12

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 03 | 2016

Bevoorrading boven poolgrens

Luchttransport voor Cold Response

Bardufoss, gelegen ruim boven de poolcirkel was voor de KLu een bekende bestemming. Onder meer 314 Squadron van vliegbasis Eindhoven was er in de jaren zestig en zeventig diverse keren te gast voor NAVO-oefeningen met F-84 en NF-5 jachtbommenwerpers. Tegenwoordig komt de luchtmacht minder frequent in het Hoge Noorden. Tot kortgeleden, toen wéér ‘Eindhoven’ er met toestellen uit een heel andere categorie ten tonele verscheen.

Tekst: André Twigt Foto’s: Robert Meerding

Hevige sneeuwval…

Zo voeren een KDC-10 van het 334 en C-130 van het 336 Squadron verschillende passagiers- en vrachtvluchten uit, onder meer naar Evenes, Trondheim en dus ook Bardufoss. Het grootste toestel van de luchtmacht bewijst niet alleen bij de op- en afbouw van Cold Response goede diensten. Tijdens de uitvoering ervan vliegt een van de tankers 10 dagen lang air refueling missies. Vanaf het vliegveld van Ørland gaat de KDC-10 ’s morgens en ’s middags de lucht in om Noorse en Belgische F-16’s bij te tanken.

Toch weer opgeklaard...

“Noordelijke bestemmingen bereiken in hartje winter, is altijd weer een avontuur”, aldus majoor Martin. Als de gezagvoerder van de KDC-10 de landing op Evenes inzet, komt de verkeerstoren met de mededeling dat de landingsbaan als gevolg van hevige sneeuwval onbegaanbaar is. “Sneeuwruimers op het veld deden hun best, maar tevergeefs”, aldus de vlieger. De bemanning is genoodzaakt uit te wijken naar het 60 mijl verderop gelegen Bardufoss. Daar is het asfalt volgens zeggen wel goed.

En weer sneeuw…

Maar de landing gaat niet vanzelf. Ook hier komt al rap de sneeuw weer naar beneden. Ongunstig voor met name zwaar beladen toestellen is bovendien de enorme heuvel vlak voor de van de baan. Die bult in het landschap verhindert dat de vliegers de wielen meteen boven de baan tegen het asfalt kunnen drukken. Martin “Je vliegt namelijk eerst ruim over het obstakel heen, waardoor je meteen veel baanlengte verliest. Vanwege de veiligheidsmarges zit je daarop zeker bij een heavy KDC-10 niet te wachten.”

Veilig op de grond…

“De C-130’s van 336 Squadron die voor Cold Reponse vliegen, hebben minder last van zo’n hindernis”, zegt Martin. “Simpelweg doordat hun benodigde landingsbaan stukken korter is.” En uiteraard gaat alles goed. Zowel KDC-10 als C-130 leveren personeel en goederen veilig op de grond af.

Lossen en wegwezen…

Daar doet het personeel van het 336 Squadron (foto) ook in een sneeuwstorm gewoon zijn werk… Lading lossen en wegwezen.

In het eerste deel van de Vliegende Hollander dat ruim een week geleden uitkwam, staat een uitgebreide reportage over de inzet van Cougars en het Mobile Air Operations Team. Wil je meer daarover meer lezen, ga dan via de inhoudsopgave naar het verhaal ‘Warming up in Noorse sneeuw’ of klik hier.