Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 11 | 2015
Trident Juncture
Luchtmachtbijdrages aan grootste NAVO-oefening sinds 2002
Een oefening die zich uitstrekt van Portugal, Spanje en Italië, over de Middellandse Zee en Atlantische Oceaan, via België, Nederland en Noorwegen tot aan Canada. Trident Juncture is in alle opzichten gigantisch, niet in de laatste plaats vanwege deelname van 36.000 man uit 30 landen. Van 3 oktober tot 6 november nam de luchtmacht op diverse locaties deel aan deze internationale oefening.
Het is al 'een paar jaar' geleden dat de NAVO alle registers opentrekt.
Sinds 2002 is het niet meer voorgekomen dat het bondgenootschap met zoveel
mensen en materieel in actie komt. Trident Juncture 15 - afgekort TJ15 - is een
verzameling van kleinere oefeningen, onder meer bedoeld om troepen en
commandanten van de NATO Response Force te trainen.
Vorige maand in de Vliegende Hollander al een uitgebreide reportage over de
Cougars van het 300 Squadron aan boord van Zr.Ms. Johan de Witt
(https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2015/10/tridet-juncture-slider).
Maar Nederland zet meer luchtmachtcomponenten in.
Voorsprong
Duizenden militairen en honderdduizenden kilo’s vracht vliegen via het speciaal voor de oefening opgezette cargo- en passagiersafhandelingspunt Spanje in en uit. Het multinationale Combined Air Terminal Operation (CATO), zoals het afhandelingspunt officieel heet, is gehuisvest in een hangaar en diverse tenten op de Spaanse vliegbasis Zaragoza. Tot wel 75 militairen uit 9 landen runnen de terminal. Onder hen 9 man van vliegbasis Eindhoven. “We merken dat onze Britse collega’s en wij op diverse fronten een voorsprong hebben”, vertelt loadplanner adjudant Meranda Scheper. Ze geeft leiding aan de Nederlandse inzet op CATO. “Wij werken namelijk al volgens de normen van de European Air Group. Die zijn hier leidend. Daarbij hebben wij meer ervaring dan de meeste andere landen met het beladen van veel verschillende vliegtuigtypen. Bovendien hebben wij een aantal specialisten op het gebied van gevaarlijke stoffen. Aan het oefendoel ‘kennisdeling’ dragen wij dus zeker ons steentje bij.”
De getallen van CATO zijn indrukwekkend. Voor de mannen en vrouwen van Cargo Handling is de redeployment het meest uitdagend; dan moeten alle materialen weer gereed worden gemaakt voor veilig transport naar de thuisbases van de deelnemende landen. Hier een korte opsomming van afgehandelde aantallen en kilo's en tot aan 15 november.
NH90
Net als de Cougar, is ook de NH90 op zee te vinden. Aan boord van Zr.Ms. Tromp staat een toestel van 860 Squadron. Deze maritieme helikopter is door haar oppervlakteradar en infraroodapparatuur bij uitstek geschikt voor Anti Surface Warfare. Ook heeft de NH90 sonarapparatuur waarmee ze onderzeeërs opspoort en die met torpedo’s kan bestrijden. Kijk in onderstaande clip hoe de inzet van de NH90 eruit ziet.
In de ogen kijken
Met al die vliegtuigen in de lucht is een AWACS. De vloot op Geilenkirchen heeft diverse Forward Operating Bases, zoals op Trapani, Sicilië. Die wordt volop gebruikt tijdens TJ15. "De inzet van de AWACS is alleen voor het Italiaanse deel van de oefening. Wij begeleiden dan ook hoofdzakelijk de fighters die eveneens op Trapani staan", zegt majoor Hans Jacobs. Hij is Tactical Director op het vliegende radarstation, en daarmee verantwoordelijk voor de uitvoering van de missie. "Het voordeel om vanaf dezelfde basis te opereren, is het face-to-face briefen en debriefen. We kijken elkaar dagelijks voorafgaand en na de vlucht in de ogen en spreken alles door, wat goed gaat en fout."
Heel anders
Oefengebied voor de Trapani-toestellen is hoofdzakelijk ten oosten van Sardinië. Jacobs: "Het totale gebied van TJ15 is zó groot dat je nooit met alle fighters bij elkaar komt. Daarom ondersteunen wij de Italiaanse luchtoorlog. Voor ons voelt dat als een kleine versie van bijvoorbeeld Red Flag. Maar de trainingswaarde is net zo groot met personeel in diverse stadia van ervaring en opleiding. Dit is écht trainen voor een bepaald scenario. Heel iets anders dan wat we doen bij de surveillance-vluchten richting de Zwarte Zee." (zie daarvoor https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2014/10/awacs).
Tekst: Jopke Rozenberg-Van Lisdonk en Arno Marchand
Video en montage: matroos 1 Jord Verheij