01

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 09

Nieuwe doorlaatposten op treinstations

KMar controleert reizigers Eurostar

De collega’s van de brigades Noord-Holland en Zuid-Holland hebben er een taak bij gekregen. Sinds maandag verzorgen zij de grenscontroles op Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal Station voor de nieuwe rechtstreekse Eurostar-trein naar hartje Londen. Op beide stations is een doorlaatpost ingericht: op respectievelijk perron 15 en perron 2. Voorheen was er altijd een overstap in Brussel, waardoor de grenscontrole in België plaatsvond. Maar nu rijdt een deel van de treinen direct door naar de Britse hoofdstad.

Op zowel Amsterdam Centraal als Rotterdam CS is een doorlaatpost ingericht.

Bagage

Passagiers kunnen vanaf 1,5 uur voor vertrek inchecken met hun bagage bij de terminal. “Net als op een luchthaven worden ze helemaal gecheckt”, vertelt adjudant Herman Rozemeijer, coördinator Grenspolitietaak van de brigade Noord-Holland. “Het verschil is dat ze de bagage hier bij zich houden.”

De passagiers kunnen hun bagage bij zich houden.

4 fases

De controle kent 4 fases: Eurostar checkt de tickets, veiligheids- en beveiligingsbedrijf G4S controleert of de reiziger geen verboden zaken bij zich heeft, de Koninklijke Marechaussee doet de uitreiscontrole uit het Schengengebied en de Britten doen de inreiscontrole voor het Verenigd Koninkrijk direct achter onze controle op het station. 

De UK Border Force doet de inreiscontrole direct achter onze controle op het station.

Samenwerking

De Britse organisatie die de inreiscontroles verzorgt is de United Kingdom Border Force. Bij elke controle hebben zij 3 opties: zij kunnen passagiers toelaten tot het VK, hen weigeren of de inreis uitstellen. In de laatste 2 gevallen komen de passagiers weer terug bij de Marechaussee om de inreiscontrole opnieuw te doen. Deze en andere onderlinge processen zijn in de voorbereidingsfase nauwkeurig op elkaar afgestemd.

Onderlinge processen zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd.

2 hogesnelheidstreinen

Voorlopig gaat het om 2 hogesnelheidstreinen per dag: 1 in de ochtend en 1 in de vroege avond. Mogelijk komt daar in de toekomst nog een aantal rechtstreekse treinen bij. “Als dat gebeurt, willen we dat in elk geval ruim van te voren weten”, zegt adjudant John Blatter, senior medewerker Grenspolitietaak bij het Landelijk Tactisch Commando. “We hebben tijd nodig om hiervoor mensen te werven, te keuren en op te leiden. De Marechaussee krijgt namelijk extra VTE’s om deze taak te vervullen.”

De Marechaussee krijgt extra VTE’s om deze taak te vervullen.

Maximaal controleren

Het is nog even afwachten wat voor soort reizigerspubliek op de snelle verbinding afkomt. “We houden er in elk geval rekening mee dat sommige migranten een illegale oversteek zullen proberen te maken via de Eurostar”, zegt Rozemeijer. “We gaan maximaal controleren om het signaal af te geven dat zulke pogingen geen zin hebben.” 

Tekst: ritmeester Henny de Boer | Foto's: Paul Tolenaar