Tekst Arjen de Boer

Slimme software biedt mogelijkheden voor toekomst serious gaming

Virtueel trainen met simulatoren was vooral eenrichtingsverkeer. Er bestaat nu een manier om diverse, veelgebruikte simulaties te koppelen: de Informatierotonde.

Vroeger was alles beter, menen sommigen. Maar die vlieger gaat niet op bij Defensie. Althans, niet als het op trainen aankomt. Denk maar eens aan de schietbaan, zegt luitenant-kolonel Paul Bogaard van het Land Training Centre (LTC). “Daar zei  een instructeur: ‘let op je ademhaling en richt op de schijven 200 meter verderop’. Als die omvielen, dan was het goed. Maar als dat niet gebeurde… Tja, dan wist de instructeur ook niet zo goed hoe hij die persoon beter kon maken.”

serious gaming
Screenshot Virtual Battle Space (VBS).
Majoor Marco Hulleman, hoofd Research & Development bij het Simulatiecentrum Landoptreden (onderdeel van het Land Training Centre). Foto: sm Gerben van Es

Slimme software

Maar met de huidige computersimulaties kan dat volgens Bogaard juist wel. Die techniek is niet nieuw, maar er is één probleem: ieder onderdeel van de landmacht heeft min of meer een eigen simulator die niet met de andere kan ‘praten’. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld cavalerie, infanterie en artillerie moeilijk samen virtueel trainen.

Het innovatiecentrum KIXS ging daarom aan de slag met een uitvinding van de Zweedse fabrikant Saab: WISE (Widely Integrated Systems Environment). “Het gaat om slimme software die het dataverkeer regelt en protocollen uitwisselt en verbindt”, vertelt majoor Marco Hulleman, hoofd Research & Development, tijdens een demonstratie op de Bernhardkazerne.

Het idee dat zo één groot computerspel als het populaire Call of Duty ontstaat, dekt de lading alleen niet, aldus Hulleman. Zo is het script in de shooter vastomlijnd. “Wij gebruiken wel dezelfde technieken als commerciële games, maar kunnen helemaal bepalen wat er gebeurt en waar zich dat afspeelt. Dat alles in zeer realistische landschappen.” 

serious gaming
Ook het nieuwe command & controlsysteem ELIAS kan aan de Informatierotonde worden gekoppeld. Foto: SGT-1 Eva Klijn

‘Ik zie eenheden echt beter worden’

Eerste stap

Na veel puzzelen en testen bedacht Hulleman met zijn team een toepassing van WISE, die bij de landmacht goed te gebruiken is: de Informatierotonde. Tijdens de demonstratie toont Hulleman aan hoe de Informatierotonde diverse systemen koppelt.

Het gaat om Steel Beast Pro, het Mobile Combat Training Center (MCTC) en AFSIS voor de artillerie. Ook Virtual Battle Space (VBS) en het nieuwe command & controlsysteem ELIAS worden via de rotonde gekoppeld. “Hierdoor is het nu mogelijk om vanuit verschillende simulatoren samen te werken tijdens een training of een echte inzet.”

serious gaming
De demonstratie van de Informatierotonde was een proof of concept. Het was het eerste bewijs dat de slimme software in staat is om diverse simulatoren aan elkaar te koppelen.

De demonstratie was een proof of concept, waarmee  het bewijs is geleverd dat het idee werkt en is toe te passen voor grootschalig gebruik bij de landmacht en andere Defensieonderdelen. Met de uitrol van ELIAS dit jaar worden al een aantal koppelingen voor simulatoren meegeleverd.

De potentiële winst is groot, stellen Hulleman en Bogaard. Na doorontwikkeling kunnen eenheden via de rotonde een missie plannen, virtueel uitvoeren en na de actie alles nauwkeurig evalueren. Volgens Bogaard is virtueel trainen dan ook onmisbaar. “Ik zie eenheden echt beter worden.”

serious gaming
Het MCTC-systeem (Mobile Combat Training Center) waarmee gevechten door middel van laserstralen worden gesimuleerd, is een veel gebruikt middel. Foto: SM Maartje Roos