03

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 08

In 't kort 1/2

Tekst Evert Brouwer

Gryphus in Stroe

Bij de Defensie Uitleen Organisatie (DUO) te Stroe zijn begin deze maand de eerste zware operationele Scania Gryphus trucks afgeleverd.

De 10-tons 8x8 trucks vormen de ruggengraat van de operationele transportcapaciteit binnen Defensie en vervangen de aloude 4- en 10-tonners van DAF. De auto’s maken onderdeel uit van de order voor in totaal 2.847 trucks van het programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW).

Sinds de contractondertekening op 1 september 2017 hebben de projectteams van Defensie en de firma Scania naar deze mijlpaal toegewerkt. Al eerder werden 72 Gryphus lesvoertuigen (10 tons 6x6) in gebruik genomen. Binnenkort zijn dus de operationele eenheden aan de beurt. Daarmee stroomt hypermodern materieel met schone Euro-6 motoren, automatische transmissie en alle comfort en gemak van hedendaagse trucks in.

Naar verwachting 'landen' de eerste Gryphus trucks van het type 100 HO GP TP eind dit jaar bij hun gebruiker. (foto's: Ministerie van Defensie)

Streepje

Varen op z’n Ests

Defensie schaft 19 Rigid Hull Inflatable Boats (RHIB) en 6 trailers aan. 

De huidige RHIB-700 vaartuigen hebben het einde van hun technische levensduur bereikt. De Estse firma Alunaut OÜ levert het nieuwe materieel vanaf 2022. De Koninklijke Marine krijgt 11 van deze nieuwe RHIB’s. Deze kleine, wendbare en snelle motorboten worden onder meer vanaf marineschepen ingezet bij anti-drugsoperaties. Ook voor rivieroperaties of om naar verdachte schepen te varen en daar aan boord te gaan, zet de marine ze in. 

De Koninklijke Marechaussee (KMar) maakt aanspraak op 6 van de nieuwe boten, terwijl de andere 2 RHIB’s bestemd zijn voor de Belgische marine. De marechaussee krijgt bovendien de beschikking over de 6 nieuwe trailers. Dit krijgsmachtdeel krijgt binnen 18 maanden de eerste  boten en trailers. 

Alunaut OÜ zorgt ook voor de opleidingen, initiële reserveonderdelen en een Integrated Logistic Support (ILS)-pakket. Dit bestaat uit speciaal gereedschap, meetapparatuur en documentatie. De marine neemt het onderhoud voor haar rekening. De specificaties van de nieuwe RHIB’s:

lengte: 7 m

breedte: 2,55 m

hoogte op transporttrailer: < 4m

gewicht excl. bemanning + uitrusting: 1758 kg 

maximum snelheid: 32 knopen (59 km/h)

actieradius: tenminste 75 Nautical Miles (NM) 

vermogen: 220 pk, inboard diesel met waterjet

bemanning: tenminste 2 

materiaal: aluminium

bewapening: optioneel MAG-middelzwaar machinegeweer

communicatieapparatuur: VHF/DSC (Digital Selective Calling) marifoon (CZSK uitvoering) of C2000/ intercom en VHF installatie (KMAR versie)

aantal: 19, in gebruik bij: Koninklijke Marine, Belgische marine en Koninklijke Marechaussee

Bijzonderheden:

  • De vaartuigen zijn per trailer te vervoeren over de weg;
  • De Belgische marine beschikt ook over 2 nieuwe RHIB’s;
  • Om een RHIB te mogen besturen moet iemand een speciale opleiding volgen. (Illustratie: Alunaut OÜ)
Streepje

Samenwerking voor gevechtsvoertuig

DMO/JIVC heeft digitaal het contract getekend met de Zweedse firma Hägglunds om de uitrol van de virtualisatie ELIAS mogelijk te maken. 

Het contract bestaat uit de levering van de fysieke servers en toebehoren, de in- en ombouw van deze servers in de CV90 infanterie gevechtsvoertuigen en implementatie van de laatste software-inzichten. Dit project bereidt de CV90 voor op de komende MidLifeUpdate. Het is een mooi voorbeeld van samenwerking, zowel intern DMO (Grondgebonden Wapensystemen en het JICV) als extern (DMO en Hägglunds).

In eerste instantie verfijnen het JIVC en Hägglunds de komende maanden de serversoftware en alles wat daarbij komt kijken. Dit moet in nauwe samenwerking omdat een deel van de virtualisatiesoftware naast de voertuigsoftware van Hägglunds in de CV90 draait. Daarna zal de speciale hardware worden besteld. Deze hardware ondersteunt bijvoorbeeld USB3.0, beschikt over de nieuwste processor en chipset en heeft geen actieve koeling (fan-less). Eind volgend jaar start de inbouw van de servers in de CV90 op locatie en naar verwachting is uiterlijk eind 2023 de gehele CV90 vloot klaar voor de toekomst. (Foto: Evert-Jan Daniels)

Streepje

CV90 op rubber

DMO heeft nóg een (digitaal) contract getekend met de Zweedse firma Hägglunds, dit keer voor de montage van Rubber Band Tracks (RBT) op diezelfde CV90. 

De aanpassing is nodig om de CV90 minder zwaar te maken, waardoor de zogenoemde MidLife Update mogelijk is.

Het contract bestaat uit onder meer de verificatie van het ontwerp, de levering van montagekits voor de RBT, kennisopbouw en begeleiding bij de daadwerkelijke seriematige montage die bij Matlogco Tech in Leusden plaatsvindt.
Tijdens deze eerste fase vinden ook de rijproeven plaats, die nog voor deze winter in Zweden moeten zijn afgerond. Defensie levert hiervoor eigen chauffeurs aan Hägglunds.

In het tweede kwartaal van 2021 is de daadwerkelijke montage met ondersteuning van Hägglunds. De laatste omgebouwde CV90 rolt in het derde kwartaal 2023 van het terrein in Leusden af ; dan dus op rubber tracks.

Streepje

Pelikaan is thuis

Zr.Ms. Pelikaan vaart weer in de vertrouwde Caribische wateren

Na een groot onderhoud van 8 maanden heeft Damen Shipyards Den Helder op 17 september Zr.Ms. Pelikaan afgeleverd aan de Koninklijke Marine. Na de werkzaamheden is het schip, dat Damen in 2006 aan de KM heeft geleverd, klaar voor nog eens 15 jaar dienst. In het project hebben Damen, de Defensie Materieel Organisatie en de Directie Materiele Instandhouding nauw samengewerkt.

Het onderhoud vond sinds november 2019 plaats op de werven van Damen in Den Helder en Harlingen. De werkzaamheden die zijn uitgevoerd, omvatten onder meer het uitrusten met nieuwe navigatie-, communicatie- en automatiseringssystemen, upgrade van het kombuis, en regulier onderhoud, zoals onderhoud aan de 2 hoofdmotoren. De belangrijkste upgrade was het installeren van een betere kraan, het belangrijkste ‘wapensysteem’ van de Pelikaan. De kraan is niet alleen aanzienlijk zwaarder, moderner en gebruiksvriendelijker dan zijn voorganger, ook kan hiermee de nieuwe FRISC (Fast Raiding Interception Special Forces Craft) aan boord worden genomen. Door dit snelle en wendbare onderscheppingsvoertuig kan Zr.Ms. Pelikaan effectiever optreden in de strijd tegen de smokkel van drugs. Verder zijn alle accommodaties aan boord vernieuwd, inclusief aanpassingen voor vrouwelijke passagiers.

De midlife-upgrade is succesvol gerealiseerd, mede door het samenwerkingsverband met het Nederlandse marinebouwcluster. Alewijnse, Heinen & Hopman, Alfa Laval, Hatenboer Water, Rohde & Schwarz, zijn een kleine greep uit de Nederlandse onderaannemers die aan dit project hebben meegewerkt (foto: Damen Shipyards). 

Streepje

Haal NEDS in huis

De Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV) heeft de jaarlijkse expositie en presentaties in Ahoy Rotterdam - de NEDS - moeten schrappen, maar biedt volgende maand wel een digitaal alternatief.

Op 9 november vindt de NEDS 2020 Digital Startup Day plaats. Deze dag staat in het teken van nieuwe ondernemingen en technologische toepassingen voor veiligheid.

Op 18 en 19 november biedt de NIDV een vol programma met bijeenkomsten en noviteiten. Via digitale stands, matchmaking, side-events en expertpanels krijgen de bezoekers de NEDS in huis. In de volgende editie van Materieelgezien, die 16 november verschijnt, een interview met de directeur van de NIDV, kolonel buiten dienst Ron Nulkes, en het laatste nieuws over de ‘beurs’.

Voor vragen kunt u contact opnemen met neds@nidv.eu.