10

Dit artikel hoort bij: Landmacht 02

‘Kist tot de nok toe gevuld’

Tekst KAP Jaap Wolting
Foto SM Hille Hillinga | SM Yoran Christianen

MOVCON onderhandelt met stroopwafels

“Druk voelde ik vroeger wel. Nu niet meer. Ik heb inmiddels zóveel ervaring. Aan de voorkant probeer ik alles wat fout kan gaan uit te sluiten.” Adjudant Rob speelde vanuit zijn MOVCON-functie een hoofdrol tijdens de redeployment van de F-16-missie die vorige maand eindigde. Landmacht volgde ‘baasje logistiek’ toen een C-17 van de Heavy Airlift Wing spullen kwam ophalen in Jordanië.

Om 13:00 uur heeft de vliegende gigant ‘wheels down’. De eerste die zich bij de crew meldt is Rob. Ook de tankwagen die hij heeft geregeld, rijdt meteen naar het vliegtuig om het van peut te voorzien. Al snel staat er een high loader tegen de ramp. Hierop zet KLu-cargo de vliegtuigplaten vol materiaal, die daarna zo de kist in worden geduwd.

Check de clip!

‘Voor wat betreft strategisch vervoer ben ik hier de spin in het web’

Soepele samenwerking

Rob houdt alles nauwlettend in de gaten. “Tijdens deze missie bouwt KLu-cargo de platen op. Ik ken die mannen goed. De samenwerking tussen de luchtmachters en MOVCON verloopt gladjes. Waar ik nu het meest scherp op ben? Dat alles in en rondom de kist veilig gebeurt. Voor wat betreft strategisch vervoer ben ik hier de spin in het web. Na de landing leg ik contact met de bemanning en bespreek ik de bijzonderheden van de cargo met de loadmaster.”

Altijd verrassingen

“Verder sta ik in contact met het vliegveld en ben ik aanspreekpunt voor de Directie Operaties”, vervolgt Rob in de buik van de C-17. “Er moeten enorm veel papieren worden opgemaakt en dat brengt een aardige werklast met zich mee. En al doe ik dit werk al jaren, ik kom nog steeds verrassingen tegen. Ja, ook hier in Jordanië. Een systeem om een boordwapen van een F-16 te laden had ik nog nooit eerder gezien.”

Klant onderweg

De grijze reus taxiet weer naar de landingsbaan. Rob heeft z’n bus intussen aan de zijkant van de baan geparkeerd en vist een telefoon uit z’n borstzakje. “Als ‘ie straks take-off is, doe ik een melding naar vliegbasis Eindhoven om aan te geven dat er weer een klant onderweg is. Kunnen ze vast voorbereidingen treffen aangaande het lossen van de C-17.”

‘Als de kist take-off is, geef ik dat meteen door aan vliegbasis Eindhoven’

Overvliegvergunningen

“Deze kist is in ieder geval tot de nok toe gevuld”, vertelt Rob terwijl het vliegtuig met een donderend geraas voorbijrijdt. “We moesten weer rekening houden met allerlei factoren. Wat is de temperatuur, wat is de lengte van de baan, hoe lang moet de kist vliegen, wat is het take-off gewicht en de payload, zijn de overvliegvergunningen geregeld?”

Deals sluiten

“Om dit werk te kunnen doen moet je onderhandelen, deals sluiten. Vandaag was het de vraag of we wel gebruik konden maken van de landingsbaan. Ik ben toen even met onze partners gaan kletsen. Ik weet nou alleen niet of mijn Nederlandse stroopwafels of mijn uitleg de doorslag hebben gegeven zodat die C-17 hier met deze lading mocht opstijgen.”