07

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 03

Een dagje KMarren met...

Opperwachtmeesters Jugo en Focko, omscholingsinstructeurs cabin rhib

De Koninklijke Marechaussee heeft 2 nieuwe vaartuigen gekregen. Omdat de 2 cabin rhibs van het merk Boomeranger qua beschikbare systemen en vaareigenschappen dusdanig verschillen van de huidige vaartuigen die de Marechaussee heeft, worden de collega’s die op het water werken de komende tijd omgeschoold. Opperwachtmeesters Focko en Jugo van de brigade Waddengebied nemen als omscholingsinstructeurs deze taak voor hun rekening. Maar voordat ze andere collega’s wegwijs kunnen maken op het vaartuig, gaan ze tijdens een zogenoemde verkenningsfase eerst zelf aan de slag om hun nieuwe aanwinst te leren kennen.

Wie denkt dat een omscholing van het ene vaartuig naar een ander vaartuig is te vergelijken met het wisselen van fiets of auto, komt bedrogen uit. De omscholing zal volgens Boonstra en Zeilmaker tussen de 2 en 3 weken of tussen de 4 en 6 weken duren. “Dit vaartuig is heel anders dan zijn voorganger. Het heeft veel meer pk’s, de motor wordt anders aangedreven, het zicht is veranderd en aan boord zijn allerlei nieuwe systemen beschikbaar waar de collega’s mee moeten kunnen werken. En de handboeken die we hebben gekregen zijn heel dik. Ook kan dit vaartuig op zee ingezet worden, het werkgebied verandert dus ook. Het is een flinke stap voorwaarts, maar iedereen moet er wel veilig mee kunnen varen en manoeuvreren.”

“Wij zijn nu bezig met het maken van een omscholingsplan”, leggen de oppers uit. Samen zijn ze al sinds 2004 werkzaam binnen het maritieme werkveld als algemeen opsporingsambtenaar en hebben in hun loopbaan veel kennis en ervaring opgedaan op verschillende vaartuigen. “Maar nu moeten we zelf ook alles verkennen, kijken waar alles zit, hoe alles werkt en hoe ermee omgegaan moet worden.” Over wat ze leuk vinden aan het werken op het water hoeven ze niet lang na te denken. “Enerzijds de vrijheid en het buiten aan het werk zijn. Anderzijds het opleiden van collega’s. Je kennis overbrengen en de collega’s tijdens de omscholing steeds bekwamer zien worden. Hard varen is niet moeilijk, maar de rhib netjes langs een zeiljacht leggen is toch wat anders.”

De Boomeranger type 1380 is een cabin rhib van Finse makelij. Het vaartuig beschikt over 3 motoren die gezamenlijk 1.110 pk leveren. De vaartuigen zijn eigendom van de Marechaussee en kunnen worden ingezet aan de Europese buitengrens voor het Europese grensagentschap Frontex of voor het optreden aan de nationale maritieme buitengrens. Het vaartuig kan uitgerust worden met extra sensoren waardoor het multidisciplinair inzetbaar is en interoperabel kan optreden met ketenpartners.

Tekst: Robert den Hartog | Video: sergeant-majoor Henry Westendorp | Montage: Karel Polack