Tekst Evert Brouwer
Foto SM Maartje Roos
Nieuwe Multi Mission Radar ziet ‘alles’
“Een radar achterop een voertuig dat niet gestempeld hoeft te worden. Waarbij software tijdens het rijden geladen kan worden. Een radar die niet op een mast staat. Een systeem dat onder bruggen door kan en in een Hercules-vliegtuig past en bovendien alles ziet.”
Met die woorden introduceerde Commandant Landstrijdkrachten luitenant-generaal Leo Beulen de Multi Mission Radar (MMR). Tussen 2021 en 2024 stromen bij het VuursteunCommando en het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando 9 van deze systemen in. “Een geweldige aanvulling voor de slagkracht van de Koninklijke Landmacht”, vindt Beulen.
‘Innovatie is constant mogelijk’
De MMR kan rondvliegende kogels, vliegtuigen, inkomende (kruis)raketten, krombaanvuur, drones of vogels detecteren en – misschien wel belangrijker – van elkaar onderscheiden. “En dat ook nog eens allemaal tegelijk”, zegt majoor Joris Buddingh van het Kenniscentrum Grondgebonden Lucht- en Raketverdediging enthousiast.
Hij en vooral majoor Henk te Kulve (VustCo) zijn nog steeds nauw betrokken bij de ontwikkeling van de MMR. Het platform is immers zo ingericht dat innovatie constant mogelijk is. “Er is heel veel energie in gestoken. De contractondertekening tussen DMO en leverancier Thales was dus met recht een feest”, vindt Te Kulve.
Naar elkaar luisteren
De plannen voor zo’n nieuwe radar dateren al van 2012. De mortier-opsporingsradar heeft dan zijn nut al bewezen in Afghanistan, maar de landmacht wil zich wapenen tegen nieuwe en toekomstige gevaren. Zowel vanuit de lucht als vanaf de grond. Is het dan niet mogelijk de beproefde Smart-L van de Koninklijke Marine om te zetten naar een radar voor de landmacht? Een radar op zee reageert natuurlijk heel anders dan op het land. “De MMR is het product van heel goede samenwerking tussen ervaringsdeskundigen van de landmacht en de kennis van Thales”, betoogde generaal Beulen. “We hebben goed naar elkaar geluisterd.”
Drones steeds gevaarlijker
Er is natuurlijk nog wel een aanvulling nodig, betoogt majoor Buddingh. “Met grondgebonden platforms als de Stinger, de Patriot en de Nasams (Norwegian Advanced Surface to Air Missile) kunnen we goed uit de voeten tegen de conventionele luchtdreiging en ballistische raketten. Met deze MMR kunnen we ook de nieuwe gevaren detecteren zoals raketten, artillerie en mortieren (RAM) en de kleinere Unmanned Aircraft Systems (UAS), in de volksmond beter bekend drones. Ze worden steeds kleiner en gevaarlijker. De volgende logische stap is om deze dreiging te neutraliseren. Volgens mij persoonlijk maakt laser onderdeel uit van de oplossing. Kost haast niets per schot en is effectief.”
‘Volgens mij is laser de oplossing’
Zover is het nog niet, want de MMR – waarvan nu het prototype verder wordt beproefd – moet wat software betreft nog worden doorontwikkeld om up-to-date te blijven. En op dat vlak wachten ook nog genoeg uitdagingen.