Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 11 | 2015
Journaal
Eerste iPad-klas 133 squadron
De Managementklas NH90 op Maritiem Vliegkamp de Kooy in Den Helder leidt 133 Squadron naar de 21ste eeuw. De groep startte onlangs met het gebruik van lesboeken op iPads in plaats van papieren boekwerken. Dit initiatief moet een aanzet geven voor een zogenoemde paperless classroom.
De eerste ervaringen waren positief. Cursisten gaven aan dat ze, na enige gewenning, de iPad willen blijven gebruiken. Met de recente aanpak is de drempel om met onderwijs-apps te experimenteren drastisch verlaagd, zo toonde evaluatie aan.
Hightech onthaal
Jeanine Hennis-Plasschaert is tijdens haar recente bezoek aan Edwards Air Force Base op bijzondere wijze onthaald. De twee machines van het F-35 detachement vlogen tijdens de landing bij volle maan aan de wingtips van het ministeriële toestel.
De F-35's hadden net een avondvlucht gemaakt toen zij voor de begeleiding van de minister werden ‘getasked’. Hennis bezocht Edwards om zich op de hoogte te stellen van de vorderingen van het detachement. Dat bereidt zich voor op het testen van de bewapening begin volgend jaar. Ook wordt gewerkt aan de (tijdelijke) komst van de eerste F-35 naar Nederland. Die mijlpaal staat halverwege 2016 gepland. Vooruitlopend op de definitieve gang van het toestel naar Nederland in 2019 kan ons land bij die gelegenheid kennismaken met het gevechtstoestel van de toekomst.
20 jaar operaties KDC-10
Het is dit jaar ruim 20 jaar geleden dat de Koninklijke Luchtmacht voor het eerst transport- en tankoperaties uitvoerde met de KDC-10. Op Vliegbasis Eindhoven vierde (voormalig) KDC-10-personeel deze mijlpaal.
De twee vliegtuigen werden in 1992 gekocht van luchtvaartmaatschappij Martinair en vervolgens omgebouwd tot transport- en tankervliegtuig. Tal van missies zijn inmiddels gevlogen om personeel en materieel naar missiegebieden te brengen en toestellen in de lucht bij te tanken. Ook vervoerden de KDC-10’s regelmatig hulpgoederen naar door rampspoed getroffen oorden.
Vervanging KDC-10's
De KDC-10’s worden vanaf 2020 vervangen. De aanschaf van nieuwe vliegtuigen is ondergebracht bij het Multi Role Tanker Transport/project, waarover Nederlandse de leiding heeft. Het project behelst de gezamenlijke aanschaf, het gebruik en onderhoud van tanker/transportvliegtuigen. In Europa zijn slechts 40 tankers van 9 verschillende typen. Het multinationale project is erop gericht dit tekort te verminderen en meer uniformiteit aan te brengen.
Eerste mobiele weerradar
De luchtmacht beschikt sinds kort over een mobiele weerradar voor detectie van neerslag en zandstormen. De radar wordt meteen ingezet in Mali. Planning is dat het systeem operationeel is voordat het regenseizoen start. Door haar bereik van 100 kilometer kan de meteo operaties nog beter ondersteunen.
Nieuwe Chinooks stap dichterbij
De Defensie Materieel Organisatie en het Amerikaanse leger hebben een overeenkomst getekend voor de levering van 14 nieuwe Chinook transporthelikopters. De toestellen worden vanaf 2019 geleverd.
De heli’s zijn van hetzelfde type als dat van het Amerikaanse en Australische leger. Ze hebben een volledig digitaal cockpitmanagementsysteem met geïntegreerde communicatie- en navigatiesystemen én zelfverdedigingsmiddelen. Deze uitrusting vergroot het omgevingsbewustzijn en de operationele effectiviteit. Nederland neemt de Chinooks af van het Amerikaanse leger. Gebruikmakend van een raamovereenkomst met Boeing Defense, Space & Security gaan de machines voor het gunstige bedrag van 838 miljoen euro van de hand. De wentelwieken vervangen deels de oudere toestellen in de Chinookvloot. Eenmaal ingestroomd, bezit de luchtmacht er twintig.
Nederlandse onderhoudssimulator voor Portugezen
De Portugese luchtmacht heeft recent een onderhoudssimulator ontvangen. Met dit door de luchtmacht ontwikkelde apparaat is vrijwel alle onderhoudswerk aan een F-16 te simuleren.
Met de komst van het toestel zijn er geen F-16's meer nodig om de onderhoudsopleiding te verzorgen. Ook wordt met de simulator de opleidingstijd aanzienlijk verkort.
De onderhoudssimulator werd onder leiding van de Nederlandse luchtmacht ontwikkeld. Portugal is na Nederland en Noorwegen het derde Europese land dat ervan gebruik maakt. Door de verkoop ervan aan Portugal is weer een stap gezet in de Europese samenwerking tussen F-16-gebruikers. Door het onderhoud en de modificaties van de software met andere landen te bekostigen, dalen de kosten voor de luchtmacht.
Ondernemerschap en innovatie op Woensdrecht
Tijdens de jaarlijkse beurs van de Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid Rotterdam zijn belangrijke stappen gezet voor het uitbouwen van het luchtvaartcluster op en rondom vliegbasis Woensdrecht. Zo is de oprichtingsakte getekend om een Development Centre for Maintenance of Composites (DCMC) te vestigen op Business Park Aviolanda. Daarnaast hebben Airborne en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum, beide gevestigd op vliegbasis Woensdrecht, een contract ondertekend om zich innovatief in te zetten voor een defensie technologieproject. Ook is er een intentie-overeenkomst ondertekend tussen 5 bedrijven en het Logistiek Centrum Woensdrecht om de mogelijkheden voor vestiging van een F-35 avionica teststation center op Woensdrecht te onderzoeken. Tenslotte kwamen Fokker en het LCW overeen samen het onderhoud aan de NH90-helikopter te doen.
Fokker gaat inflight opening doors voor F-35 maken
Fokker Technologies en Northrop Grumman Corporation zijn overeengekomen dat de inflight opening doors voor de F-35 in Nederland gefabriceerd gaan worden. Een contract goed voor 100 miloen euro werd getekend tijdens het NIDV Symposium in Rotterdam. Speciaal gezant voor de Nederlandse Defensie-industrie betrokken bij het F-35 Programma, voormalig vice-premier Maxime Verhagen was bij de ondertekening aanwezig. Fokker gaat in eerste instantie kleine aantallen remkleppen, bomluiken en deuren voor het landingsgestel fabriceren. Daarna wordt de productie opgevoerd.