Tekst Ingmar Kooman en Arno Marchand
Foto Rob Gieling
Luchtgevechtsleiding ‘in control’ tijdens NSS
Tijdens de grootste nationale operatie ooit, de Nucleair Security Summit, liet de krijgsmacht zich van zijn beste kant zien. ‘Een vlekkeloos verlopen top en een groot succes’, zo zei minister van Defensie Jeanine Hennis Plasschaert. ‘Het komt, gelukkig, weinig voor dat Defensie zijn kunnen in eigen land moet tonen, maar het liep als een Zwitsers uurwerk: scherp, alert en vakkundig. De samenwerking tussen de krijgsmachtdelen en de andere veiligheidspartners verliep uiterst soepel. De professionaliteit maakte indruk. Chapeau!’
President van de Verenigde Staten Barack Obama sprak na de NSS-slotverklaring over ‘buitengewoon goed werk’. ‘Dat compliment geldt ook voor Defensie’, zegt Commandant der Strijdkrachten generaal Tom Middendorp. ‘Zo’n 8.000 militairen en burgers van alle Defensieonderdelen, hebben zich keihard ingezet voor een veilig verloop van de top. Niets werd aan het toeval overgelaten.’ Ook commodore Theo ten Haaf, als mandataris de commandant van de militaire operatie, kijkt dik tevreden terug: ‘De inzet was super en dat is een woord dat ik niet vaak gebruik. Het was mooi om te zien hoe alle krijgsmachtdelen samenwerkten, ook met externe partners. Onze mensen wisten dat het tijdens de NSS om “het echie” was. Ze wisten dat het goed moest zijn en dat hebben ze van alle kanten laten zien.’
Vette spin met fijn web
Niet alleen snelwegen waren tijdelijk afgesloten tijdens de NSS, ook het luchtruim was beperkt open. Het Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS NM) waakte 24 uur per dag over de veiligheid in de lucht. Voor de nucleaire top weefden de luchtgevechts- en luchtverkeersleiders een nog fijner web over Nederland. En dat was niet voor niets.
Paars, rood, oranje, geel en groen. Bont gekleurde cirkels liggen over een plattegrond van Nederland, met Den Haag als paars centrum. 9 mijl rondom is de ‘verboden zone’. De luchtgevechtsleiders van het AOCS NM zien erop toe dat het luchtverkeer zich aan alle vliegrestricties houdt. Maar daar komt heel wat meer bij kijken dan een paar gekleurde ringen op een kaartje zetten.
2 jaar terug begonnen de voorbereidingen voor deze grootschalige afsluiting van het luchtruim. Aanpassing van vliegroutes is 1 ding. Daarnaast moest de luchtgevechtsleiding ook leren lezen en schrijven met extra militaire middelen. AWACS-radarobservatievliegtuigen, ja die kennen ze wel op het AOCS. Maar NASAMS-luchtverdedigingssystemen, een Luchtverdedigings- en Commandofregat of Apache’s? Dat zijn zeker niet de dagelijkse spelers. En tijdens de NSS spelen ze allemaal tegelijkertijd mee. 2 dagen lang.