03

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 06

De 12 mooiste foto's...

…van een pantserwagentraining

Collega’s van de Pantserwagensectie van de Landelijke Bijstand Organisatie (LBO) staan 24 uur per dag, 365 dagen per jaar klaar om met grof geschut in te grijpen bij onlusten en conflicten. KMarMagazine nam een kijkje bij een oefening van deze ‘zware jongens’ eerder deze maand.

 

De Pantserwagensectie is onderdeel van de Landelijke Bijstandsorganisatie (LBO); een team van zo’n 200 collega’s die ingezet kunnen worden om bijstand te verlenen bij onlusten. Het werk voor de LBO is voor ieder van hen, met uitzondering van de staf, een nevenfunctie.

Bij de Pantserwagensectie werken zo’n 35 KMar-collega’s die afkomstig zijn uit alle hoeken van de organisatie. Van de politiedienst en meldkamer tot de grensbewaking. Het gezelschap opereert in 2 groepen en vanaf 2 uitvalsbases; Maaldrift en Schaarsbergen.

Afhankelijk van de opdracht kan de sectie een beroep doen op 24 YPR-pantservoertuigen eventueel aangevuld met shovels, kraanwagens en viertonners. Laatstgenoemde tools worden, indien nodig, door de Onderhoudsgroep van de LBO gereedgemaakt voor inzet.

Tijdens de oefening deze maand werd er gefocust op optreden met de YPR en de kraanwagens. Deze worden in het oefenscenario gebruikt als tool om zware ladders op de YPR te hijsen.

Een taak die nauw luistert: de bevestigingspunten moeten precíes boven elkaar komen te hangen.

Wanneer de ladder is bevestigd, kan de YPR in deze hoedanigheid gebruikt worden om collega’s van de Bijstandseenheid (BE) op grote hoogte een object binnen te loodsen, bijvoorbeeld op een van de verdiepingen van een gebouw. Daarnaast kan met de YPR bij grootschalige interventies ondersteuning worden geleverd aan de Unit Interventies Mariniers/Maritime Special Operations Forces, dat onderdeel is van de Dienst Speciale Interventies.

Behalve een fijn weerzien, zijn de oefeningen volgens sectiecommandant adjudant Peter vooral een belangrijk moment om alle vaardigheden op te frissen. “Deze mannen stappen dagelijks in een auto, maar rijden met een kraan, shovel of YPR doe je alleen tijdens inzet of oefening. Het is belangrijk om vertrouwd te blijven met de voertuigen en het materieel.”

Om de algemene rijvaardigheid op peil te houden, werd er tijdens de oefening onder andere een stuk op de verharde weg gereden. Individueel, dus met 2 collega’s in 1 YPR, en en bloc met de hele club.

Een tour die, op deze zonovergoten dag, de nodige bekijks trok van voorbijgangers!

De Pantserwagensectie wordt doorgaans een aantal keer per jaar ingezet. Op de achtergrond staan de YPR’s geregeld standby. Dit gebeurt standaard wanneer de Bijstandseenheid (BE) van de LBO ergens in actie komt.

Dreigt zo’n situatie te escaleren, bijvoorbeeld door dreiging van vuurwapens, dan worden de pantserrupsvoertuigen opgeroepen om collega’s te ondersteunen. Een scenario dat gelukkig nooit voorkomt, al wordt er uiteraard wel op getraind.

Hoewel er niet wekelijks een beroep wordt gedaan op zijn club, hoeft Peter nog net geen strootjes te trekken als het wél een keer onverwacht nodig is. “Onze jongens zijn nog in staat ervoor terug te komen van vakantie. Zo’n inzet, tja, daar trainen we voor. Natuurlijk is het mooi om dan in actie te komen. Mits deze een goede afloop heeft natuurlijk.”

Tekst: kapitein Charlotte Snel | Foto’s: sergeant-majoor Gerben van Es en sergeant Aaron Zwaal