10

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 03 | 2014

Cougar op Curaçao

Tekst Arno Marchand
Foto Ruurt Bastiaans

‘Sea Cats’ gaan onruststokers te lijf

In januari vertrok het 300 Squadron met 1 Cougar naar Curaçao. Een jaar lang ondersteunt het detachement de Kustwacht en de Commandant Zeemacht in het Caribisch gebied. Het takenpakket van de ‘Sea Cats’ is divers met kustwachtpatrouilles, search and rescue-vluchten, drugsbestrijdingsoperaties, en het leveren van algemene militaire bijstand. Begin maart was in dat kader één van de eerste inzetten tijdens de oefening ‘Beteugelen van woelingen’.

Door het stevig aantrekken van de touwtjes in de Arubaanse gevangenis, keren de gevangen zich tegen het management. Drugs, wapens en verboden goederen zijn niet langer toegestaan. Dit valt zeer slecht bij een aantal clans in de gevangenis en zij verenigen zich tegen het management. Bij de opstand proberen politie, de Mobiele Eenheid en een K9-hondenunit de situatie onder controle te krijgen. De ordetroepen proberen de opstand neer te slaan, maar dat lukt niet en gevangenen staan op het punt uit te breken.

x

Eyes in the sky

Daarop vraagt de Arubaanse regering militaire bijstand aan. Mariniers komen in actie en de Cougar en haar bemanning vormen de ogen in de lucht. ‘Dat deden we ook al bij andere oefeningen’, geeft detachementscommandant kapitein Mark Kuijpers aan. ‘En het werkte, want vanuit de lucht hadden we de gang-leiders snel in de gaten.’ De vliegers geven de bevindingen door aan de ordetroepen op de grond. Die schakelen de leiders als eerste uit waarmee de opstand snel ontkracht wordt. De mariniers en politie ervaren de ‘eyes in the sky’ als een grote toegevoegde waarde.

Transport

Op 8 januari vertrekt de helikopter vanuit de Antwerpse haven met een containerschip naar Curaçao. De reis duurt zo’n 2 weken. Aanzienlijk langer dan met een vliegtuig, maar ook 5 keer goedkoper.

‘Het is een precisieklusje om de heli aan boord van het schip te krijgen’, zegt majoor Wil van Rijn, Hoofd Gereedstelling en Onderhoud van het 300 Squadron. ‘Het platform waarop we hem naar binnen takelen biedt slechts enkele millimeters speelruimte. Daarom trekken we hem er met een vrachtwagen op en sturen met mankracht.’ In het vrachtruim van het schip is de helikopter beschermd tegen invloed van zout water. Foto: sergeant 1 Dave de Vaal

Primeur

Na een zeereis van 2 weken komt de helikopter op 25 januari aan op het Kustwacht Steunpunt Hato op Curaçao. Dat heeft de beschikking over 2 Dash 8 patrouillevliegtuigen en 2 AW139 maritieme helikopters (foto).

Als hij niet vliegt, staat de Cougar in de hangar waar tot het jaar 2000 F.27 Maritimes van het 336 Squadron stonden. Later vonden hier Fokker 60 MPA’s van het maritieme detachement van het 334 Squadron onderdak. Een bewaker van de Force Protection en de Object Grond Verdediging houden er toezicht. Foto: Jeroen de Zeeuw

Opleiding

In de tweede week van januari reisden loadmasters van het 300 squadron af naar Frankrijk om te trainen in de nieuwe hoist-simulator van de firma VSM in Istres.

Het gebruik van de lier die de loadmasters bedienen, is van groot belang voor de Cougar, vooral bij de uitvoering van de SAR-taken. De simulator is nadrukkelijk ontworpen voor de training van hoistoperators en niet cockpitbemanningen. Er kunnen diverse scenario’s worden beoefend, zowel boven water als boven land. Foto: Peter Bijpost

1e vlucht

‘Cougar, enjoy your first operational flight from Hato International’. Met deze woorden begeleidde de luchtverkeersleiding de start van de eerste operationele vlucht op 11 februari.

Kuijpers: ‘Met 15 man hebben we een klein detachement; 6 man aircrew, 6 technici, 1 logistiekeling en 2 toezichthouders. We leunen daarom veel op de faciliteiten van de marine.’ Foto: Peter Bijpost

Aflossing

Voor het eerst neemt een Cougar de dienst van de NH90 als maritieme helikopter in de West over. ‘Dat is een keuze van de CDS in verband met de beschikbaarheid van de NH90’, geeft Kuijpers aan.

‘Het detachement staat een jaar op Curaçao. Iedere groep blijft hier drie maanden en wordt dan afgelost. Vanaf het stationsschip vliegt een helikopter van de US Coast Guard. Die eenheid heeft echter geen bevoegdheid voor ondersteuning van de Kustwachttaken op de Antillen.’ Foto: Peter Bijpost

Blussen

‘Zout is een gevaar voor alle metalen als je er niets aan doet’, geeft Kuipers aan. ‘Na iedere vlucht wassen we de helikopter dan ook. Daarvoor gebruiken we het kustwachtmateriaal.’

Water, al is het zout, geeft ook de mogelijkheid tot blussen. ‘Daarom namen we ook een bambi-bucket mee. Daarmee zijn al een paar testvluchten gemaakt.’ Foto’s: Bea Moedt

Klik hier voor een video over het Cougar-detachement op Curaçao.