07

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 07

Een dagje KMarren met...

Wachtmeester-1 Mark, militair rijinstructeur Opleidings- en Trainingscentrum Rijden

Het Opleidings- en Trainingscentrum Rijden van de landmacht in Oirschot beschikt over één van de modernste verkeersoefenterreinen van Europa. Jaarlijks worden er duizenden rijopleidingen gegeven - variërend van de lichte motorfiets tot aan zware rupsvoertuigen - aan (toekomstig) chauffeurs van alle krijgsmachtonderdelen. Wachtmeester-1 Mark genoot 17 jaar geleden zijn opleiding tot militair rijinstructeur. Nu geeft hij les aan KMar-collega’s die de voortgezette politionele vaardigheden A (motor) of B (voertuig), cross- of pantserrijopleiding of de opleiding tot militair rijinstructeur volgen.

“Alle cursisten die hier aan een rijopleiding beginnen, beschikken al over een kaal A- of B-rijbewijs”, legt Mark uit. Maar om een functie bij de KMar uit te kunnen oefenen is er meer nodig dan het standaard papiertje van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). “We maken gebruik van gestripede voertuigen en motoren met optische en geluidssignalen en de bestuurders rijden onder bepaalde omstandigheden met vrijstelling door rood licht en halen in waar dat niet mag. De bestuurder moet dus over meer behendigheid en beheersing beschikken, omdat dat tijdens het uitvoeren van hun operationele taak ook nodig is. Daarom is de voortgezette politionele vaardigheden (VPV) A of B noodzakelijk.”

Mark legt uit waarin de KMar-motorrijopleiding verschilt van het standaard motorrijbewijs. “Motorrijders die voertuigen selecteren bij Mobiel Toezicht Veiligheid-controles moeten vanuit stilstand een voertuig op de weg bijhalen, inhalen, aanwijzen en naar een controleplaats leiden. Ze moeten dus veel harder rijden. Door de hogere snelheden stellen wij andere eisen. Bijvoorbeeld voor een noodstop. Bij het CBR leer je die te maken bij een snelheid van 50 kilometer per uur. Wij oefenen dit met veel hogere snelheden. Daarnaast nog meer bijzondere verrichtingen zoals een slalom met 1 hand en eventueel staand en rijden over obstakels.”

De VPV A-opleiding vindt Mark het leukste om te geven. Die opleiding duurt in totaal 15 dagen en het grootste deel van die tijd rijden de cursisten op de motor. “Motorrijders kun je het meeste leren. Wij gaan echt een stapje verder.” En dat overbrengen van zijn ervaring en kennis vindt Mark ook het leukste aan zijn huidige functie. “In een maand tijd krijgen ze er 4 tot 7 jaar rijervaring bij. Je ziet de cursisten met de dag beter worden, je ziet ze groeien. Het is ook leuk dat je door de duur van de cursus tijd hebt om een band met ze op te bouwen. Bovendien zijn alle cursisten vaak erg enthousiast, omdat ze de VPV A heel graag willen halen.”

Meedoen aan ‘Een dagje KMarren met…’?

Wil jij ook een keer je werk laten zien in ‘Een dagje KMarren met…’? Neem dan contact op via kmarmagazine@mindef.nl.

Tekst: Robert den Hartog | Video: adjudant Richard Frigge | Montage: Karel Polack