.

Zendmast in het veld

Een primeur in Bulgarije. De CIS (Communicatie en Informatie Systemen) heeft voor de F-35-uitzending Guardian Lightning een speciale zendmast mee, de zogenoemde point to point 700. Met dit straalzendersysteem werkt onder meer Titaan, ofwel Mulan ter velde.

“Normaal gaat dit via glasvezel”, legt adjudant Willem uit. “Maar de kabels die hier op de vliegbasis onder de grond liggen, hebben niet genoeg capaciteit. Zelf kabels leggen is intensief werk, het duurt lang en kost veel geld. Terwijl deze nieuwe mast in een half uurtje is opgezet.”

De mast maakt deel uit van een pilot van de afdeling Kennis, Innovatie, eXperimenten en Simulaties (KIXS) van het Joint IV Commando (JIVC). Het is de eerste keer dat de mast op uitzending is. Wel werden er eerder al experimenten mee gedaan tijdens landmachtoefeningen en werd er een verbinding mee gelegd tussen Terschelling en Leeuwarden.

“Voor ons was de mast precies op het juiste moment beschikbaar om hier te testen. Anders hadden we echt een grote uitdaging gehad met de ondergrondse infrastructuur”, zegt Willem. “De verbindingen via de mast zijn ook betrouwbaarder. Het oude systeem viel regelmatig uit.” Of de mast uiteindelijk echt wordt aangeschaft, moet na evaluaties blijken. Foto: sergeant 1 Jan Dijkstra

Twee keer zilver voor oud-luchtmachter tijdens Invictus Games

Dat de 25-jarige Bénito Versluijs zijn benen niet kan gebruiken, weerhoudt hem niet van sportieve prestaties. Vorige week kreeg hij twee zilveren medailles omgehangen tijdens de Invictus Games. De ene won hij op de 50-meter-rugslag (daar deed hij 52.71 seconden over). De andere won hij met rolstoelbasketbal.

Versluijs was een van de 28 Nederlandse deelnemers aan de Invictus Games, een sportevenement voor (oud-)militairen die tijdens hun diensttijd ziek werden of gewond raakten. In het Haagse Zuiderpark namen vorige week zo’n vijfhonderd deelnemers uit twintig landen het tegen elkaar op. Ze kwamen daar uit op tien sportonderdelen.

Naast twee keer de tweede plaats werd Versluijs ook twee keer vierde: op de 50-meter-borstcrawl en met teamestafette zwemmen. Die laatste prestatie noemt hij als de mooiste. “Wij hadden een ploeg met veel zwaardere handicappen, toch zetten wij een knappe vierde tijd neer. Door elkaar aan te moedigen en te motiveren.”

Dat het niet om winnen gaat, blijkt ook uit het antwoord op de vraag wat het meeste indruk op Versluijs maakte. “We doen dit met z’n allen en we helpen elkaar om persoonlijke doelen te bereiken, dat is de kern van de Invictus Games. Van tevoren kon ik mij moeilijk voorstellen hoe dat zou zijn, maar vanaf dag één merk je hoeveel emoties er bij iedereen zijn rondom wat iemand heeft meegemaakt. Het maakt dan niet uit van welk land je bent, hoe oud je bent, of hoe je presteert, iedereen staat voor elkaar klaar en helpt en troost elkaar.”

Versluijs kreeg op 19-jarige leeftijd, toen nog luchtmachtcadet, te horen dat hij een darmziekte heeft. Na een infectie, mogelijk als gevolg van medicatie, raakt hij verlamd. Versluijs werkt nu bij de Bestuursstaf. Foto: sergeant-majoor Hille Hillinga

Patriot-vuureenheid paraat in Slowakije

Drie colonnes van de Patriot-vuureenheid zijn midden april aangekomen in Slowakije. Inmiddels zijn de militairen gesetteld en draaien de luchtverdedigingssystemen op volle toeren.

Voor een half jaar staan de Patriots in de omgeving van de luchtmachtbasis in Sliac, in centraal Slowakije. Ze zijn bedoeld om Slowakije, NAVO-verdragsgebied, te beschermen tegen eventuele raketdreiging. De inzet is op verzoek van de NAVO en in samenwerking met Duitsland.

De reis naar Slowakije verliep niet helemaal vlekkeloos. Vijf voertuigen van één van de Patriotkonvooien botsten op elkaar tijdens regenachtig weer, op een glad wegdek, bij slecht zicht. Tijdens het ongeluk raakte niemand gewond. Vier wagens liepen dusdanig veel schade op dat deze niet meer direct inzetbaar zijn. Defensie zet hiervoor ander materieel in vanuit Nederland.

De Patriot-luchtverdedigingssystemen zijn van het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC) van de Koninklijke Landmacht. Maar het 802 Patriot-squadron dat nu in Slowakije is, bestaat vrijwel alleen uit luchtmachters. Dat komt, omdat in 2012 de Groep Geleide Wapens (luchtmacht) en het Commando Luchtdoelartillerie (landmacht) samenvoegden tot DGLC. Foto: korporaal Gregory Fréni.

Benieuwd naar de reis van de Patriots naar Slowakije? Bekijk de video op het YouTube-kanaal van de landmacht. 

Vliegbasis Leeuwarden maanden dicht

Vliegbasis Leeuwarden gaat volgend jaar zo'n vijf maanden dicht vanwege een renovatie. Defensie zal in die tijd gebruik maken van andere vliegvelden. Welke vliegvelden dat worden, is nog niet duidelijk.

Het asfaltdeel van de hoofdbaan en de secundaire baan moet vervangen worden, evenals de vliegverlichtingsinstallatie. Deze laatste heeft het einde van de levensduur bereikt, zo meldt staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat aan de Tweede Kamer. Er komt een led-installatie voor in de plaats, die langer meegaat en minder energie verbruikt.

Voor het project is tussen de 25 en 100 miljoen euro gereserveerd, inclusief een risicoreservering. Van der Maat benadrukt dat het budget zo ruim is omdat het lastig kan worden een gespecialiseerde aannemer te vinden. Maar weinig bedrijven kunnen dit werk uitvoeren. Foto: sergeant 1 Jan Dijkstra

NH90 in nieuw jasje

Alle negentien NH90’s krijgen een flinke opknapbeurt. Deze midlife update is nodig om de toestellen operationeel relevant te houden. De eerste helikopters worden naar verwachting in 2027 gemoderniseerd. Daarna kunnen de toestellen waarschijnlijk weer zo’n vijftien jaar mee.

De toestellen krijgen een volledige software-upgrade. Verouderde systemen worden vervangen of krijgen een update naar de laatste standaard. Verder worden sensoren en navigatie- en communicatiemiddelen gemoderniseerd. Ook worden de logistieke systemen en trainingsmiddelen aangepast, zoals de flight simulator.

Meerdere landen beschikken over de NH90. Gezamenlijk stelden zij de behoefte op voor de midlife update. Zo krijgt de industrie efficiënter opdrachten. Daarbij wordt gestreefd naar een zo gelijk mogelijke configuratie van alle helikopters. Dat maakt ook de internationale samenwerking op het gebied van onderhoud en opleidingen eenvoudiger. De krijgsmacht gebruikt de NH90 sinds 2010, maar het ontwerp stamt al uit de jaren 90. 

Manticore laat zich zien

Een prototype van de Manticore reed vorige week langs een aantal Defensielocaties, waaronder Vliegbasis Gilze-Rijen. De luchtmacht krijgt 94 van deze nieuwe terreinvoertuigen in verschillende varianten.

Het voertuig vervangt onder meer de YPR’s van de luchtmacht en de Marechaussee. Ook een groot deel van de MB’s van de landmacht en de Landrovers van de marine maken plaats voor deze terreinwagen. Met uiteindelijk 1.185 exemplaren zal het een bekende verschijning worden. De eerste Manticore wordt volgend jaar verwacht.

Het prototype is nog niet honderd procent gelijk aan de definitieve versie, maar geeft wel een goed beeld. Dit voertuig biedt onder meer een betere bescherming van de inzittenden en is in omvang te vergelijken met een Bushmaster.

Vliegtuigbommen gevonden op luchtvaartterrein Deelen

1.000-ponders, 500-ponders en 100-ponders. Het gaat hier om vliegtuigbommen, gedropt in de Tweede Wereldoorlog. Meerdere exemplaren liggen in de grond van het militaire luchtvaartterrein Deelen. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) vond ze, in samenwerking met een civiel aannemersbedrijf.

Het onderzoek werd gedaan met het oog op de aanleg van een dropzone. Dit soort onderzoek leidt vaker tot de ontdekking van bommen. Nieuw is dat ze steeds dichter aan de oppervlakte komen en ook instabieler worden. De kans op explosies neemt daardoor toe.

Inmiddels zijn er op het militaire terrein een aantal vakken van 150 vierkante meter onderzocht. Verder onderzoek moet uitwijzen of en waar nog meer bommen in de bodem liggen. De militaire trainingen op Deelen gaan gewoon door. Nu alleen wel boven verharde delen van de basis zoals taxibanen en de startbaan. Gebruik van andere delen brengt teveel risico met zich mee. Verschillende bommen zijn voorzien van zogenoemde chemische lange-tijd vertragingsontstekers. Deze zijn zeer gevoelig voor schokken en trillingen. Archieffoto: sergeant Sjoerd Hilckmann

Nieuwe afreminstallaties op vliegbases

Er zijn nieuwe vliegtuigafreminstallaties in aantocht voor de F-35. De huidige installaties voor F-16’s zijn niet geschikt voor de nieuwe gevechtsvliegtuigen.

Vliegtuigafreminstallaties zijn nodig als er tijdens de start of landing problemen ontstaan. Aan het begin en einde van een landingsbaan zijn ondergronds twee afremsystemen geïnstalleerd. Hiertussen is een kabel gespannen over de landingsbaan. Bij problemen grijpt een haak onder het gevechtsvliegtuig de kabel vast en dat helpt het toestel remmen (zie foto).

De huidige installaties zijn er al sinds 1985 en zouden hoe dan ook in 2026 aan vervanging toe zijn. Met de komst van de F-35 is het belangrijk om deze nu al te vervangen. Dankzij de Defensie Materieel Organisatie (DMO) heeft de luchtmacht straks veertien nieuwe vliegtuigafreminstallaties op de vliegbases Leeuwarden, Volkel, Woensdrecht, Eindhoven en Gilze-Rijen.

De F-35 vliegt al vanaf Vliegbasis Leeuwarden. Daar gebruiken ze nu tijdelijk een bovengrondse mobiele vliegtuigafreminstallatie: het Mobile Aircraft Arresting System. Foto: sergeant 1 Jan Dijkstra

Veel vraag naar air-to-air refueling

De Multinational Multirole Tanker Transport Unit (MMU) van de NAVO heeft het druk. Voor de bewaking van de oostgrens moeten continu gevechtsvliegtuigen worden bijgetankt. En ook de afgelopen editie van oefening Frisian Flag deed de brandstof-door-de-lucht-vraag toenemen. Om aan de toegenomen vraag te voldoen, draait het grondpersoneel overuren.

De Defensiekrant reisde in allervroegte af naar Vliegbasis Eindhoven om te zien wat er bij het gereedstellen van tankvliegtuigen komt kijken.

Benieuwd naar dit verhaal? Lees het artikel hier. Foto: sergeant-majoor Maartje Roos

Tekst: kapitein Bianca Brasser