05

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 09

Taxibranche onder de loep

Marechaussee houdt grootschalige controle op Schiphol

Hoewel de overlast van ronselaars sinds het aanscherpen van de wetgeving in 2017 is afgenomen, is de taxiproblematiek op Schiphol nog niet voorbij. Vrijwel dagelijks komen marechaussees rond de luchthaven chauffeurs tegen die het niet zo nauw nemen met de regels. Ze rijden te lang, zonder de juiste papieren of voor malafide bedrijven. Tijdens een grote taxicontrole zette het Taxiteam van de Brigade Politie & Beveiliging van de Koninklijke Marechaussee alles op alles om samen met ketenpartners het kaf van het koren te scheiden.

Geen gedegen administratie, het ontbreken van een arbeidsovereenkomst, het niet in acht nemen van de rij- en rusttijden, het rijden in een afgekeurd voertuig of sterker nog; rijden in een privéauto zónder taxivergunning. Het zijn allerlei zaken waar deze donderdag tijdens de grootschalige taxicontrole op wordt gelet. De focus ligt hierbij op Über-chauffeurs en snorders; mensen die zonder de benodigde papieren ‘taxietje spelen’.
Waar de Über-chauffeurs vrij makkelijk te herkennen zijn aan een blauwe kentekenplaat, is dat bij snorders lastiger. Zij kunnen letterlijk in iedere willekeurige personenauto rondtuffen. Voor de handhavers vooraan de fuik is het een grote uitdaging om deze overtreders uit de voorbijrazende sliert voertuigen te pikken. Om een handje te helpen, speuren motorrijders van de Marechaussee mee.
Hoe zij deze snorders weten te onderscheiden? “Daar zijn wat trucjes voor. Stel jij neemt een bekende mee in je auto. Waar zit diegene dan? Juist, naast je”, legt opperwachtmeester Peter Kooistra, aanspreekpunt van het Taxiteam, uit. “Zien wij iemand langsrijden met een passagier op de achterbank, gaat er dus al een belletje rinkelen. Volgt er bij de vertrekhal dan ook nog eens een zakelijk afscheid en tilt de chauffeur de koffers uit de auto, dan weten we haast zeker dat het om een snorder gaat. Ook hen plukken we vandaag van de weg.”
Een tool die marechaussees bij deze onderschepping helpt, is een lijst die met de zogeheten Automatische Kentekenplaatherkenning (ANPR) is samengesteld. Hierop staan de nummerborden van chauffeurs die verdacht worden van illegale taxidiensten, het snorden dus. Zodra deze chauffeurs Schiphol oprijden, gaat er in de meldkamer een seintje af. Op de lijst staan inmiddels ruim 70 kentekens en dit aantal blijft groeien.
Dat heimelijk optreden er vandaag niet in zit, blijkt al snel. Nog geen 5 minuten na aanvang van de controle stromen via een online chatdienst de eerste waarschuwingen al binnen. In een groepschat tippen de chauffeurs elkaar over de opgezette fuik. “Ze hebben de linkerbaan afgezet”, alarmeert de een. “Ik ben er doorheen”, verzucht de ander. Dat de tips door hun collega’s ten harte worden genomen, blijkt in de loop van de ochtend wanneer er een stuk minder taxi’s over de Ceintuurbaan rijden dan een paar uur eerder..
Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar de vertrekhallen. Maar wie denkt aan de controle te ontsnappen door een alternatieve route te rijden, heeft het mis. KMar-motorrijders surveilleren fanatiek rondom de luchthaven en zijn de gehaaide taxichauffeurs te slim af. Met een volgteken eindigt ook deze ‘vluchtroute’ alsnog netjes in het controlevak.
Haast, haast, haast! Door de verwachte drukte op Schiphol beginnen de meeste reizigers ook deze ochtend zichtbaar gespannen aan hun trip. Wanneer hun taxi ook nog eens aan de kant gezet wordt voor een tijdrovende controle, lijkt de chaos voor velen compleet. Gelukkig is aan alles gedacht; een pendelbusje van de KMar zet de gestrande passagiers alsnog keurig bij de juiste vertrekhal af.
Naast de Marechaussee, Nationale Politie en Handhaving is ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bij de taxicontrole betrokken. De inspecteurs controleren met grote regelmaat, ook buiten Schiphol, op de naleving van de regels voor rij- en rusttijden. Niet alleen brengen de specialisten de nodige ervaring en kennis aan tafel, ook beschikken ze over geavanceerde apparatuur om de boordcomputer van taxi’s uit te lezen. Zo is binnen no time duidelijk of de cijfertjes kloppen met het verhaal van de betreffende chauffeur.
Taxichauffeurs mogen gemiddeld 14 uur per dag rijden, mits zij regelmatig een rustpauze inlassen. Hoewel menigeen deze werkdag lang genoeg zal vinden, doen sommige chauffeurs er nog een schepje bovenop. De verleiding om een paar uur langer door te rijden, is vaak groot. ILT-inspecteur Michiel snapt het wel. “Dat betekent extra geld, simpel. Maar na zo’n lange dag is niemand meer scherp, met alle mogelijke ellende van dien. We hebben te maken met beroepschauffeurs, van hen zou je meer mogen verwachten. Daarom handhaven we hier streng op.”
Voor marechaussees is het werken in het Taxiteam een neventaak die zij naast hun reguliere werkzaamheden voor de Politiedienst verrichten. Wachtmeester-1 Jeffrey wist zich door middel van de nodige studie te specialiseren in het ‘taxivak’. En hoewel dit vanwege alle verschillende wetten en regels best een lastige tak van sport is, zou hij niet anders willen. “Ik vind het gewoon fijn om dingen uit te zoeken, te graven. Zoals net. Kom ik een chauffeur tegen die zegt voor bedrijf A te rijden, terwijl zijn auto van bedrijf B is en hij door bedrijf C wordt betaald. Daar klopt natuurlijk niks van. Dan wil ik er het fijne van weten. Het is jammer dat we door onze reguliere werkzaamheden vaak niet genoeg aan dit soort controles toekomen, maar fijn om hier vandaag toch weer eens gericht tijd en aandacht aan te kunnen besteden.”
Tijdens de controle zijn er deze donderdag zo’n 100 taxi’s gecontroleerd. Ruim 30 chauffeurs bleken in overtreding. De overtredingen variëren van het rijden onder een verkeerd vergunningsnummer en het niet gebruiken van een geldige chauffeurskaart tot snorden en het rijden zonder geldige APK. “Een geslaagde dag”, blikt Kooistra terug. “Er is goed samengewerkt tussen de verschillende ketenpartners. We hebben volop kennis uitgewisseld en van elkaar geleerd. Deze resultaten benadrukken opnieuw het belang van controles op de taxibranche.”

Ben jij een collega en heb je een vraag voor het Taxiteam? Mail naar: taxiteam.kmar.schiphol@mindef.nl  

Tekst: kapitein Charlotte Snel I Foto: sergeant-majoor Maartje Roos