10

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 08

Het scheepsjournaal van...

Heliredder én -schutter

Marinier 1 algemeen Mario Bakker meldde zich in 2010 in Rotterdam voor de Elementaire Vakopleiding van het Korps Mariniers. Aansluitend kwam hij bij 13 Raiding Squadron terecht als MAG-schutter. Hij maakte deel uit van meerdere Vessel Protection Detachments, aan boord van koopvaardijschepen bij Somalië. Sinds vorig jaar is hij geplaatst bij 860 Squadron van het Defensie Helikopter Commando op Maritiem Vliegkamp De Kooy. Hier werd hij opgeleid tot rescue operator en airborne marksman. Vorig jaar ging de heliredder en vliegende precisieschutter al op missie naar Somalië; momenteel is hij dat voor de tweede keer, aan boord van Zr. Ms. Groningen.

Het patrouilleschip Groningen vertrok 9 augustus voor 4 maanden naar de wateren bij Somalië. Met de Groningen zet de marine voor het eerst een Ocean-going Patrol Vessel in voor antipiraterij, in dit geval voor de EU-operatie Atalanta. Het marineschip houdt zich in de regio bezig met het beschermen en controleren van schepen die varen door de Golf van Aden en langs de Hoorn van Afrika.     

9 augustus 2015 | Den Helder

Om 16.00 uur verzamelen op De Kooy. Hier worden we uitgezwaaid door familie en vrienden. Omdat ik 10 maanden per jaar in het buitenland werk, ben ik er wel gewend aan weggaan. Toch biedt het wel steun als je vrienden en familie er op zo’n moment bij zijn. Vanaf de marinebasis vertrekken we om 17.00 uur met de NH90 richting het schip. Een half uur later landen we op het helidek van Zr. Ms. Groningen; de missie kan beginnen.

Een laatste groet van de heli aan vrienden en familie. 

12 augustus 2015 | voor de kust van Portugal

De MAG-mitrailleur en het Accuracy-precisiewapen worden in de NH90 gezet. We houden een oefening met het hele schip; wij zijn er vandaag voor om dekking te geven aan de FRISC. Met dit snelle vaartuig voert het Enhanced Boarding Element (EBE) van het Korps Mariniers een boarding uit op de Groningen. Wij zorgen voor dekkingsvuur. Een goede en leerzame oefening, vooral ook omdat dit met scherpe munitie gebeurt. Mooi gezicht, die inslagen in het water! 

Ook tijdens de reis naar Oost-Afrika, gaat het oefenen door.    

17 augustus 2015 | uit de kust van Malta

Vandaag 2 uur gevlogen. Tijdens – wat wij noemen – ‘hijsen water’ 10 keer een houten kruis in zee gegooid. Hierop vlogen we keer op keer weg, om ‘m vervolgens weer op te sporen. Het kruis simuleert uiteraard een drenkeling. Zodra we het vonden, ging ik te water om het op te pikken. Tijdens deze acties had de hoist operator – die de lier bedient – de leiding over de heli. De vlieger voorin kan namelijk niet zien waar de drenkeling zich bevindt. Als helikopterbemanning ben je op elkaar aangewezen; ieder heeft zijn eigen taak. 

MARN 1 ALG Bakker met 'drenkeling'.   

19 augustus 2015 | uit de kust van Malta

Vandaag een hijsoefening gehouden. Het doel hiervan was om de scheepsarts vanuit de heli aan boord te krijgen van een schip. Dat kan in de praktijk van alles zijn, van een olietanker tot een zeilboot. Mijn taak is de dokter veilig op het schip te krijgen om medische ondersteuning te bieden. We oefenden dit boven de bak van de Groningen. Met brancard en andere spullen staat de arts dan in no time aan dek. Met dit soort inzet kun je iemand snel medische zorg bieden en als het moet van boord halen voor verdere behandeling.

Medische hijsoefening boven de bak van de Groningen.    

21 augustus 2015 | bij Kreta

Vandaag de laatste oefening bij Kreta. Het hele schip heeft zich 2 weken lang voorbereid; nu komt alles bij elkaar. Wij zetten mariniers van het EBE af op een ‘gekaapt’ schip in de haven. Met de MAG geven we dekkingsvuur vanuit de helikopter terwijl het team afdaalt via fast rope. Na het afzetten bleven we stand-by voor eventuele medische evacuatie. Na deze oefening waren we er klaar voor om door het Suezkanaal te varen richting Somalië. De missie gaat dan eindelijk beginnen.

Het schip heeft zich 2 weken lang voorbereid; nu komt alles bij elkaar.