05

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 03

‘Razendsnel schakelen dankzij multidisciplinaire aanpak’

Korridor Fahndung aangestuurd vanuit OPSCENT

Tijdens de terugkerende controleactie Korridor Fahndung ligt de focus vaak op de fysieke controles langs de gehele oostgrens van Nederland. Maar ook achter de schermen gebeurt van alles. KMarMagazine nam een kijkje bij het Operatiecentrum (OPSCENT) van het Landelijk Tactisch Commando van de Koninklijke Marechaussee, vanwaar de grootscheepse actie werd aangestuurd. Net als op straat, vindt ook hier de aanpak van grensoverschrijdende criminaliteit multidisciplinair plaats. In nauwe samenwerking met de Douane, de politie, de Bundespolizei, de Landespolizei en de Zoll.

De Korridor Fahndung-actie vond altijd 2 keer per jaar plaats, in het voorjaar en najaar. Dit jaar wordt het aantal opgevoerd. Chief Operations majoor Evert Smit: “We willen elke keer kunnen focussen op een andere ketenpartner. Deze keer hebben we het taakveld van de Douane meer onder de aandacht gebracht.”
Snel schakelen met verschillende ketenpartners en gebruikmaken van elkaars kennis en bevoegdheden is de grote kracht van de multidisciplinaire inzet. Tijdens het centrale overleg op Camp New Amsterdam blijkt dat er een grimmige sfeer tussen Russische en Oekraïense vrachtwagenchauffeurs heerst op een parkeerplaats langs de snelweg. Bob Regnerus, strategisch teamleider Fysiek Toezicht bij de Douane en inspecteur Hans Markerink van de Landelijke Eenheid Politie informeren bij hun mensen op straat naar de situatie.
Vanuit de Duitse stad Osnabrück worden, kort na aanvang van de inzet, de eerste vangsten medegedeeld. Een rijbewijs is ingevorderd, een ploertendoder is in beslag genomen en een kleine hoeveelheid drugs. Elk uur volgen nieuwe updates in de gezamenlijke briefing, zodat iedereen meteen op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en daarop kan acteren indien nodig.
Majoor Ronald Sanders, senior Informatiemanager, kijkt tevreden naar het Landelijk Crisismanagement Systeem (LCMS) op de grote schermen voor hem. Het systeem werd tot nu toe uitsluitend ingezet bij crisissituaties en calamiteiten, maar nu voor het eerst ook tijdens Korridor Fahndung. ‘Dit systeem is geweldig. Je kunt alle onderliggende documenten hierin kwijt. Dus je kunt meteen overal bij. Bovendien kijkt iedereen – ook de ketenpartners - realtime mee als er updates worden bijgeschreven. Zo heeft iedereen voortdurend een compleet grensbeeld.” Verder zijn er scenario’s voor allerlei incidenten in het LCMS opgeslagen, die je er met een paar kliks bij kunt pakken indien nodig.
Officier van Dienst - Operatiecentrum (OVD-OC) adjudant Ronald overlegt met zijn counterpartners uit de verschillende politieregio’s. Ronald brengt hen op de hoogte van de KMar-inzet bij Korridor Fahndung en geeft antwoord op vragen die te maken hebben met Defensie, zoals oefeningen of militaire transporten. De regio’s lichten elkaar in over de situatie in hun gebied en vertellen hoeveel mensen en welk materieel ze ter beschikking hebben. Mocht zich ergens een calamiteit voordoen, dan kan men elkaar daar wellicht mee te hulp schieten. Bijvoorbeeld bij ontruimingen, afzettingen of achtervolgingen. Ronald is enthousiast over de samenwerking. “We kunnen op deze manier heel snel schakelen als we ondersteuning nodig hebben.”
Ook zit er een medewerker Realtime Intelligence Desk (RTID) klaar voor ondersteuning bij Korridor Fahndung (rechtsboven op de foto). Mochten de collega’s op straat meer willen weten over een bepaald voertuig of persoon, dan kunnen ze terecht bij de RTID’er voor een verdiepingsslag in de opsporingssystemen. Heeft iemand een strafblad of is een auto eerder gebruikt voor mensensmokkel? De RTID’er zorgt voor extra achtergrondinformatie, zodat de collega’s op straat gerichter te werk kunnen gaan.
In de ochtend vonden er reguliere MTV-controles plaats langs de grens, maar in de middag en avond - tijdens de Korridor Fahndung-actie - was het tijd voor dynamische patrouilles in burgervoertuigen. Het was voor het eerst dat er hoofdzakelijk patrouilles in burger gedaan werden tijdens de Korridor Fahndung in plaats van statische in uniform. Wellicht is de pakkans op deze manier hoger, is de hoop. Daarbij is de KMar zoals gebruikelijk vooral gericht op de bestrijding van illegale migratie en mensensmokkel- en handel.
Rinkelende telefoons, tig beeldschermen en een continu live-overzicht van waar alle collega’s zich in het land bevinden. In het OPSCENT zijn 2 centralisten van de meldkamer vrijgemaakt voor de ondersteuning van Korridor Fahndung. Vindt er tijdens hun dienst bijvoorbeeld een achtervolging plaats, dan kunnen zij andere eenheden sturen en op strategische posities neerzetten. Ook zetten ze alle bijzonderheden meteen in de digitale systemen om de eenheden op straat te ontlasten. Wat ze van de avond verwachten: “Het is wachten of rennen, dat is koffiedik kijken”, aldus wachtmeester Dico van den Hazel. Al verwacht hij wel iets meer ‘hits’ vanwege de controles in burger.
De Douane was ditmaal vooral druk met het controleren van de ladingen van Russische vrachtwagens: worden er goederen vervoerd die op de nieuwe EU-sanctielijst staan vanwege de oorlog in Oekraïne? Ook op een andere manier speelt de situatie in Oekraïne een rol: aan de grens komen Oekraïners binnen die vragen op welke opvanglocatie ze terechtkunnen. In het OVD-OC-overleg wordt centraal besproken in welke opvang nog plek is, zodat iedereen de eenheden daarover kan informeren.
Uiteindelijk verloopt de avond rustiger dan verwacht. Mogelijke oorzaken zijn onder meer de situatie in Oekraïne en de daaraan gekoppelde maatregelen die door het Westen zijn uitgevaardigd, in combinatie met de hoge brandstofprijzen waardoor er beperkt verkeer was. Binnenkort volgt een evaluatie voor eventuele wijzigingen voor een volgende keer.
Mede op aandringen van de Marechaussee - vanwege de vele vragen aan het Klantcontactcentrum (KCC) - opende het kabinet 2 dagen later het zogeheten Centraal Knooppunt Informatie Oekraïne, waar instanties terechtkunnen voor informatie over opvangplekken voor vluchtelingen uit het Oost-Europese land. (Archiefbeeld. Foto: sergeant-1 Cristian Schrik.)

Tekst: Kapitein Henny de Boer | Foto’s: Louis Meulstee