05

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 06

‘We schrokken: dit was een hele grote vondst’

Hoe handel je als marechaussee in het heetst van de strijd? In deze rubriek vertellen collega’s over een bijzonder moment tijdens de dienst. Een moment waarbij het er echt op aankomt.

Op 17 mei patrouilleerde opperwachtmeester Arjan, coördinator van het Grensoverschrijdend Politieteam (GPT) in Zevenaar van de brigade Oostgrens-Midden, samen met zijn Duitse evenknie van de Bundespolizei in het Nederlands-Duitse grensgebied. De dienst was in de middag op de grens begonnen en niets wees nog op bijzonderheden. Tot een auto met een Nederlands kenteken, die op de Duitse A3 reed, de aandacht trok. Arjan en zijn Duitse collega zetten de bestuurder aan de kant voor een controle.

Het Nederlands-Duitse GPT patrouilleert in het grensgebied. (archieffoto)

‘Er zat 54 kilo drugs in de auto verstopt’

Wat viel op aan de auto?

“De auto viel ons om meerdere reden op. Het voertuig week af van het overige verkeer; meer kan ik daar niet over zeggen om mensen niet wijzer te maken. De bestuurder was een Nederlander en de auto was van een Nederlands bouwbedrijf, zo bleek uit de systemen die wij bevroegen. Tot zover niets aan de hand. Iemand kan afwijken ten opzichte van andere weggebruikers, maar als diegene een goed verhaal heeft, is er niets aan de hand. Maar zijn verhaal riep vragen op. De man kwam hakkelig over en hield een wazig verhaal over zijn reisdoel en bestemming.”

Dus jullie lieten hem niet gaan…

“Nee, we gingen zijn voertuig controleren, een Peugeot Partner. Bij doorzoekingen van voertuigen kijken we naar zaken die afwijken, en daar zijn we heel goed in geworden. We weten precies hoe een auto er normaal gesproken uitziet en wat atypisch is.

De auto zat bomvol bouwmateriaal, dat we er voor de doorzoeking uit hebben gehaald. Vervolgens stuitten wij op onregelmatigheden in de vloer van de laadruimte. Daar bleek een heimelijke toegang naar een verborgen ruimte te zitten, waar een enorme hoeveelheid drugs verstopt zat: 54 kilo in totaal.

Het ging om veel verschillende soorten verdovende middelen: 11,6 kilo cocaïne, 11,8 kilo MDMA, 10.000 LSD-zegels, 10,7 kilo van een bruine substantie en 10 kilo crystal meth. De drugs hebben een straatwaarde van ruim 2,1 miljoen euro in Nederland, in Duitsland ligt dat bedrag nog hoger. Vooral crystal meth is veel geld waard, bijna € 120,- per gram.”

Het ging om veel verschillende soorten verdovende middelen, met een straatwaarde van 2,1 miljoen euro.

Hoe reageerde de bestuurder?

“Hij reageerde verbaasd. Hij zei dat hij nergens van afwist. De auto moest hij ergens neerzetten en even later weer ophalen. Dat was zijn verhaal.”

Wat is er met de man gebeurd?

“We hebben de bestuurder aangehouden. Als de man meewerkt met de Duitse autoriteiten, heeft hij volgens de Duitse wetgeving kans op strafvermindering. Hij zit nu in voorarrest in Duitsland, het Duitse onderzoek loopt. De Koninklijke Marechaussee is daar niet meer bij betrokken.

Onderzoek moet uitwijzen of de bestuurder wel of niet van de drugs afwist. Als hij schuldig wordt bevonden, hangt hem een zware straf boven het hoofd, meer dan 10 jaar. Als hij meewerkt, kan dat aanzienlijk dalen.

In Duitsland liggen de straffen voor een drugskoerier veel hoger dan in Nederland, dat weten mensen vaak niet.”  

"We hebben de bestuurder aangehouden. Als de man meewerkt, kan dat aanzienlijk schelen in de straf die hij krijgt."(archieffoto)

Hoe reageerden jullie?

“Wij schrokken van de hoeveelheid drugs. Zo’n grote hoeveelheid hadden we nog nooit gehad. Dit was echt bijzonder veel. Toen de inhoud van de verborgen ruimte later werd uitgeladen bij de Duitse brigade in Kleef, bleven de collega’s maar sjouwen met tassen. ‘Wat is dit joh’, vroegen we ons af. Een paar kilo cocaïne of marihuana in een verborgen ruimte zijn we gewend, maar dit is zeer ongebruikelijk. Zowel qua hoeveelheid als het aantal verschillende soorten drugs.”

Wat gebeurt er met de drugs?

“De drugs worden na onderzoek vernietigd.” 

‘Zo’n grote hoeveelheid hadden we nog nooit gevonden’

Is de situatie op enig moment dreigend geweest?

“In principe was dit niet gevaarlijk. Maar je gaat achteraf wel nadenken over wie de drugs heeft besteld. Moeten we als GPT’ers meer gaan opletten? Ja, dat weet ik wel zeker. Iemand is nu veel geld kwijt…. hoever is diegene bereid te gaan? Zo’n gedachte schiet af en toe door mijn hoofd, maar die blijft nooit lang hangen.”

Hoe kijk je hierop terug?

“Dit is waar je het voor doet. Er zijn genoeg dagen dat je geen valse documenten of andere zaken aantreft. Maar zo’n grote vondst geeft een kick. Iedereen is blij dat je die hoeveelheid drugs van straat hebt gehaald, dat je de heimelijke ruimte hebt ontdekt en dat je de kennis en ervaring hebt om een verdachte auto eruit te pikken.”

Door de gemixte samenstelling wordt het GPT niet tegengehouden door de landsgrens. (archieffoto)

Wat is het GPT?

Arjan: “Het Grensoverschrijdend Politieteam (GPT) is een samenwerkingsverband tussen de KMar, de Nationale Politie en de Duitse Bundespolizei. Binnenkort komt daar de Landespolizei nog bij.

In ieder voertuig van het GPT zitten 2 nationaliteiten, dus de landsgrens houdt ons niet tegen. Omdat de Nationale Politie ook met een collega met ons meedraait, zijn wij altijd ‘ingestatust’ bij de meldkamer van de Nationale Politie. Als er dan bijvoorbeeld een prio-1-melding is, kunnen wij daarvoor ingezet worden. Dankzij de samenwerking met meerdere ketenpartners kunnen wij meerdere systemen raadplegen. Zo komen wij altijd aan heel veel informatie, meteen in de auto al. Dat versnelt, vergemakkelijkt en vergroot onze opsporingsresultaten.

Onze dienst begint altijd op de grens. We vormen ter plekke gemixte koppels, patrouilleren in het grensgebied, controleren voertuigen en personen en richten ons daarbij op grensoverschrijdende criminaliteit. Dat kan bijvoorbeeld documentfraude zijn of mensensmokkel. Aan de Duitse kant stuiten we vaak op drugs uit Nederland. De drugs komen veelal uit de havens van Antwerpen en Rotterdam en worden via Nederland naar de rest van Europa gebracht. We zien in Duitsland dan ook vaak verborgen ruimtes met verdovende middelen."

Ben of ken jij een collega die iets bijzonders heeft meegemaakt tijdens de dienst? Een moment waarbij ‘het erop aankwam’? Laat het ons weten via kmarmagazine@mindef.nl.

Tekst: kapitein Henny de Boer | Foto's: archief Mediacentrum Defensie