Tekst Bert van Elk
Foto Nederlands Instituut voor Militaire Historie

In de rubriek Terug naar de Toekomst kijkt Materieelgezien terug op een innovatie van de Nederlandse krijgsmacht die ooit hypermodern was, maar nu verouderd. In deze aflevering de G-1 jachtkruiser van Fokker.

“Nieuwe superjager van Fokker: de G-1. Constructie blijkt een openbaring. Type gevechtsvliegtuig dat zijn tijd ver vooruit is. 450 k.m. snelheid per uur”. Het katholiek dagblad De Tijd kwam in november 1936 superlatieven te kort bij de presentatie van de Fokker G-1 tijdens de 15e Salon Aéronautique in Parijs. Neerlands trots op het gebied van luchtvaarttechniek, de Fokker Vliegtuigfabrieken, presenteerde daar haar nieuwe jachtkruiser, die in het diepste geheim in een afgeschermd deel van de fabriek in Amsterdam was ontwikkeld en gebouwd.

Multirole

De Fokker G-1 stond destijds bekend stond als een jachtkruiser. Het was een gevechtstoestel dat alles moest kunnen en daardoor nergens écht in uitblonk. Het ontwerp was voor die tijd zeer ongebruikelijk. De luchtmachten hadden in de jaren 30 voor elke taak een specifiek toestel. De G-1 daarentegen moest kunnen patrouilleren, onderscheppen, bommen gooien, verkennen en gronddoelen aanvallen. Het toestel was zwaarbewapend.

Dit toen zeer vooruitstrevende concept kennen we nog steeds als een multirole fighter. De Fransen noemden het toestel 'le Faucheur' ('de Maaier'); de Britten 'Grim Reaper' ('Magere Hein'). 2 verwijzingen naar de zware bewapening in de neus van de Fokker G-1; afhankelijk van het type 8 of 4 FN-Browning M32-machinegeweren, kaliber 7,9 mm.

Vliegtuigbouwers wereldwijd ontwikkelden vanaf 1936 vergelijkbare vliegtuigen als de G-1. 1 van de bekendste is de Messerschmit Bf 110 ‘Zerstörer’. Dat het multifunctionele idee leefde bij meer landen blijkt wel uit de grote belangstelling en verkoop aan en de bouw in licentie van de G-1 in het buitenland.

Dagblad De Tijd kwam in 1936 bijna woorden tekort van enthousiasme bij de presentatie van de G-1 in Parijs.

Groot vliegtuig 1

Kenmerkend voor de G-1 was de dubbele staart van aluminium. Zoals alle Fokkerontwerpen van toen, was het toestel gemaakt van dit metaal en hout. Aan de onderkant van de romp zaten 2 luiken met plexiglasruiten voor verkenningsmissies. Achter de luiken was plaats voor bommenrekken, goed voor 400 kilo aan bommen aan boord. De achterkant van de romp had een geschutskoepel die om zijn as kon draaien en het mogelijk maakte rondom te schieten. Door alle eisen die de luchtmacht stelde, werd het nogal een groot vliegtuig voor die tijd. Volgens sommigen staat G-1 dan ook voor 'Groot vliegtuig 1'.

Voor het ontwerp tekenden Fokkerontwerpers ingenieur Marius Beelingen de uit Duitsland afkomstige joodse dr. ir. ErichSchatzki. Zij hadden voor het vliegtuig 2 Rolls RoyceKestrel-motoren in gedachten, maar die gaf de Britse regering niet vrij voor export. Daarom werd de G-1 in 2 varianten gebouwd: 1 met een Bristol Mercury VIII-motor en 1 met de Pratt & Whitney Twin Wasp Jr. SB4G-motor. Daaromwordt dan ook niet gesproken over een G-1A en G-1B maar over een G-1 Mercury en G-1 Wasp. Kapitein-vlieger Gerben Sondermanmaakte op 16 maart 1937 de eerste proefvlucht met het nieuwe type.

Een Fokker G-1 Mercury, met registratienummer 301 aan het eind van de jaren 30 (foto: collectie NIMH). Op de grote foto boven trouwens de Fokker G-1 Mercury 302 met een andere staart. Hierdoor werd de registratie 30 op deze geretoucheerde foto gewijzigd in 301 (foto: collectie NIMH).

Grote belangstelling

Er was zoals gezegd veel belangstelling voor het toestel. De luchtmacht, toen nog het Wapen der Militaire Luchtvaart, bestelde 36 toestellen met Bristol Mercury-motoren. Ze werden vanaf de zomer van 1939 geleverd. Bij het uitbreken van de oorlog op 10 mei 1940 waren er 23 direct inzetbaar. De Republikeinse luchtmacht van de Spanje bestelde er 26 met de iets kleinere Pratt & Whitney Wasp-motoren. Deze toestellen stonden bij Fokker bekend als Finse G-1's. De Spaanse Burgeroorlog eindigde in 1939 en de Fokkers waren daar niet meer nodig. Nederland vorderde deze G-1's vlak voor de Duitse inval. 10 konden er nog klaar worden gemaakt voor gebruik en voerden een gevechtsvlucht uit op 14 mei 1940. Nederland had uiteindelijk op papier dus de beschikking over 62 G-1's, ingedeeld bij de 3e Jacht Vlieg Afdeeling (JaVA) op Vliegveld Soesterberg en de op 1 september 1939 opgerichte 4e JaVA op Vliegveld Bergen in Noord-Holland.

Een aangeschoten Fokker G-1 tijdens de Meidagen van 1940 (foto: collectie NIMH).

Fokker kreeg eind jaren 30 orders voor de G-1 uit Denemarken, Spanje en Zweden. Denemarken was juist begonnen met de bouw van 12 toestellen in licentie toen de Duitsers in april 1940 binnenvielen. Finland, Estland, Frankrijk, Japan, België, Polen, Turkije, Hongarije, Rusland en Zwitserland toonden ook belangstelling. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden de vliegtuigen niet geleverd of waren de orders niet definitief. Duitsland kocht de G-1 uiteraard niet, maar maakte er in 1940 een aantal buit en gebruikte die voor beproevingen en training van bemanningen voor de gevreesde Messerschmitt Bf 110.

Personeel van de 4e Jacht Vlieg Afdeeling rent tijdens de mobilisatie voorbij een gecamoufleerde Fokker G-1 tijdens een alarmoefening op vliegveld Bergen (foto: collectie NIMH).

Moeilijk vergelijken

Hoe goed was de Fokker G-1 nu eigenlijk, want er werd hoog opgegeven over het toestel. Volgens sommigen was het Nederlandse toestel enigszins tegen de Duitse jachtvliegtuigen opgewassen, want er werden vijandelijke toestellen mee neergeschoten. De vraag of Nederland de strijd met de Luftwaffe had kunnen winnen met meer G-1’s, valt niet te beantwoorden. Feit is dat de G-1 nauwelijks heeft kunnen doen waarvoor het vliegtuig in dienst was. Het overgrote deel van de toestellen werd al op de eerste dag van de strijd op de grond uitgeschakeld op vliegveld Bergen. 

Lou de Jong zegt in deel 2 van zijn standaardwerk 'Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog' alleen maar: "De G-1 was een toestel met twee staartliggers; het had een topsnelheid in de buurt van 450 km: een voor die tijd hoge snelheid." Wie toestellen vergelijkt, moet niet een toestel dat in de jaren 30 werd ontworpen en geproduceerd, vergelijken met een toestel dat in 1945 vloog. De verschillen zijn daarvoor te groot.

De Fokker G-1 was bij de Duitse inval het beste en modernste vliegtuig van de Nederlandse luchtstrijdkrachten. Tussen september 1939 en mei 1940 stegen G-1’s verschillende malen op tegen ‘vreemde toestellen’ die het Nederlandse luchtruim schonden. Voor zijn tijd was het zeker geen slecht vliegtuig, maar zoals bleek in de Meidagen van 1940 was het geen partij voor echte jachtvliegtuigen.

Het prototype Fokker G-1 op Soesterberg in april 1937 (foto: collectie NIMH).

Nadeel

Op de Franse Luchtvaartsalon in 1936 gold de Fokker G-1 als een regelrechte sensatie. Maar was het toestel echt zo baanbrekend? Dit valt – met de kennis van nu - te betwijfelen. De ontwikkelingen op luchtvaartgebied gingen in deze periode snel. Duidelijk was dat geheel metalen vliegtuigen – zoals de Douglas DC-2 – de toekomst waren. Fokker hield bij de G-1 echter nog vast aan het gebruik van een buizenconstructie bedekt met hout en aluminium. Op operationeel vlak was het toestel in 1940 inmiddels al geen ‘top of the bill’ meer. Wanneer het kwam tot een confrontatie met snelle(re) eenmotorige jachtvliegtuigen als de Messerschmitt Bf-109, was de veel zwaardere en minder wendbare G-1 in het nadeel. Het prachtige toestel was in dat opzicht goed te vergelijken met de eveneens tweemotorige Messerschmitt Bf 110 die het in de zomer van 1940 tijdens de Slag om Engeland moest afleggen tegen de eenmotorige jachtvliegtuigen van de RAF: de Spitfire en de Hurricane. Noodgewongen kreeg de Bf 110 daarop in West-Europa een nieuwe taak als nachtjager. Had de oorlogscarrière van de Fokker G-1 langer geduurd, dan was het voor dit toestel ongetwijfeld ook die kant opgegaan.

De productielijn van de Fokker G-1 in Amsterdam, eind jaren 30. Rechts wordt gewerkt aan de Fokker D-21 (foto: collectie NIMH).

Met G-1-ontwerper dr. ir. Erich Schatzki is het goed afgelopen. Behalve de G-1 ontwikkelde hij ook de D-XXI. Na Fokker vertrok hij naar vliegtuigbouwer Koolhoven en werkte aan de Koolhoven FK.58. Na de Duitse inval vluchtte hij via Frankrijken Spanje naar de VS. Daar werkte hij voor Republic Aviation Company en was medeverantwoordelijk voor de Republic P-47 Thunderbolt. Na de oorlog was hij hoogleraar aan verschillende Amerikaanse universiteiten.

Ingenieur Marius Beeling bleef bij Fokker en overleed op 4 januari 1982 op 84-jarige leeftijd in Amsterdam. 

Sinds de oprichting van de Stichting Fokker G-1 in 1997 stelt deze stichting zich ten doel het verzamelen, completeren en uitdragen van alles wat nog rest van de Fokker G-1. De stichting wil de complete geschiedenis van dit cultureel en industrieel erfgoed van de NV Nederlandse Vliegtuigenfabriek bewaren voor het nageslacht. Website: https://www.fokkerg-1.nl/index.php/nl/

G.I Jachtkruiser

Algemeen

Rol

aanvalsjager

Bemanning

1 vlieger, 1 schutter

Varianten

Mercury, Wasp

Status

Eerste vlucht

16 maart 1937

Gebruik

Nederland, Duitsland

Afmetingen

Lengte

Mercury: 10,89 m; Wasp: 10,30 m

Hoogte

Mercury: 3,35 m; Wasp: 3,37 m

Spanwijdte

Mercury: 17,16 m; Wasp: 16,65 m

Vleugeloppervlak

Mercury: 38,5 m2; Wasp 35,7 m²

Gewicht

Leeggewicht

Mercury: 3360 kg; Wasp 3150 kg

Max. gewicht

Mercury: 4800 kg; Wasp: 4400 kg

Krachtbron

Motor(en)

Mercury: 2 stuks Bristol Mercury VIII; Wasp: 2 stuks Pratt & Whitney Twin Wasp Jr. SB4G

Vermogen

Mercury: 2x 619 kW; Wasp: 2x 559 kW

Prestaties

Kruissnelheid

Mercury: 356 km/u; Wasp: 322 km/u

Topsnelheid

Mercury: 475 km/u; Wasp: 434 km/u

Vliegbereik

Mercury: 1410 km; Wasp: 1580 km

Dienstplafond

9300 m

Bewapening

Boordgeschut

Mercury: 8x M36 (FN-Browning M32) 7,9 mm in neus en 1 beweegbare 7,9 mm in achterkoepel; Wasp 4x M36 (FN-Browning M32) 7,9 mm in neus en 1 beweegbare M36 (FN-Browning M32) 7,9 mm in achterkoepel

Bommen

400 kg

Bronnen:

https://www.fokkerg-1.nl/index.php/nl/

Gerdessen, Frits, Karel Kalkman, Cor Oostveen en Willem Vredeling: 'Fokker G-1 'Le Faucheur'. Emmen, 2011. ISBN: 978-90-8616-110-2

Gerdessen, Frits, Karel Kalkman, Cor Oostveen en Willem Vredeling:'Fokker G-1, Jachtkruiser – deel 2. Emmen, 2013. ISBN: 978-90-8616-212-8

De Jong, L.: 'Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog', deel 2

Wikipedia