Marechaussees van de brigade Recherche zijn naar Curaçao afgereisd om onderzoek te doen naar de oorzaak van de recente helikoptercrash waarbij 2 militairen van de Koninklijke Marine omkwamen en 2 militairen het ongeval overleefden. Het gaat onder meer om leden van Robuust team 5 en de Forensische Opsporing, aldus kapitein René van de Zandschulp, plaatsvervangend hoofd Tactische Opsporing. Ook 2 KMar-rechercheurs van de Brigade Caribisch gebied uit Bonaire haken aan.
De rechercheurs doen een feitenonderzoek naar de toedracht van de crash, in opdracht van het Openbaar Ministerie. Dat betekent dat zij onder andere de tijdens de helioperatie doorgelopen procedures onder de loep nemen, getuigen horen, beelden en documenten bekijken en zoveel mogelijk informatie fotografisch vastleggen. “Het onderzoek is heel breed”, zegt Van de Zandschulp. “We proberen alle relevante informatie boven tafel te krijgen om een compleet beeld te schetsen.” Eerder werd bekend dat de zwarte doos van de heli is geborgen, die mogelijk belangrijke informatie bevat.
Patrouilleschip
Op 19 juli kwamen vlieger Christine Martens en tactisch coördinator Erwin Warnies om het leven toen de NH90-maritieme gevechtshelikopter waarin ze zaten in de Caribische Zee verongelukte. De helikopter raakte tijdens een oefening te water, vlakbij Aruba. Afgelopen zaterdag kwamen de lichamen aan op Vliegbasis Eindhoven. Na een korte, besloten ceremonie werden ze overgedragen aan de nabestaanden.
De brigade Carib is betrokken geweest bij het regelen van belangrijke zaken direct na het ongeluk, vertelt Van de Zandschulp. “Zij hebben al veel werk verzet om iedereen in het onderzoek te voorzien van de juiste middelen, dankzij hun uitgebreide netwerk met onder andere de lokale kustwacht, het Openbaar Ministerie en de marine.” Lokale marechaussees hebben onder meer de auto’s met daarin de lichamen van de slachtoffers begeleid van het patrouilleschip Zr.Ms. Groningen naar het ziekenhuis op Curaçao.
Naast het onderzoek van de KMar-recherche, loopt er tegelijkertijd een ander onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) en de Inspectie Veiligheid Defensie (IVD). De oorzaak van het ongeluk is vooralsnog onbekend.
Ceremonieel bij geloofsbrieven in aangepaste vorm weer opgestart
Vanwege corona lag het aanbieden van de geloofsbrieven van nieuwe ambassadeurs aan Koning Willem-Alexander enige tijd stil. Wekenlang hoefde Defensie dus ook niet de ceremoniële taak te vervullen. Maar vanaf 8 juli vormen defensieonderdelen op roulatiebasis weer de erewacht. Op 15 juli maakten leerlingen van het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum KMar hun opwachting.
Het aanbieden van de geloofsbrieven gebeurt nog wel in aangepaste vorm. Zo arriveerden de ambassadeurs van Oman, Malta en Bangladesh aan de achterzijde van Paleis Noordeinde om zo de publieke belangstelling klein te houden. Ook kwamen de ambassadeurs niet aan in een rijtuig, begeleid door ruiters van de Bereden Brigade KMar, maar in een auto. Tot slot werden de brieven niet rechtsreeks overhandigd aan de koning, maar door de ambassadeur op een tafel geplaatst. Wanneer de ceremoniële taak weer als vanouds wordt ingevuld, is nog niet bekend.
Prinsjesdag aangepast, weinig ceremonieel
De traditionele buitenactiviteiten in Den Haag bij de viering van Prinsjesdag zijn dit jaar sterk aangepast. Er is afgesproken de activiteiten als gevolg van de coronamaatregelen zo sober mogelijk, waar mogelijk met inachtneming van de traditie, uit te voeren. Op welke manier de Koninklijke Marechaussee wordt ingezet, wordt momenteel bekeken.
Wat al wel zeker is, is dat op dinsdag 15 september de traditionele rijtoer - van het Koninklijk Huis van Paleis Noordeinde naar de Verenigde Vergadering in de Ridderzaal en terug naar het Paleis - niet doorgaat. De afgeschaalde Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal is niet in de Ridderzaal maar in de Grote Kerk. Hier spreekt de koning de Troonrede uit. De gemeente Den Haag roept mensen op de viering van Prinsjesdag via de televisie te volgen en niet naar Den Haag te komen.
KMar-ruiters paraat tijdens oefencross
Op het terrein van vereniging SGW Dijkgatbos in Wieringerwerf is eind juni voor de eerste keer een oefencross georganiseerd voor ruiters van Defensie, de Nationale Politie en het Koninklijke Stallen Departement. In totaal deden er 30 ruiters mee, waarvan 5 van de Bereden Brigade KMar. In eerste instantie was het de bedoeling een officiële paardencrosswedstrijd te houden, maar vanwege de corona-maatregelen kon die niet doorgaan.
De paardencross, ook wel eventing genoemd, is een samengestelde wedstrijd. Eerst moeten de ruiters zich bewijzen op de onderdelen dressuur en springen. Als ze die onderdelen met goed resultaat hebben afgerond mogen ze aan de cross starten. Daarin wordt de veelzijdigheid en behendigheid van ruiter en paard op de proef gesteld op een natuurlijk parcours van 2 kilometer lang, vol met natuurlijk hindernissen, als water, boomstronken en heggen.
De onderdelen die tijdens de cross aan bod komen, sluiten goed aan bij het werk dat ruiters van de Koninklijke Marechaussee verrichten. Bij ceremonieel optreden, bijvoorbeeld tijdens Prinsjesdag of het aanbieden van de geloofsbrieven bij Paleis Noordeinde, komt de behendigheid van dressuur goed van pas. Bij operationele taken, zoals het controleren op ongewilde bezoekers van militaire oefenterreinen, kunnen ruiters geconfronteerd worden met natuurlijke obstakels.
Grenscontroles op NS-stations door start Eurostar
De Koninklijke Marechaussee en de United Kingdom Border Force (UKBF) gaan vanaf eind oktober op de stations Amsterdam CS en Rotterdam CS grenscontroles uitvoeren. De reden dat dit gaat gebeuren is omdat dan de Eurostar-trein vanaf Amsterdam via Rotterdam en Brussel direct naar Londen rijdt. Binnen 4 uur arriveert de Eurostar in hartje Londen op St. Pancras Station.
De brigades Noord-Holland en Zuid-Holland gaan de grenscontrole op de stations doen. De KMar krijgt een doorlaatpost waar de reiziger zich moet melden voor de uitreiscontrole. Nadat de reizigers aan een uitreiscontrole zijn onderworpen zal de UKBF de inreiscontrole naar het Verenigd Koninkrijk uitvoeren. De Franse grensautoriteit (PAF) controleert op het station St. Pancras reizigers die vanuit Londen het Schengengebied inreizen.
De NS begint voorlopig met 2 directe treinen per dag; één in de ochtend en één in de vroege avond. Vanaf Amsterdam CS kunnen er maximaal 300 reizigers mee, vanaf Rotterdam CS nog eens maximaal 150. De NS verwacht dat vanaf medio april 2021 deze route uitgebreid kan gaan worden met de 3e en de 4e trein. Eerder was het de bedoeling dat de rechtstreekse Eurostar tussen Amsterdam en Londen eind april zou gaan rijden. Door de coronacrisis werd dat uitgesteld tot dit najaar.