannen

Eén bonk spieren, werklust en uithoudingsvermogen. Dat zijn 3 belangrijke eigenschappen van de Malamute, een sledehond die de Inuït al eeuwenlang gebruiken voor het trekken van zwaarbeladen sleeën, in extreme omstandigheden en vaak over grote afstanden. Niet heel vreemd dat deze hond het symbool is van 110 Transportcompagnie. Als het op een vrachtwagen past, vervoeren zij het, door weer en wind, waar dan ook, in vredestijd en tijdens missies.

Felle zon, vette modder

Het weer in Roemenië kent tijdens Noble Jump II nogal wat uitersten. Als de zon schijnt is haar ‘brandkracht’ duidelijk voelbaar op de huid. Na een dag buiten werken zijn de koppies roodverbrand. Maar als het regent, dan hóóst het ook echt. Tien meter lopen en iedereen is nat tot op de onderbroek. De grond verandert in vette modder, voertuigen komen vast te zitten en in het slechtste geval is het oefenterrein ‘out of bounds’.

Snel aan de slag

De mannen van 110 Transportcompagnie staan sinds 1 januari van dit jaar paraat voor de VJTF. Die gereedstelling voor de flitsmacht van de NAVO duurt nog tot en met 31 december 2017. In principe kunnen ze op elk moment worden opgeroepen om samen met de mariniers richting een crisisgebied te vertrekken en daar te zorgen voor een soepele bevoorrading van 11 Raiding Squadron. Een squadron staat ongeveer gelijk aan een compagnie.