Tekst kapitein Arthur van Beveren
Foto Herman Zonderland

Defensie to Go pop-up store koppelt bezoekers aan DMO-vacatures

In de eerste twee weken van november konden reizigers op Utrecht Centraal kennismaken met DMO. Niet achter de hekken van een kazerne maar juist midden in de samenleving. In de DMO pop-up storen vonden belangstellenden binnen vijf minuten de baan die bij ze pasten.

Bijna vijftien jaar waren ze een bekende verschijning in het straatbeeld: de banenwinkels van de Koninklijke Landmacht. Na de afschaffing van de opkomstplicht in 1996 zocht de landmacht een manier om de vele vacatures te vullen. De winkels waren een laagdrempelige manier voor jongeren om kennis te maken met Defensie. In 2010 sloot de laatste banenwinkel, aan de Westblaak in Rotterdam. Werving via internet en evenementen zou beter werken.

Twaalf jaar later is er weer een vergelijkbare winkel: de pop-up store van DMO op station Utrecht Centraal. Want ook nu zijn er veel vacatures. En de recruiters merken dat DMO als werkgever slecht gevonden wordt. “Het belangrijkste doel van de pop-up store was vooral zichtbaar zijn voor de doelgroep. Mensen laten weten dat wij als DMO een hele toffe organisatie zijn die op zoek zijn naar heel veel collega’s en dat we hele diverse banen hebben”, vertelt initiatiefnemer Tommy Termont van DMO HR. Wat hij veel hoort is dat mensen Defensie een toffe organisatie vinden, maar om wat voor reden dan ook willen ze geen militair zijn. “Terwijl wij voornamelijk burgerfuncties hebben. En daar moeten we wat extra herrie voor maken.”

‘Zichtbaar zijn voor de doelgroep’

Tommy Termont en staatssecretaris Christophe van der Maat bij de pop-up store van DMO.
Initiatiefnemer Tommy Termont (links) met staatssecretaris Christophe van der Maat op Utrecht Centraal.

Defensie to-go

De keuze voor Utrecht Centraal was snel gemaakt. “DMO werkt natuurlijk veel in de provincie Utrecht. Bovendien reizen er dagelijks 200.000 mensen met via Utrecht met bus, tram of trein. Centraler in Nederland en midden in je doelgroep kun je eigenlijk niet zitten”, aldus Termont. De glazen box midden in de centrale hal van het station was een echte blikvanger. Een vluchtige omgeving waar weinig tijd was om een mogelijke sollicitant te binden. “Het concept van Defensie to Go was dat een geïnteresseerde binnen vijf minuten enkele gerichte vragen kon stellen en zijn gegevens voor onze recruiters kon achterlaten”, legt Termont uit.

Staatssecretaris Christophe van der Maat deelt flyers uit op Utrecht Centraal
De staatssecretaris droeg ook zijn steentje bij aan de werving.

Positieve reacties

De reacties van bezoekers waren positief. Vooral de laagdrempeligheid van het concept werd genoemd merkte ook Termont. “Je ziet dat mensen hier behoefte aan hebben omdat ze soms moeite hebben de juiste functie bij Defensie te vinden. Ik hoorde vaak dat ze dachten dat een functie niet paste of dat ze niet genoeg gekwalificeerd waren, terwijl ze soms pareltjes van CV’s hadden.” Termont denkt dat het misschien een generatieding is maar dat het ook aan de vacatures op de website kan liggen. “De jongeren van nu denken vaak dat ze alles moeten kunnen voor een baan. Het is ook een drempel om voor iedere vacature te moeten bellen. In de pop-up store lopen ze zo naar binnen en spreken ze iemand die over meerdere vacatures iets kan vertellen.”

Interieur Defensie to go pop-up store DMO
In de pop-up store werden geïnteresseerden binnen 5 minuten gekoppeld aan een vacature.

‘Meer dan tweehonderd bezoekers toonden interesse’

In gesprek blijven

Meer dan tweehonderd bezoekers toonden interesse. Daar ligt nu een taak voor de recruiters van DMO en managers verder in de lijn. Want de tijd voordat iemand in dienst kan bij Defensie is, mede door de veiligheidsscreening, een langdurige exercitie. “Wij zorgen dat een eventueel gesprek wordt ingepland. Als de kandidaat gekozen is, gaan ze een langer traject in en dan is het zaak de kandidaat regelmatig te bellen of een bericht te sturen over de voortgang. De kans is anders groot dat ze ondertussen een aanbieding krijgen van een ander bedrijf waar ze wel gelijk kunnen beginnen.”

Zinvol werk

Wat vertelden bezoekers van de pop-up store Termont eigenlijk als het om motivatie ging? “Vooral jongeren, ook die al eventjes op de arbeidsmarkt zaten, vertelden dat ze toch op zoek zijn naar zinvol en maatschappelijk werk. Ze merken dat ze dat bij Defensie kunnen vinden. En ook een carrière binnen de organisatie is makkelijker. Door de vele functies is overstappen eenvoudiger dan bij een nieuw bedrijf beginnen.” Veel van hen waren verbaasd over de burgerfuncties bij DMO. “Dat weten ze gewoon niet. Ze kennen toch vooral het beeld uit reclames over militairen.”

Plaatsvervangend directeur DMO Schout-bij-nacht Jan Willem Hartman op bezoek in de pop-up store
Ook plaatsvervangend directeur DMO Schout-bij-nacht Jan Willem Hartman kwam op bezoek in de pop-up store en sprak met bezoekers.

‘Jongeren zijn op zoek zijn naar zinvol en maatschappelijk werk’

4000 vacatures

De projectleider kijkt tevreden terug en intussen alweer vooruit en wil in maart weer eenzelfde tijdelijke ‘banenwinkel’ openen. “Defensie moet groeien en DMO loopt daarin voorop. Want voor die groei zijn materieel en IT nodig, en daar zijn wij als DMO van. De komende twee jaar komen er zo’n 4000 vacatures beschikbaar. Dus we hebben nog wel een flinke uitdaging om onze organisatie gevuld te houden.”