09

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 03

‘Hand in hand naar duurzaamheid’

Tekst Evert Brouwer
Foto Bert Nijs Fotografie

Categoriemanager Rob van Arnhem daagt industrie uit

“Het ambitieniveau van de Rijksoverheid  voor innovatie en duurzaamheid hangt grotendeels af van het vernieuwend vermogen van de marktpartijen. Samen kunnen we er een succes van maken.”

Dat zei luitenant-kolonel Rob van Arnhem,  tijdens de beurs Safety & Health@Work in Rotterdam. Tijdens dit tweejaarlijkse platform komen professionals samen om zich te verdiepen in veilig, gezond en verantwoord werken. Als Categoriemanager Bedrijfskleding Rijk zorgt Van Arnhem er onder meer voor dat Defensie hoogwaardige grondstoffen van afgeschreven kleding en textiel aanlevert.

Behalve de bedrijfskleding voor  zo’n 60.000 klanten binnen Defensie, is hij ook verantwoordelijk voor de inkoop van alle andere ministeries; een jaarcontractwaarde van zo'n 20 miljoen euro. Dat loopt uiteen van toga's voor rechters, uniformen voor Defensie en douane, maar ook Staatsbosbeheer.

Studenten en ondernemers kijken naar de Defensiekleding. Hun plannen voor hergebruik zijn innovatief.

Oven

Van Arnhem is vooral thuis in programma’s om hergebruik van kleding te stimuleren, de zogenoemde circulaire inkoop. Wat hem betreft wordt dat al bij de aanbesteding van bedrijfskleding voor het rijk vastgelegd. “Duurzaamheid wordt belangrijker dan de prijs”, aldus Van Arnhem. “Defensie vervult hier een voorbeeldrol in. Eenderde van al het textielafval gaat nog steeds de verbrandingsoven in, wij kennen al jaren een gecontroleerde retourstroom. 30% hiervan krijgt een tweede leven. Van het andere deel maakt de industrie nieuwe producten.”

Innovatief

Het ambitieniveau van de Rijksoverheid op het gebied van innovatie en duurzaamheid hangt volgens Van Arnhem grotendeels af van het innovatief vermogen van marktpartijen. “Om die reden zijn markt en overheid tot elkaar veroordeeld om partners te zijn. Daarbij passen termen als transparantie, samenwerking, focus en inzicht in elkaars werk. Ik daag namens het rijk de markt uit te anticiperen op de wensen van de toekomst en innovatiever te worden. Als je het slim aanpakt, valt er veel meer te winnen dan alleen geld.” 

De winnaars van de workshop kregen een bijdrage om hun businessplan verder te ontwikkelen.

Bedrijfsplan

Wat dat betreft heeft Van Arnhem zelf al het initiatief genomen bij Defensie. Hij fungeerde als jurylid tijdens een workshop voor industrieel- en kledingontwerpers in Eindhoven. Vijf groepen kregen de opdracht met ideeën te komen voor hergebruik van militaire kleding. Dat resulteerde onder meer in een idee om van oude kleding een outdoor-lijn van tenten, hangmatten, klapstoelen en parasols te maken. 

De jury, met onder anderen de excentrieke fashion designer Bas Koster.

Regenjas

Het Team Nat Weer (foto onder) poneerde het idee om oude legerjassen in oorspronkelijke vorm te hergebruiken: "Keer ze binnenstebuiten en je hebt een prachtige regenjas. De voering is wit en kan als blank canvas dienen voor logo’s en teksten. Met lasertechniek kun je bovendien designs, logo’s of vervaging aanbrengen op de originele legerprint."

De  winnaars kregen niet alleen een cheque om met een bedrijfsplan op de proppen te komen, ze kregen ook een introductiedag bij het KPU-bedrijf en een uitgebreide workshop.