Tekst LTZ 2OC (SD) Vanessa Strijbosch
Foto John van Helvert
Varende hoofdstuk van JSS Karel Doorman is begonnen
“Kippenvel bij binnenkomst Doorman in Den Helder”, twittert Matroos 1 ODVB Lisan Kleve, één van de bemanningsleden van de Karel Doorman op 1 juli. Een memorabel moment. Het nieuwe bevoorradingsschip van de marine voer voor het eerst haar thuishaven binnen.
Zwaaiend met hun witte pet ‘joelden’ adelborsten op dinsdag 1 juli in Den Helder de Karel Doorman binnen. Tegen een schilderachtige achtergrond van witte Nederlandse wolken voer het 50 meter hoge en 205 meter lange gevaarte statig de marinehaven binnen.
Toch een Doorman
“Ik vind dit toch wel heel bijzonder”, reageerde één van de belangstellenden die op de dijk langs de haven de binnenkomst aanschouwde. “Mooi dat de marine haar Karel Doorman weer heeft”, vulde een ander aan terwijl hij met enorme cameralens het tafereel vastlegde.
Proeftocht
Het Joint Support Ship (JSS) is begonnen aan haar proeftocht. Tot vreugde van de commandant die op twitter stelt dat ‘het operationele leven van de Doorman is begonnen’. Voordat een nieuw schip wordt overgedragen aan de marine, moeten eerst alle systemen getest worden. Kinderziektes worden weggewerkt en er kunnen nog (kleine) aanpassingen worden gedaan.
Eerste taak volbracht
De eerste taak van de Doorman zit er ook al op. Eind juni voorzag het Zr.Ms. Tromp op zee van brandstof. Het JSS wordt volgend jaar officieel toegevoegd aan de marinevloot. Dan krijgt het ook Zijner Majesteits voor haar naam
Capaciteiten
Het werk van de Karel Doorman is het op zee bevoorraden van varende schepen. Daarnaast is het Joint Support Ship inzetbaar voor strategisch zeetransport en logistieke ondersteuning vanaf zee. Tijdens dit zogenoemde 'seabasing' is het schip thuisbasis voor troepen op het land. De Karel Doorman heeft een transportdek, medische faciliteiten, eigen laad- en losfaciliteiten en een helikopterdek met 2 landingsplekken voor verschillende typen helikopters. Met zijn unieke capaciteiten is de JSS ook van toegevoegde waarde voor de NAVO en EU.