Tekst Leo de Rooij
Foto John van Helvert
Vernieuwde leermiddelen en nieuwe behuizing
Iedere militair van de Koninklijke Marine kent ‘de NBCD-school’. Voor je ging varen kreeg je daar, op het gure noordelijke puntje van de marinebasis, onder meer de basisopleiding calamiteitenbestrijding aan boord. Dat gebeurt het komend jaar nog steeds, maar dan met vernieuwde leermiddelen en (straks) in een nieuwe behuizing. Met als kernwoord: groen.
De afgelopen jaren zijn turbulent geweest voor de School voor CBRN, DC & BV (chemische biologische radiologische & nucleaire verdediging, damage control & bedrijfsveiligheid), zoals de officiële naam luidt van de school waar zo’n beetje alle veiligheidsopleidingen voor aan boord worden gegeven. Commandant KLTZ (TD) Paul van Eupen somt op: “Reorganisatie, bezuinigingen, vacatures en onderwijsvernieuwing trokken de laatste jaren een zware wissel. We leverden instructeurs in, terwijl het aantal leerlingen groeide. Dat gaf frictie, waarbij op een gegeven moment ondanks ieders inspanningen de rek er echt wel uit was. Dat werd gelukkig onderkend en nu is er licht aan het einde van de tunnel. Gebouwen worden gerenoveerd of zelfs geheel vernieuwd, nieuwe instructeurs stromen in en we kunnen beschikken over state-of-the-art materieel.”
Rolls Royce
Zo heeft gebouw Vuurvogel, waar men gasmakser drills en ontsmettingsoefeningen houdt, een geheel nieuw interieur gekregen, inclusief hypermoderne persluchtwerkplaats en CBRN-oefenruimtes. Eén van de oudste gebouwen op de marinebasis, gebouw Pyromaan, ging tegen de grond en daar verrijst een nieuw complex met oefenparcours, kantoren, kleedkamers, wasserij. Hiertoe onthulde Commandant Zeestrijdkrachten, luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk, onlangs een plaquette bij wijze van ‘kick off’ voor de nieuwbouw van gebouw Pyromaan.
“We hoeven met deze trainers geen oefeningen meer te annuleren bij verkeerde windrichting”
Rolls Royce onder de trainers
Even verderop staan op de oefenplaat 2 splinternieuwe trainers, met vele extra functionaliteiten. “De Rolls Royces onder de trainers”, stelt commandant Van Eupen trots. “Zowel de flash over container (ervaren van een plotselinge steekvlam / ‘flash over’ bij brandbestrijding) als de nozzle-trainer (rookgaskoeling bij toepassing 1-slangs techniek) zijn ‘groen’. Dat wil zeggen dat ze door een naverbrandingsinstallatie op het dak de uitstoot van roet vrijwel tot nul reduceren. “Goed voor het milieu en onze opleidingsplanning, want we hoeven met deze trainers geen oefeningen meer te annuleren bij verkeerde windrichting. Verder zijn we sinds kort overgegaan op blussen met zoet water, waardoor de trainers minder snel roesten en dus langer meegaan. Schoner, goedkoper en milieuvriendelijker!”
Groen pak
Maar niet alleen de trainingsfaciliteiten worden groener, dat geldt ook voor de instructiecapaciteit. Sinds kort lopen er binnen de school namelijk 2 ‘groene’ instructeurs rond, afkomstig van het Korps Mariniers en de Koninklijke Landmacht. Adjudant van de mariniers Arie Zeldenrust bekleedt de functie van Instructeur Begeleider bij de afdeling Plannen, waar de opleidingen worden ontwikkeld en kennismanagement is belegd. Wachtmeester-1 Patrick Schmidt was werkzaam bij 101 CBRN Verdedigingscompagnie van het Geniebataljon in Wezep toen zijn functie op de tocht kwam te staan. Tijdens een cursus Bedrijfshulpverlening in Den Helder hoorde hij van openstaande vacatures instructeur CBRN-DC binnen de NBCD-school van de marine en trok de stoute schoenen aan.
“Een groen pak in een blauwe wereld, daar moest men wel even aan wennen”
Wennen
“Een groen pak in een blauwe wereld, daar moest men wel even aan wennen”, grinnikt Patrick. “En ik moest ook wennen, bijvoorbeeld aan de totaal andere cultuur, een ander soort discipline. Toch kon ik al snel goed uit de voeten, mede door de snelle acceptatie van de directe collega’s. We zijn hier echt heel praktijkgericht bezig, leren door te doen staat centraal. Het mooie is dat ik zelf daardoor ook weer kennis opdoe, bijvoorbeeld hoe het er aan boord van schepen aan toe gaat. Daar is brandbestrijding of CBRN-werk toch zeer specifiek. Binnenkort ga ik een keertje meevaren, om zelf eens te ervaren hoe men het geleerde in de praktijk brengt. Lijkt me erg interessant!”
Internationaal
Nieuwbouw, herinrichting, nieuwe apparatuur, eindelijk voldoende instructiecapaciteit; het is duidelijk: de school is met een heuse inhaalslag bezig. Maar daar houdt het niet op. “We hebben nog een grote droom”, zegt overste Van Eupen, “en dat is een overdekte oefenhal op de praktijkplaat. Dan kunnen vrijwel alle trainers onder één dak geplaatst worden en kunnen de oefeningen ook onder slechte weersomstandigheden (verkeerde windrichting, extreme kou) altijd doorgaan, terwijl de uitstoot tot 0 wordt gereduceerd. Daarnaast zoeken we de komende tijd nadrukkelijk naar internationale samenwerking. We hebben overleg gehad met de Duitse NBCD-school in Neustadt en we bekijken of het mogelijk is samen te werken met enkele Scandinavische landen. Kortom: als NBCD-school zien we de toekomst met vertrouwen tegemoet.”