08

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 09

Oefening: voertuig met bom ontmanteld op Schiphol

‘Slachtoffer’ zat vast aan IED

Ook in tijden waarin COVID-19 Nederland in zijn greep heeft, blijft oefenen met defensie- en ketenpartners belangrijk om te voldoen aan de gereedstellingsopdracht. Zo hebben diverse eenheden van de Koninklijke Marechaussee onlangs - onder strikte coronaregels - op Schiphol deelgenomen aan een oefening met de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD), de brandweer en de ambulancedienst. Dit om voorbereid te blijven op alle mogelijke scenario’s.

Marechaussees van de Gewapende Beveiliging Burgerluchtvaart (GBB) reageren op een melding van een verdacht voertuig in één van de parkeergarages op Schiphol. Ook krijgen ze van het Operatiecentrum KMar informatie dat de eigenaar van het voertuig te boek staat als vuurwapengevaarlijk, bekend is met wapens en explosieven, en mogelijk geradicaliseerd is. Ze zetten hun voertuig neer bij de parkeergarage en trekken snel hun materiaal uit de auto.
De Snelle Reactie Eenheden (SRE) van de GBB kiezen voor een zo veilig mogelijke benadering en gaan met ballistische schilden richting het voertuig. Collega’s van het Operatiecentrum KMar melden vanuit de Camera Toezicht Ruimte dat er 2 personen in het verdachte voertuig zitten.
De marechausseebeveiligers van de GBB beginnen met de Benadering Techniek Gevaarlijke Verdachten, waarbij ze, naast de ballistische schilden, zoveel mogelijk gebruik maken van de beschikbare dekking in de omgeving.
Eén verdachte komt met een vuurwapen in zijn hand uit het voertuig, richt op de marechaussees, en wordt uitgeschakeld.
Terwijl de GBB’ers de tweede verdachte uit het voertuig praten, houden zij continu vuurlijnen op het voertuig om de veiligheid van de collega’s te waarborgen. Zij blijven ondertussen op veilige afstand in verband met mogelijke aanwezigheid van explosieven.
De neergeschoten verdachte wordt zo snel mogelijk naar veiliger, gecontroleerd gebied gebracht en aan zijn verwondingen behandeld. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een Mass Casualty Bag (MCB). Ondertussen proberen collega’s de tweede verdachte het voertuig uit te praten.
De tweede verdachte blijkt een slachtoffer te zijn die handelt onder dwang. Omdat zij aangeeft dat er inderdaad explosieven in het voertuig aanwezig zijn, en zijzelf aan een ontsteker van een IED zit vastgebonden, wordt de Teamleider Explosieven Veiligheid (TEV) van de sectie Speurhondengeleiding ingeschakeld. Die besluit om een explosieven speurhond in te zetten.
Als de explosieven speurhond een positieve melding aan de explosieven speurhondengeleider geeft, schakelt de TEV de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD) in. Die komt onder beveiliging van de GBB ter plaatse en start een onderzoek.
De EODD heeft het slachtoffer veilig uit het voertuig gehaald en overgedragen aan de Recherche van de KMar. Daarna maakt de EODD de aanwezige lading explosieven onschadelijk.
Het ontmantelen van de IED is nauwkeurig werk. Vanaf de versnellingspook blijkt er bedrading te lopen naar 2 grote vaten op de achterbank, die een explosieve stof bevatten.

Echte situatie

Kort na de oefening bewees de training zijn nut al toen er een echte situatie met explosieven plaatsvond op Schiphol. De politie zag afgelopen zondag namelijk een verdacht voertuig op de A4, begeleidde de bestuurder naar Schiphol en hield de 2 inzittenden aan. In hun auto werd explosief materiaal aangetroffen. De GBB, de grensbewaking en de politiedienst van de KMar hebben de omgeving ontruimd en afgezet. De EODD heeft de auto doorzocht.

Tekst: tweede teamleider GBB adjudant Ilco Baatje, opperwachtmeester Luuk (GBB), sergeant-1 Nick (EODD) en ritmeester Henny de Boer | Foto’s: sergeant Cinthia Nijssen