Tekst Jack Oosthoek
Foto Mediacentrum Defensie

Proef met beter internet op kazernes en schepen

Super wordt het niet, maar een marineschip is dan ook geen varend internetbedrijf. Toch moet de pilot voor betere internetvoorzieningen op schepen en bij walinstellingen een aanzienlijke verbetering voor het marinepersoneel opleveren. Zit het financieel mee, dan is er over enkele jaren overal moderne e-mail welfare. “Er moet wat gebeuren om jongeren te trekken en te behouden”, zegt projectleider kapitein-luitenant ter zee Erik de Jong.

Op dit moment is de WiFi-capaciteit op legeringskamers met circa 14 kB per persoon (heel) beperkt. Een video of een ander zwaar bestand downloaden? Vergeet het maar. Reden is dat Defensie maar 1 ‘internetoprit’ heeft. Te weinig voor het grote aantal gebruikers, weet De Jong, hoofd IV-beheer van het CZSK. “Een rol speelt ook dat Defensie door gebrek aan voldoende budget niet kon meegaan in het overal in de maatschappij sterk toegenomen internetgebruik. Zo zijn de glasvezelkabels in de legeringsgebouwen niet modern. We hebben een inhaalslag te maken.”

Het team van de pilot. V.l.n.r: LTZ 1 (TD) ing. Marco Ursem (hoofd Kantoorautomatisering CZSK), ing. Ruud Boere en KLTZ Erik de Jong. (Foto: SGT Hille Hillinga)

€ 4,- per week, per kamer

Daarmee is begonnen. Joint Informatievoorzieningscommando (JIVC) voorziet Defensie op dit moment van 2 ‘opritten’. Per kamer komt nu 280 kB beschikbaar. “Daarmee kun je e-mail mét attachements binnenhalen, zolang die maar niet te groot zijn. WhatsAppen en surfen is ook mogelijk, al werkt dat net als Internet op de Werkplek traag. Video’s of films streamen? Nee.”

In de pilot is in samenwerking met een lokale provider een proef opgenomen met betaald internetten in legeringsgebouwen in Den Helder. Die duurt tot eind dit jaar. Wil je meer dan nu kan? Dan meld je je via een contract aan en krijg je binnen 24 uur een speciaal modem geleverd (€ 4,- per week, per kamer). Er zijn 250 exemplaren beschikbaar. “Het is in de nieuwe opzet niet de bedoeling om illegale dingen te doen”, waarschuwt De Jong.

In de pilot is een proef opgenomen met betaald internetten in legeringsgebouwen in Den Helder.

Extra satellietterminal

Aan boord van de schepen ligt het gecompliceerder, omdat de verbindingen via satellieten lopen. ‘Boegbeeld’ voor de proef is Zr. Ms. Rotterdam waarop een extra satellietterminal voor e-mail wellfare is geïnstalleerd (8 MB download, 2 MB upload). De overige schepen beschikken op dit moment over een satellietcapaciteit van 4 MB, waarop ook andere operationele netwerken draaien. Met beperkte internetruimte als consequentie. De Jong: “Je kunt aan boord alleen WhatsAppen en mailen, wat in deze moderne tijd behelpen is. Bemanningen klagen daarover.”

Ing. Ruud Boere: “Technisch gezien is het allemaal niet zo ingewikkeld.” (Foto: SGT Hille Hillinga)

‘Over een jaar is er waarschijnlijk een structurele oplossing’

Wachten op geld

Om dit te verbeteren gaat de ‘internetopgang’ aan boord eveneens omhoog; op een binnenliggend schip naar maximaal 40 MB. ”Er blijft echter een nadeel: gaat iedereen tegelijk het net op, dan vertraagt de boel. Over een jaar is er waarschijnlijk een structurele oplossing. Het wachten is op geld”, aldus De Jong, die poolshoogte nam bij de Holland Amerika Lijn dat met dezelfde problemen kampt. Een varend schip met 4G dat zich binnen de 12 mijlszone bevindt, krijgt er data bij. Een vaartuig zonder 4G kan extra satellietcapaciteit voor e-mail wellfare verwachten. In beide gevallen moet internetten volgens De Jong inderdaad soepeler gaan.

“Je kunt aan boord alleen WhatsAppen en mailen, wat in deze moderne tijd behelpen is.”

‘Integratie met operationele systemen mag geen storing veroorzaken’

Geen storing

Volgens de projectleider en ing. Ruud Boere, hoofd Engineering van Directie Materiële Instandhouding, moet de pilot voor het einde van dit jaar rond zijn. Boere: “Technisch gezien is het allemaal niet zo ingewikkeld. We moeten de proef echter integreren met operationele systemen, wat geen storing mag veroorzaken. Verder blijft een marineschip primair een oorlogsschip en kun je wel veel willen, maar loop je vooral op zee tegen natuurkundige wetten op. Ook zijn we gebonden aan de regels van de Beveiligingsautoriteit.”

Cruiserederijen zien zich qua snel internet voor vergelijkbare uitdagingen gesteld.

Nooit als thuis

Het experiment is het maximale dat het CZSK op dit moment in de huidige bedrijfsvoering voor het personeel kan doen, besluit De Jong. “We moeten afwegingen maken, waarbij we beseffen dat we lang niet iedereen tevreden maken. Het wordt nooit als thuis. Maar de marine onderkent wel hoe belangrijk moderne internetvoorzieningen zijn om vooral jong personeel binnen te krijgen en te behouden.”

Ing. Ruud Boere, hoofd Engineering van Directie Materiële Instandhouding: “Je kunt veel willen, maar je loopt vooral op zee tegen natuurkundige wetten op.”