09

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 06

Achter de schermen

…bij Persvoorlichting

De personele capaciteit op Schiphol, inklimmers in Hoek van Holland, de inzet van de Hoog Risico Beveiliging, maar ook rechercheonderzoeken, aanhoudingen en het Border Security Team op Chios. Het operationele tempo van de organisatie bepaalt voor een groot deel de werkdag van de persvoorlichters van de Koninklijke Marechaussee. Waarbij zij meer doen dan alleen vragen van journalisten beantwoorden.

Persvoorlichting valt onder het cluster Communicatie, Ceremonieel en Evenementen (CCE) van de Staf KMar, sinds juli 2015 gevestigd op het ministerie van Defensie in Den Haag. De 5 persvoorlichters werken landelijk en voor de brigade Caribisch Gebied. Zij doen woordvoering namens Commandant Koninklijke Marechaussee en specifiek over de artikel 4 taken van de KMar. Vaak is de (politieke) actualiteit leidend, wat de functie behoorlijk dynamisch maakt. Persvoorlichters werken letterlijk achter de schermen. Ze zijn 24/7 bereikbaar op de piketlijn 088-9511112 en bij incidenten beschikbaar. Belangrijk is dat de persvoorlichters op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen binnen de organisatie en beschikken over een goed intern en extern netwerk.

Scroll naar beneden en kom meer te weten over Persvoorlichting. 

Foto's: Evert-Jan Daniels, Valerie Kuypers en Phil Nijhuis

Op scherp

November 2016: een anonieme melding over een dreiging leidt tot extra veiligheidsmaatregelen op Rotterdam The Hague Airport. Niet alleen staat de operatie op zulke momenten op scherp, maar ook bij Persvoorlichting gaat de telefoon onophoudelijk. Media melden zich op de luchthaven, op Twitter verschijnen de eerste foto’s en kranten openen een liveblog. Voor de persvoorlichter is het van belang eerst zelf een goed beeld te krijgen van de situatie. Hiervoor is nauw contact met het OPSCENT en de Chief Operations. Afhankelijk van het incident gaat de persvoorlichter ter plaatse om de verzamelde pers te woord te staan. Bij een GRIP-fase of crisis neemt de KMar-woordvoerder deel aan een CoPi (Commando Plaats Incident). De andere persvoorlichters monitoren intussen social media, maken persberichten en beantwoorden telefonisch vragen.

Persbegeleiding

De Koninklijke Marechaussee krijgt bijna dagelijks mediaverzoeken, afhankelijk van de actualiteit of politieke keuzes. Zo maakte Nieuwsuur een item over de oprichting van de HRB, ging Het Parool op bezoek bij de drugsbestrijding op Schiphol en keken AD en EenVandaag mee met de migratiehond in Hoek van Holland. De binnengekomen mediaverzoeken worden besproken en geselecteerd. De journalist krijgt achtergronden bij zijn verhaal. Vervolgens maakt de persvoorlichter met desbetreffende brigade contact, bereidt de collega's inhoudelijk voor op vragen en gaat op de dag zelf mee voor de begeleiding. Ook de 'nazorg' achteraf met de journalist wordt door Persvoorlichting opgepakt.

Voor de camera

Hoewel het vermoeden bestaat dat de persvoorlichters van de KMar vaak zelf op beeld komen, is dat niet waar. Enkele jaren geleden is besloten om de mensen die daadwerkelijk het werk doen, vanuit hun expertise met de media te laten praten. Een uitzondering is bij een crisis of incident. Om brigadecommandanten en teamleiders optimaal voor te bereiden op perscontacten, organiseert Persvoorlichting regelmatig mediatrainingen. In een studio worden de deelnemers door een externe trainer zo realistisch mogelijk voorbereid. Voor de persvoorlichter een goed moment de collega's te adviseren over hun optreden.

Social media

De invloed van social media op ons dagelijks leven neemt steeds verder toe. Nieuws verspreidt zich razendsnel, zeker wanneer incidenten in het publieke domein gebeuren. Het geeft de Marechaussee bovendien de kans om met de burger in gesprek te gaan en te laten zien wat we doen. Het inzetten en monitoren van social media maken daarom een steeds groter deel uit van het werk van een persvoorlichter. Om collega’s bewust te maken van de kracht van social media, geven de persvoorlichters lessen mediabewustzijn op het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum KMar. Op verzoek worden deze lessen ook bij de brigades gegeven. Daarnaast begeleidt Persvoorlichting collega's die namens de KMar op social media actief zijn. Zo is vorig jaar een Twitter-pilot gestart met de Politiedienst op Schiphol en met 3 Brigade Informatie Knooppunten.