Dit artikel hoort bij: Alle Hens 02

Het scheepsjournaal van…

Zeilreis rond de Atlantische Oceaan

LTZ 1 Stephan Glaser en zijn vrouw Marjolein Sorgdrager zijn op 29 mei 2014 vertrokken voor een zeilreis van 1 jaar rond de Atlantische Oceaan. Tijdens de reis houden zij een blog bij van hun belevenissen.

Na een jaar planning en een jaar klussen was de boot in mei 2014 gereed om de zeiltocht mee te beginnen. Rustige oversteken wisselden zich af met zware weersomstandigheden. Vanaf Engeland zeilden zij naar Spanje, Portugal, Marokko, Canarische eilanden en de Kaap Verdische eilanden. Vanaf daar staken zij in december en januari de Atlantische Oceaan over, op naar het Caribisch gebied.

Lees hieronder fragmenten uit hun dagboek, waarin zij schrijven over hun avonturen die ze meemaken tijdens het zeilen en in de diverse landen die ze bezochten. Kijk op www.batjar.nl voor meer informatie en verhalen. Ze vinden het leuk als je een bericht achterlaat, met name wanneer ze lange tijd op zee zitten.

De onderkant was losgekomen. Gelukkig was er geen zeil uitgerold en was de wind nog niet zo sterk. Met wat moeite hebben we de voorstag weer vastgezet. Zou de mast blijven staan?

Het weer werd slechter en de golven hoger. De crashbag klaargezet en de Thames Coastguard gewaarschuwd. Mocht de mast afbreken dan zouden we geen communicatie meer hebben. Op zoek naar een plek om te schuilen, kwamen we op de rivier Medway terecht tegenover Chatham en Upnor Castle.

Tientallen dolfijnen zwemmen achter hun ontbijt aan. Honderden kleine visjes springen in paniek het water uit. De dolfijnen springen meters hoog het water uit.

De dolfijnen kunnen er geen genoeg van krijgen en geven een uren lange geweldige show weg. Later op de middag meren we af in Portimão. Op de boulevard met ondergaande zon genieten we van een kan sangria en elkaars gezelschap.

De Kaap Verdische eilanden zijn ons prima bevallen. Sao Antao was erg groen en bezaaid met bananenbomen, guavebomen en andere vruchtenbomen. De wandeling door een groene vallei was prachtig.

We zijn gisteren (29 december) om 12.00 uur vertrokken vanuit Mindelo. We zijn nog even langs de Puff en de Windover, een paar andere Nederlandse zeilboten, gevaren want die lagen daar nog ten anker. Onder luid getoeter zijn we de haven uitgevaren op weg naar Barbados.

Eén van de andere eilanden bij de Tobago Cays is Baradel. Om Baradel ligt het schildpaddenreservaat en daar konden we snorkelen met schildpadden.

Tijdens het snorkelen zien we murenes, schildpaden, ‘flying dunyard’, roggen en nog veel andere zeedieren voorbij zwemmen. Met onze bijboot gaan we tegen zonsondergang het strand van Petit Bateau op. Tot onze knieën staan we in het water. Verschillende roggen, smooth trunkfishes en porcupinefishes zwemmen om onze benen heen. Samen met de bemanning van een andere Nederlandse boot houden we een heerlijke BBQ op het strand.

De temperatuur is aangenaam dankzij het lichte wolkendek. Aangekomen bij de waterval trekken we onze zwemkleding aan en nemen een verfrissende douche. De apen kletsen wat met elkaar en de papagaaien vliegen langs.

We klimmen nog een stuk omhoog en hebben een adembenemend uitzicht over het regenwoud en de zee. Of was het nou adembenemend omdat onze conditie niet meer zo goed is na een jaar borrelen, uitslapen en genieten? Onze weg vervolgt zich door het regenwoud richting een tropisch strandje. Vrolijke mensen, palmbomen, blauw water, wit zand, vogeltjes fluiten en Soca muziek uit de speakers van geparkeerde auto’s, kortom: “life is good in flip flops”.