Tekst Arjen de Boer
Slimme software biedt mogelijkheden voor toekomst serious gaming
Virtueel trainen met simulatoren was vooral eenrichtingsverkeer. Er bestaat nu een manier om diverse, veelgebruikte simulaties te koppelen: de Informatierotonde.
Vroeger was alles beter, menen sommigen. Maar die vlieger gaat niet op bij Defensie. Althans, niet als het op trainen aankomt. Denk maar eens aan de schietbaan, zegt luitenant-kolonel Paul Bogaard van het Land Training Centre (LTC). “Daar zei een instructeur: ‘let op je ademhaling en richt op de schijven 200 meter verderop’. Als die omvielen, dan was het goed. Maar als dat niet gebeurde… Tja, dan wist de instructeur ook niet zo goed hoe hij die persoon beter kon maken.”
Slimme software
Maar met de huidige computersimulaties kan dat volgens Bogaard juist wel. Die techniek is niet nieuw, maar er is één probleem: ieder onderdeel van de landmacht heeft min of meer een eigen simulator die niet met de andere kan ‘praten’. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld cavalerie, infanterie en artillerie moeilijk samen virtueel trainen.
Het innovatiecentrum KIXS ging daarom aan de slag met een uitvinding van de Zweedse fabrikant Saab: WISE (Widely Integrated Systems Environment). “Het gaat om slimme software die het dataverkeer regelt en protocollen uitwisselt en verbindt”, vertelt majoor Marco Hulleman, hoofd Research & Development, tijdens een demonstratie op de Bernhardkazerne.
Het idee dat zo één groot computerspel als het populaire Call of Duty ontstaat, dekt de lading alleen niet, aldus Hulleman. Zo is het script in de shooter vastomlijnd. “Wij gebruiken wel dezelfde technieken als commerciële games, maar kunnen helemaal bepalen wat er gebeurt en waar zich dat afspeelt. Dat alles in zeer realistische landschappen.”
‘Ik zie eenheden echt beter worden’
Eerste stap
Na veel puzzelen en testen bedacht Hulleman met zijn team een toepassing van WISE, die bij de landmacht goed te gebruiken is: de Informatierotonde. Tijdens de demonstratie toont Hulleman aan hoe de Informatierotonde diverse systemen koppelt.
Het gaat om Steel Beast Pro, het Mobile Combat Training Center (MCTC) en AFSIS voor de artillerie. Ook Virtual Battle Space (VBS) en het nieuwe command & controlsysteem ELIAS worden via de rotonde gekoppeld. “Hierdoor is het nu mogelijk om vanuit verschillende simulatoren samen te werken tijdens een training of een echte inzet.”
De demonstratie was een proof of concept, waarmee het bewijs is geleverd dat het idee werkt en is toe te passen voor grootschalig gebruik bij de landmacht en andere Defensieonderdelen. Met de uitrol van ELIAS dit jaar worden al een aantal koppelingen voor simulatoren meegeleverd.
De potentiële winst is groot, stellen Hulleman en Bogaard. Na doorontwikkeling kunnen eenheden via de rotonde een missie plannen, virtueel uitvoeren en na de actie alles nauwkeurig evalueren. Volgens Bogaard is virtueel trainen dan ook onmisbaar. “Ik zie eenheden echt beter worden.”