06

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 08

Uitgelicht

SAIL 2015: heden ontmoet verleden

Een maritiem über-feestje, dat was SAIL 2015 in Amsterdam. Tallships uit verre landen en van dichterbij presenteerden zich in al hun glorie in de IJhaven en omgeving. Ook veel andere (historische) schepen meerden aan, net als een ruime marine-vertegenwoordiging. Hiertussen trokken landingsvaartuigen en rubberboten van het Korps Mariniers hun baantjes tussen Marine Etablissement Amsterdam en aangemeerde marineschepen, met aan boord gasten, pers en personeel. De Marinierskapel zette SAIL luister bij met 2 drukbezochte concerten.

Tekst: LTZ 2OC (SD) Joost Margés

Foto: Mediacentrum Defensie

Razend nieuwsgierig

Net als het zusterschip Friesland (afgemeerd bij de scheepswerf van Damen), detoneert Zr. Ms. Zeeland (foto) qua leeftijd en opbouw tussen de historische vaartuigen. Toch blijkt het publiek ook razend nieuwsgierig naar het moderne materieel. “We zijn pas 3 uur opengesteld en we hebben nu al meer dan 2.000 mensen bezoekers geteld!”, jubelt kwartiermeester Dana Veldman op de vrijdag om 13.00 uur. 

Magneet

De opengestelde NH90-helikopter op de Zeeland werkt als een magneet op jong en oud. Koud terug van hun uitzending naar de West, vertelden de opvarenden en opvliegenden van het schip en de heli trots over hun rol in recente counterdrugs-operaties.

Behouden vaart

Zr. Ms. De Ruyter zorgde voor het hoogste tonnage in de IJhaven. Het vaartuig liep eveneens over van de bezoekers. Op de afsluitende zondag vormde het schip het platform voor de traditionele Blessing of the Sails. Op het helidek vond deze interreligieuze viering plaats, waarin de zegen werd gevraagd voor een behouden vaart.

Ambassadeurs

De machtige maritieme sfeer van SAIL werkte aanstekelijk. Het publiek genoot zichtbaar en de bemanningen toonden zich ware ambassadeurs voor het varende leven. Marinemensen vinden hun werk vaak vanzelfsprekend, maar met zoveel belangstelling blijkt het toch best wel bijzonder.

Verbeelding

Een vreemde eend in de bijt, Zr. Ms. Bruinvis. Zoals overal waar een onderzeeboot aanmeert, sprak ook de Bruinvis aan de Javakade tot de verbeelding. Uiteraard ook bij deze sub lange rijen mensen die een kijkje wilden nemen in de wondere onderwaterwereld.

Onderlinge afhankelijkheid

Het opleidingsschip Zr. Ms. Urania was natuurlijk de meest passende representant van de Koninklijke Marine bij SAIL. De basale techniek van een zeilschip stimuleert een hechte samenwerking; het besef van onderlinge afhankelijkheid is een belangrijk leerdoel voor de adelborsten van het Koninklijk Instituut voor de Marine.

Pareltjes

De reusachtige drie-, vier- en vijfmasters vormden natuurlijk de pareltjes van SAIL. Vaak dienen de zogenoemde tallships als opleidingsschip, zoals ook de Sagres op de voorgrond. Dit schip was vanaf 1937 een opleidingsschip voor de Duitse Kriegsmarine. Later verkaste het vaartuig via de VS en Brazilië naar Portugal.

Ondersteuning

De bemanning van Marine Etablissement Amsterdam (MEA) ondersteunde de organisatie van SAIL. Net als bij eerdere edities werd een groot deel van de honderden vrijwilligers van SAIL op de kazerne geaccommodeerd. Het MEA was tevens thuishaven voor het watertransport, zoals voor de genoemde landingsvaartuigen (20 stuks) en marinesleepboten. 60 vrijwilligers van de KM zorgden ten slotte voor de begeleiding van zeilschepen.